Doležalov NOVÝ VLAKOVÝ GRAFIKON spôsobil DOPRAVNÉ PEKLO! Vyskúšali sme to NA VLASTNEJ KOŽI!
4. 1. 2023, 10:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:46)
Nový grafikon vlakovej dopravy viacerým cestujúcim skomplikoval život. Spoje pravidelne meškajú, študenti sa nemajú ako dostať do škôl, zamestnanci zas do práce, viacerí sú nútení nepríjemne dlho čakať na prestupovej stanici. Ako sa cestuje po novom, sme sa preto rozhodli otestovať na vlastnej koži!
Zdroj: Jakub Kotian
Zdroj: facebook/ZSSK
Zdroj: facebook/andrej doležal - minister dopravy SR
Galéria k článku
Nový vlakový grafikon vstúpil do platnosti 11. decembra 2022 a je výsledkom spolupráce medzi rezortom financií a dopravy. „Táto zmena grafikonu sa pozitívne dotkne viac ako 90 % cestujúcich. Vo väčšine prípadov zvyšujeme intenzitu regionálnych prepojení a zrýchľujeme diaľkovú. Chceme byť efektívnejší. Naším dlhodobým cieľom je podporovať železničnú dopravu tak, ako je to v zahraničí," povedal v súvislosti s novým grafikonom dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina). „Železničná doprava je jediná dlhodobo udržateľná forma dopravy na Slovensku a aj v Európe. Chceme vytvoriť podmienky, aby vznikol väčší dopyt a mohli sme voziť viac ľudí vlakom," zdôraznil tiež.
„V priemere 12 % cestujúcich pôjde rýchlejšieho zhruba o 15 minút. Najväčšie zrýchlenia sú na tratiach od Bratislavy do Žiliny a ďalej do Košíc. Pre väčšinu cestujúcich, t. j. 80 %, sa nič nezmení, to znamená, že čas a frekvencia spojenia zostávajú rovnaké. Negatíva sú v tomto prípade pre 6 % ľudí, ktorí pôjdu zhruba o 12 minút pomalšie. Nejde však o dôsledok nového grafikonu, ale vychádza to zo stavu železničnej infraštruktúry," hovorí Rastislav Farkaš, analytik z Útvaru hodnoty za peniaze. Rezort dopravy tiež tvrdil, že celkový čas cestovania sa nezmení aj so zarátaním prestupov.
Aj keď rezort dopravy reformu vlakového grafikonu chváli, fakt, že sa štát rozhodol úplne prekopať vlakové spoje, sa stretol s veľkou nevôľou cestujúcich. Na facebookovej stránke Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) nájdeme hromadu sťažností od nahnevaných ľudí. „Aký je dôvod týchto nezmyselných zmien odchodov vlakov? Potrebovali ste si vykázať aspoň nejakú prácu ku koncu roka? Prajem vám, aby ste vy ten 3-minutový prestup z Viedne v Bratislave stihli a nemuseli čakať 2 hodiny na ďalší vlak spolu s plnou stanicou spolucestujúcich," píše Petra. „Ďakujem vám, že každé ráno na prvú hodinu budem meškať 20 minút, keďže ste ráno zrušili hlavný školský vlak, s ktorým, mimochodom, chodilo veľmi veľa študentov hlavne z okolitých dedín, v ktorých rýchlik nezastáva," hovorí Lea.
"Roky rokúce jazdil rýchlik z Prievidze do Bratislavy – hlavná stanica, kde cestujúci pohodlne prestúpili na osobné vlaky, rýchliky či medzinárodne rýchliky, aby pokračovali a cestovali ďalej do svojho cieľového miesta. Teraz bude nový grafikon, kde rýchlik z Prievidze bude mať cieľovú stanicu Bratislava Nové Mesto a odtiaľ sa presúvať na hlavnú stanicu s MHD a potom čakať na ďalší vlak do cieľovej stanice," píše Michal. ĎALŠIE REAKCIE NAHNEVANÝCH CESTUJÚCICH SI PREČÍTAJTE V NAŠEJ GALÉRII!
Cestovanie podľa nového grafikonu sme sa rozhodli vyskúšať aj na vlastnej koži. Chceli sme sa zistiť, ako rýchlo sa po novom dostaneme z lokality na východnom Slovensku do hlavného mesta. Starý cestovný poriadok ponúkal zo stanice Čierna nad Tisou (okres Trebišov) ranný spoj odchádzajúci pred 6.00 hodinou približne s polhodinovým prestupom v Košiciach na rýchlik do Bratislavy s príchodom do cieľovej stanice pred 14.00. Nový grafikon však tento ranný spoj zrušil a do Košíc sa najskôr dostanete len osobným vlakom o 7.05, keď na prestup na rýchlik do Bratislavy máte k dispozícii len desať minút. Osobný vlak ešte pred odchodom zo stanice Čierna nad Tisou meškal 30 minút, ale rýchlik v Košiciach na regionálny vlak nepočkal, tak sme museli na stanici Košice hodinu a pol čakať na ďalší rýchlik do hlavného mesta. Do Bratislavy sme dorazili po 16.30. Dokopy nám tak trvala cesta do Bratislavy takmer 10 hodín, čo je o 2 hodiny viac, ako to bolo spojom podľa starého cestovného poriadku. REAKCIE NAHNEVANÝCH CESTUJÚCICH SI PREČÍTAJTE V NAŠEJ GALÉRII!
Zdroj: facebook/ZSSK
Nový grafikon vlakovej dopravy viacerým cestujúcim skomplikoval život. Spoje pravidelne meškajú, študenti sa nemajú ako dostať do škôl, zamestnanci zas do práce, viacerí sú nútení nepríjemne dlho čakať na prestupovej stanici.
Ako reagovali cestujúci na nový vlakový grafikon, sme sa pýtali aj VEDENIA jednotlivých SAMOSPRÁVNYCH KRAJOV. Článok pokračuje na ďalšej strane!
Ako reagovali cestujúci na nový vlakový grafikon, sme sa pýtali aj vedenia jednotlivých samosprávnych krajov. „Najhoršie máme úsek trate 153 Čata - Šahy, kde nám vypustili spoje v sobotu/nedeľu a vo sviatky, a nechodí nám tam žiaden vlak, respektíve v tomto úseku vôbec nechodia vlaky od 24. decembra do 8. januára," hovorí Ivan Lačný, odborný referent pre cestnú a železničnú dopravu v Nitrianskom samosprávnom kraji. Ide o špecifický úsek, ktorý sa nedá nahradiť ani autobusmi. „Respektíve sa dá nahradiť, ale tak, že ľudia, ktorí doteraz cestovali vlakom 30 minút, budú cestovať hodinu a zaplatia raz toľko," vysvetľoval Lačný. Zástupcovia dotknutých obcí už aj napísali list na ministerstvo dopravy.
Zdroj: facebook/andrej doležal - minister dopravy SR
„Táto zmena grafikonu sa pozitívne dotkne viac ako 90 % cestujúcich. Vo väčšine prípadov zvyšujeme intenzitu regionálnych prepojení a zrýchľujeme diaľkovú. Chceme byť efektívnejší. Naším dlhodobým cieľom je podporovať železničnú dopravu tak, ako je to v zahraničí," povedal v súvislosti s novým grafikonom dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina).
„Ak mám mať nosnú železničnú a osobnú dopravu, a na druhej strane vypúšťam spoje, tak nevidím v tom logiku," hovorí Lačný. „Druhým problémom sú rýchliky medzi Prievidzou a úsekom Topoľčany (smerom na Bratislavu), tak nám posunuli príchody a odchody vlakov, že cestujúci nevedia nadviazať na prímestskú autobusovú dopravu v regióne,” poznamenal tiež s dôvetkom, že takýmto spôsobom podporujeme len taxislužby.
Aj v nitrianskom regióne je po novom pre viacerých študentov problém, že sa nestihnú dostať do škôl. „Príde vlak 7.42 do Nitry (predtým vlak dochádzal o 7.25), tak nečakajme, že dostupnosť škôl je pre všetkých študentov do 500 metrov okolo vlakovej stanice. Študenti potrebujú ďalších 25 minút do školy, a to je už po 8. hodine," ozrejmil Lačný. Problém je aj v bezplatnom cestovaní, lebo v prípade študentov si už autobus treba zaplatiť, kým vlaky boli zadarmo. „Hýbať s vlakmi je veľmi citlivá vec. Keď pohýbete jedným spojom, posúva sa všetko,” zdôraznil odborník s tým, že nový grafikon treba určite ešte učesať a doladiť.
„Ku grafikonu vlakovej dopravy 2022/23 eviduje Košický samosprávny kraj zásadné výhrady najmä z oblasti Hnileckej doliny. Cestujúci z okresu Gelnica prosia kompetentných o premávku osobného vlaku 7461, aby mohli aj naďalej pracovať v Košiciach. V opačnom prípade hrozí strata zamestnania niekoľkým desiatkam ľudí, čo má pre ich rodiny a tento región mimoriadny význam,” odpísali nám z oddelenia dopravy Úradu KSK. „Význam a dôležitosť uvedeného vlaku bola zo strany KSK a IDS Východ zdôrazňovaná už v procese pripomienkovania grafikonu. Výsledkom rokovaní je skutočnosť, že spomínaný vlak je zapracovaný v grafikone, no len s poznámkou ,premáva odo dňa vyhlásenia’,” ozrejmili ďalej.
Preto predseda KSK Rastislav Trnka adresoval list ministrovi dopravy Doležalovi, v ktorom žiada, aby rozhodol vo veci vyhlásenia premávky menovaného osobného vlaku (ideálne s platnosťou od 9. 1. 2023), pre minimalizáciu negatívneho vplyvu na zamestnanosť v okrese Gelnica. „Veríme, že po optimalizácii použitých vlakových jednotiek a odstránení drobných nedostatkov pri 1. zmene grafikonu bude spoľahlivosť železničnej dopravy prispievať k stabilite celého dopravného systému,” doplnili s tým, že grafikon všeobecne vnímajú ako lepší, systémový a pre východ Slovenska dlhodobo prínosný.
"Negatívne odozvy cestujúcich v Bratislavskom kraji na nový vlakový grafikon sa týkali najmä zrušenia linky S65 Senec – Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka. BSK podporuje zachovanie linky S65 a považuje neobjednanie týchto vlakov za nesprávne, čo bolo možné vidieť ihneď po začiatku platnosti nového grafikonu, kedy ponuka spojov zo smeru Senec je neadekvátna," uviedla pre náš denník hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja Lucia Forman.
"Spojenie do stanice Bratislava-Nové Mesto, resp. Bratislava-Petržalka či zo smeru Trnava alebo Senec bolo, ako podpora verejnej hromadnej dopravy v aglomerácii hlavného mesta, zavedené v júni 2018 a úspešne pritiahlo do vlakov nových cestujúcich. Zrušením takéhoto spojenia neexistuje pre mnohých cestujúcich vhodná alternatíva a sú nútení opäť cestovať osobným automobilom, čo je v rozpore so všetkými koncepciami a stratégiami zelenej a udržateľnej mobility," dodala ďalej Forman. V súčasnosti práve naopak, aj v súvislosti s plánovanými obmedzeniami pri výstavbe križovatky D1xD4 a rozširovaní D1, bude potrebné ako kompenzáciu za zdržanie v cestnej premávke ponúknuť vhodné riešenie práve kapacitnou železničnou dopravou.
Článok pokračuje na ďalšej strane!
"Pripomienky verejnosti sme evidovali už po zverejnení návrhu grafikonu vlakovej dopravy. Týkali sa najmä zrušenia zastavovania diaľkových rýchlikov medzi Bratislavou a Košicami v Piešťanoch a Leopoldove. Naopak, situácia sa výrazne zlepšila pre cestujúcich z obce Brestovany alebo mesta Galanta," napísala nám riaditeľka odboru komunikácie Úradu Trnavského samosprávneho kraja, Natália Petkáčová. "Na zmeny grafikonu sme zareagovali aj úpravou cestovných poriadkov prímestských autobusov. V procese ich prípravy boli akceptované aj návrhy a pripomienky verejnosti na zladenie príchodov a odchodov vlakov a autobusov," informovala ďalej.
„Prešovský samosprávny kraj (PSK) evidoval už pred platnosťou nového grafikonu zásadné výhrady najmä k vlakovému spojeniu obcí a miest medzi Plavčom, Lipanmi, Sabinovom a Prešovom. Problém sa týka spojenia Lipian a Prešova v ranných hodinách, keď sú vlaky vedené do Prešova buď príliš skoro, alebo neskoro. Preto bol do cestovného poriadku na základe požiadavky PSK zahrnutý nový spoj s odchodom z Lipian o 6.33 h a s príchodom do Prešova o 7.09 h, avšak s poznámkou ,ide odo dňa vyhlásenia’, pričom do dnešného dňa nie je uvedený spoj prevádzkovaný,” uviedla pre náš denník Lea Lehotská z Oddelenia komunikácie a propagácie PSK.
„Ďalším evidovaným problémom je nedostatočná kapacita a zlá časová poloha študentských vlakov premávajúcich medzi Starou Ľubovňou a Plavčom v piatky a nedele. Na tieto vlaky je od nového grafikonu nasadzovaná nízkokapacitná dieselová jednotka, ktorá nezodpovedá reálnemu dopytu cestujúcich po týchto vlakoch. V tejto súvislosti evidujeme sťažnosti študentov, pre ktorých je piatkové vedenie vlaku zo smeru Košice a Prešov do Starej Ľubovne príliš neskoré, až po ukončení prevádzky internátov,” ozrejmila Lehotská. Preto PSK adresoval list ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi, v ktorom žiada, aby rozhodol vo veci vyhlásenia premávky uvedeného vlaku medzi Lipanmi a Prešovom. V súvislosti s novým grafikonom vlakovej dopravy evidujú taktiež zhoršené spojenie medzi Bratislavou a Bardejovom v poobedňajších hodinách, ako aj chýbajúci prípoj od IC vlaku z Bratislavy v Kysaku do Prešova o 22.00 h.
Zdroj: facebook/ZSSK
Ministerstvo dopravy uviedlo, že nový grafikon má priniesť ľuďom benefity, pretože podľa analýz Slováci cestujú vlakom o 23 % menej, ako je priemer Európskej únie. Riešením má byť preto príprava kvalitného cestovného poriadku, širšej a väčšej ponuky vlakov. „Je to aj o zmene myslenia, ako cestovať. Keď cestujem regionálne, využijem regionálny expres. Diaľkový expres neslúži na regionálnu dopravu napriek tomu, že sa v minulosti často na to využíval," povedal minister Doležal.
"Vnímame negatívne reakcie zo strany cestujúcej verejnosti, ktorá sa na nás, či už priamo alebo prostredníctvom nášho Organizátora dopravy obracia v oblasti riešenia problémov. Absolvovali sme viacero rokovaní s Ministerstvom dopravy a výstavby SR, argumentovali sme aj pripomienkami starostov a primátorov dotknutých miest a obcí, pričom doručená nám bola aj petícia," uviedla Eva Lacová z Kancelárie predsedníčky Žilinského samosprávneho kraja. "Žilinský samosprávny kraj nemá priame kompetencie v rámci objednávania železničnej dopravy. Snažíme sa zabezpečiť dopravnú obslužnosť a nadväznosť spojov autobusovej a železničnej dopravy v maximálnej možnej miere. V tejto súvislosti sme zaviedli aj medzinárodnú autobusovú linku k zrušeným spojom na trati Čadca - Svrčinovec - Jablunkov – Návsí (ČR)," podotkla ďalej.
Banskobystrický samosprávny kraj s masívnymi zmenami v grafikone vlakov na svojom území nesúhlasil, väčšinu jeho pripomienok však ministerstvo dopravy neakceptovalo. Cestujúcej verejnosti sa tak župa snažila vyjsť v ústrety úpravou a doplnením prímestských spojov. „V spolupráci so starostami, primátormi i verejnosťou sme identifikovali najzávažnejšie problémy, ktoré nový železničný grafikon so sebou prinesie. Najviac pripomienok bolo k zrušeniu ranného vlaku z Brezna do Banskej Bystrice s odchodom 4:14, ktorý už nebude premávať v soboty, nedele, sviatky a v dňoch od 24. decembra 2022 do 8. januára 2023. Ten sme nahradili novým autobusovým spojom, ktorý zastreší tie dni, kedy vlak nepôjde,“ povedal riaditeľ odboru verejnej dopravy Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Miroslav Vyka.
„Tento spoj využívali najmä zdravotníci a ďalší zamestnanci banskobystrickej nemocnice. Nový prímestský autobus je nastavený tak, aby na zastávke 29. augusta stíhal prípoj trolejbusu číslo 1 v smere do Rooseveltovej nemocnice,“ doplnil Miroslav Vyka. „Jedny z najväčších a najrozsiahlejších zmien boli vykonané v okrese Lučenec, kde na základe požiadavky na zabezpečenie dopravnej obsluhy zamestnancov podniku v Katarínskej Hute, časť obce Cinobaňa, bolo zavedených niekoľko nových autobusových spojení a na súčasných spojoch boli vykonané zmeny tak, aby boli zabezpečené nadväznosti na ostatné autobusové a vlakové spojenia. Najväčšiu zmenu vo forme zmeny ponuky dopravných spojení pocítia cestujúci z obcí Cinobaňa, Breznička, Málinec, Poltár a smeru na Utekáč,“ uzavrel Vyka. BSK ako náhradu za zrušené vlaky z Banskej Štiavnice do Zvolena pridal aj dva autobusy, ktoré budú premávať v piatok počas dní školského vyučovania. Týmito autobusmi chce kraj kompenzovať výpadok vlakov na tejto trase, ktoré využívali prevažne študenti stredných škôl, ubytovaní v Banskej Štiavnici na internátoch.
Zdroj: facebook/ZSSK
Aj keď rezort dopravy reformu vlakového grafikonu chváli, fakt, že sa štát rozhodol úplne prekopať vlakové spoje, sa stretol s veľkou nevôľou cestujúcich. Na stránke Železničnej spoločnosti Slovensko nájdeme hromadu sťažností od nahnevaných ľudí.
O ohlas na nový grafikon sme sa pýtali aj ZSSK. „Samozrejme, ako vo všetkých sférach života, kritika je vždy hlasnejšia ako chvála, a taký cestovný poriadok, ktorý by vyhovoval úplne každému, ešte nikto nevymyslel. Preto sa vždy pri navrhovaní dopravných riešení i debát o grafikone s jeho tvorcami vždy držíme pevných čísel, ktoré reprezentujú jednotlivé toky cestujúcich a finančné a prevádzkové potreby a možnosti na ich zabezpečenie,” povedal nám hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., Tomáš Kováč. Ako ďalej vysvetlil, ZSSK ako národný dopravca realizuje železničnú dopravnú obsluhu na základe objednávky ministerstva dopravy. To znamená, že tentoraz objednávateľ nielen objednal výkony, ale navrhol aj časové polohy a kapacity jednotlivých vlakov.
„Minuloročná zmena grafikonu bola zásadná, a preto všetky aspekty „novej vlakovej dopravy“ pozorne sledujeme a už dnes s objednávateľom hľadáme riešenia na posilnenie kapacity vlakov smerujúcich do hlavného mesta SR a na rozšírenie spojení pre dochádzku do škôl a zamestnania do Košíc a Prešova. Zároveň rokujeme o posilnení vybratých vlakov diaľkovej dopravy z Bratislavy v najvyťaženejších časoch,” dodal Kováč s tým, že s objednávateľom uvažujú o zavedení či posilnení niektorých vlakov možno už v priebehu tohto januára. Rezortu dopravy sme sa tiež pýtali, s akými reakciami cestujúcich sa stretli ohľadom nového vlakového grafikonu, do uzávierky nám ale neodpovedali.