Reklama

Cestovanie vlakmi čakajú radikálne zmeny: IC v Trenčíne nezastavia, v Piešťanoch ani Expresy

...

Zdroj: Lukáš Trepáč

Reklama

To čo dlhé roky na železniciach fungovalo už oddnes neplatí. Od nedele 11.12.2022 vstúpil do platnosti nový revolučný Grafikon vlakovej dopravy (GVD) plný zmien. Cesta z Košíc do Bratislavy sa síce zrýchli, ale rýchliky na ktoré ste boli zvyknutí už nebudú zastavovať v mnohých staniciach.

Mnohým vlakom skrátili trasu, ľudia budú viacej prestupovať a mnohým zrušili spoje úplne, alebo posunuli odchod vlaku tak, že nestíhajú do práce. Zatiaľ čo minister dopravy grafikon obhajuje, cestujúci sú pobúrení.

Rýchliky medzi Bratislavou a Košicami nahrádzajú rýchlejšie Expresy, Piešťany strácajú priame spojenie s Tatrami, do Ilavy sa rýchliky vrátia, z Trenčína IC zmiznú
Národný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) po novom nahrádza rýchliky ® z Bratislavy do Košíc, ktoré premávajú v 2-hodinových intervaloch Expresmi (Ex), ktoré skrátia čas jazdy medzi metropolami východu a západu o 24 minút.

Cesta z Bratislavy do Košíc bude trvať necelé 5,5 hodiny, doposiaľ trvala necelých 6 hodín. Na prvý pohľad pozitívna zmena má viacero úskalí, ktoré štvú cestujúcich. Vlakové expresy medzi západom a východom budú po novom vyrážať každú nepárnu hodinu od 5tej ráno do 5tej večer, doteraz premávali každú párnu hodinu od 6tej rána do 6tej večer.

Zmena sa výrazne dotkne niektorých staníc západného Slovenska, v ktorých tieto rýchliky Expresy nezastavia. Stanice Leopoldov, Piešťany, Nové mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá, kde doposiaľ zastavovali všetky rýchliky stratili priame spojenie s metropolou východu aj západu.

Doposiaľ mali cestujúci z Piešťan do Tatier priame vlakové spojenie, po novom budú musieť prestupovať v Žiline, čo im výrazne skomplikuje cestovanie, hlavne starým a imobilným ľuďom. ZSSK však argumentuje nízkym dopytom medzi týmito stanicami. Pôvodný plán chcel vylúčiť zastavovanie aj v Margecanoch, ľudia sa tu však výrazne búrili a spisovali petície, ktoré nakoniec pomohli a Expresy s prestupom do Gelnickej doliny tu napokon zastavovať budú.

Cesta rýchlikom zo Žiliny do hlavného mesta sa predĺži približne o 10 minút, následkom pribudnutia staníc. Okresné mesto Ilava sa po viac ako 10 rokoch dočká opätovného zastavovania rýchlikov. Okrem Ilavy pribudnú zastávky v Dubnici nad Váhom, Brestovanoch a Pezinku.

Naviac medzi Trenčínom a Bratislavou bude v 2-hodinových intervaloch po každom odchode Expresu premávať aj Regionálny Expres (Rex). Cestujúci z Trenčína si tak môžu vyberať až z 3 vlakov, ktorým sa odvezú. Keďže cena vlaku je pre všetky typy rovnaká, rozhodujúci je čas. Zatiaľ čo Expresom z Trenčína do Bratislavy trvá cesta 1h a 9 minút, cesta rýchlikom trvá 1h a 21 minút a Rexom 1h a 24 minút.

Redukujú sa stanice IC vlakov, v Trenčíne a Vrútkach by ste na nich čakali už márne, od nedele tu už zastavovať nebudú. Zvláštne však je, prečo ZSSK ponechala státie v Kysaku, ktorý je len 30 km a 15 minút vzdialený od Košíc.

Do Banskej Štiavnice sa cez týždeň nedostanete, turistické lokality obslúžia víkendové vlaky
ZSSK ide do experimentu, a síce rozhodla sa, že do turisticky atraktívnych oblastí, kam jazdili počas letných prázdnin vlaky ponechá víkendový režim dopravy. Znamená to, že do práce sa vo všedný deň nedostanete, avšak za turistikou či rekreáciou počas víkendu áno.

Takýchto tratí je na Slovensku viac, a ZSSK, aby ich úplne neodpísala sa ich snaží udržať vo víkendovej prevádzke.
Obrovskú zmenu však čaká trať z Banskej Štiavnice do Hronskej Dúbravy, či z Brezna do Tisovca, kde doteraz jazdili 4 páry vlakov denne. Po novom sa tu cez týždeň vlakom nedostanete a ZSSK tieto trate necháva len pre turistov počas víkendov a sviatkov.

Dva páry rýchlika Horehronec cez víkend doplnia ďalšia dva páry zrýchlených vlakov medzi Margecanmi – Červenou Skalou a Banskou Bystricou. Turisti smerujúci počas víkendov do slovenského raja budú mať k dispozícii o 2 páry vlakov viac.
Umieračik zvoní vlakom aj na trati medzi Popradom a Tatranskou Lomnicou cez Studený Potok. Vlaky, ktoré tu jazdili každé 2 hodiny v týždni úplne zrušili a ponechali ich prevádzku len vo víkendovom turistickom režime podobne ako do Banskej Štiavnice.

Grafikon robia železničiari v spolupráci s ministerstvom dopravy, tento rok tak tomu nebolo
Grafikon rýchlikov aj osobných vlakov robilo ministerstvo. ZSSK jazdí a môže vypraviť len vlaky, ktoré si objedná štát prostredníctvom ministerstva dopravy a výstavby (MDV). MDV si objednáva počet vlakov každý rok podľa schváleného rozpočtu z MF SR. Na konečnom grafikone sa tak podieľali práve úradníci z ministerstva dopravy a vznikal dohodou medzi ZSSK a ministerstvom.

Tento rok však nastali zmeny, a grafikon tvorili ľudia z MF z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), ZSSK do konečného grafikonu nezasahovala, poskytli len potrebné analýzy cestujúcich. Aj keď minister Doležal sa obhajuje, že išlo o spoločný postup MF, MDV a ZSSK nie je tomu celkom tak.

Nezvyčajný krok kedy do grafikonu zasiahlo MF cez ÚHP umocňuje fakt, že bývalí vysoko postavení pracovníci ministerstva dopravy pán Jiří Kubáček a pán Rastislav Farkaš už na ministerstve dopravy nepôsobia, ale pracujú na ÚHP ako analytici verejnej dopravy. Pán Kubáček dlhé roky šéfoval sekcii železničnej dopravy, a ktorý svoje plány o rušení vlakov a redukovaní verejnej vlakovej dopravy prezentoval už dávno.