Kedy sa dočkajú Petržalčania novej električkovej trate? Pozrite sa, ako to tam dnes vyzerá!
1. 3. 2024, 16:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:47)

Zdroj: Miro Lisál
Napriek snahe primátora Matúša Valla zrýchliť tempo výstavby električkovej trate v bratislavskej Petržalke, je jeho dôvera v to, že sa to naozaj podarí, veľmi nízka. Aké komplikácie pri výstavbe nastali, sme sa spýtali bratislavského magistrátu.
Zdroj: Miro Lisál
Zdroj: Miro Lisál
Zdroj: Miro Lisál
Galéria k článku
Napriek tomu, že sa pracuje na stavbe električkovej trate v bratislavskej Petržalke v úseku Jungmannova - Janíkov dvor, tempo stavebných prác nie je vyhovujúce. Pre TASR to priznal primátor Bratislavy Matúš Vallo na kontrolnom dni ešte začiatkom februára. Avizuje preto rokovania so zástupcami zhotoviteľa, od ktorých očakáva zrýchlenie prác. Odkazuje, že magistrát nemá čo skrývať.
"Netajím, že tempo stavby nie je také, aké by som chcel, aby bolo. Dlhé týždne riešim, aby bolo úplne iné. Moje niekoľkotýždňové úsilie vrcholí tento týždeň," skonštatoval ešte 8. februára pre TASR Matúš Vallo.
Podľa neho zatiaľ platí dohoda, ktorú so zhotoviteľom uzatvorilo hlavné mesto. Električka by vraj mala jazdiť do konca tohto roka a celá stavba by mala byť dokončená v roku 2025. "Moja dôvera v to, že sa to naozaj podarí, je v tejto sekunde nízka," poznamenal pre TASR Vallo.
Prečo viazne výstavba električkovej trate?
Bratislavského magistrátu sme sa preto opýtali, či si primátor Matúš Vallo stále myslí, že do konca roka 2024 bude na rozostavanom úseku v Petržalke jazdiť električka. "Robíme všetko preto, aby projekt predĺženia električkovej trate v Petržalke bol hotový čo najskôr. Samozrejme, že si želáme vyššie tempo na stavbe. Preto dodávateľa opakovane vyzývame, aby zvýšil počet pracovníkov na stavbe a zintenzívnil práce na nej," odpovedal nám hovorca hlavného mesta Peter Bubla.
Za zdržaním sú však podľa neho aj viaceré nepredvídateľné okolnosti. "Či už to bola kríza spojená s vysokými cenami stavebných materiálov po tom, ako Rusko napadlo Ukrajinu, kde sme reálne čelili aj hrozbe, že stavba sa ukončí. Podarilo sa nám tento projekt zachrániť a doslova ho vykopať spod zeme."
Zdroj: Miro Lisál
Takto to aktuálne vyzerá na rozostavanej električkovej trati v Petržalke.
Ako nám hovorca priznal, so španielskym zhotoviteľom sa dohodli na prepočte cien, aby stavba pokračovala ďalej. Pod zdržanie sa však podľa Bublu podpísalo aj "odkrytie protitankovej steny a nález nevybuchnutej munície, nález environmentálnej záťaže v okolí stavby, čo viedlo až k nutnosti zmeny projektovej dokumentácie."
Hovorca magistrátu nám tiež potvrdil, že sa snažia rokovať o zvýšení počtu pracovníkov na stavbe a aj o intenzite práce. Primátor hlavného mesta sa už stretol aj s čínskym veľvyslancom a rovnako sa opätovne stretol aj s vedením španielskeho zhotoviteľa. "Stopercentným akcionárom zhotoviteľa je práve čínska spoločnosť," potvrdil nám Bubla.
Tiež nás zaujímalo, či bude magistrát sankcionovať zhotoviteľa, ak nedodrží termín ukončenia stavby. "Pokiaľ ide o sankcie, k dnešnému dňu neboli ešte uplatnené, hlavné mesto tak ale môže urobiť kedykoľvek počas trvania zmluvy," dodal na záver Peter Bubla.
Podľa súčasného harmonogramu prác má byť trať vybudovaná do konca septembra 2024. Stihne to zhotoviteľ?