Prieskumom kraľujú Smer, PS a Hlas. Môže ešte prísť k zásadnejšiemu zvratu, ktorý by jednu zo strán vyradil z prvej trojky?
Nikdy, nehovor nikdy, no osobne si myslím, že žiadna zo spomenutých strán neklesne do rizikovej zóny. Už takmer pol roka majú všetky tri relatívne podobné percentá. A treba povedať aj to, že vzhľadom na štatistickú odchýlku je náročne určiť, ktorá z daných strán je skutočne prvá.
Takže prieskumy sa môžu mýliť? Smer nemusí byť prvý?
Prieskumy sa nemýlia. Veľmi správne nám ukazujú, ktoré zo strán sú na čele. Navyše, všetky sa zhodujú, že o konečné víťazstvo by mali bojovať práve tieto tri strany. A vďaka nim vieme aj to, že Smer a Hlas sú „dvojička" bijúca sa o podobných voličov. Naopak Progresívne Slovensko o nich súperí skôr so stranou SaS.
Mimochodom, strany Progresívne Slovensko a Hlas zvolili podobnú „stratégiu" a ani jedna z nich sa zatiaľ nevyznačuje výraznejšou kampaňou. Prečo teda Pellegrini klesá?
Fico a Pellegrini bojujú o rovnakého voliča a v tejto chvíli sa Smeru darí odčerpávať preferencie Hlasu. Mimochodom, Smeru sa podarilo odčerpať aj hlasy z ĽSNS a ešte stále má potenciál čerpať hlasy zo strany Republika.
Už sa začali ostré predvolebné diskusie. Bude sa rebríček volebných preferencii meniť?
Na rozdiel od zbytku kampane, predvolebné debaty nemáte celkom pod kontrolou a politik v nich môže ľahko zlyhať. Takže áno, pokiaľ prebehne ostrá televízna diskusia medzi lídrami strán, ktoré cielia na podobného voliča, môže to výrazne ovplyvniť ich volebný výsledok. Dobrým príkladom by mohli byť debaty medzi Smerom a Hlasom, alebo Progresívnym Slovenskom a SaS či Republikou a SNS.
Ktorá zo strán uchopila predvolebnú kampaň najlepšie?
Úprimne som sklamaný zo všetkých. Čakal som viac kreativity a snahy. Často v médiách vidím, ktorý politik sa práve vrátil z akej dovolenky, čo len značí, že predvolebnú kampaň neberú dostatočne vážne. Svojimi debatami bez ochranky ukázal snahu v rámci terénnej kampane Igor Matovič, ale na môj vkus s ňou začal priskoro. A aj preto sa musel zamerať na druhé kolo, tentokrát s fiatkami.
Zaujímavým prvkom kampane je aj to, čo sa spájaním podarilo dosiahnuť Andrejovi Dankovi. Na kandidátku si šikovne vybral lídrov konkurenčných strán, čo malo hneď dva pozitívne efekty. Jednak so sebou priniesli nových voličov pre SNS, ale hlavne, tieto subjekty vo voľbách nekandidujú samostatne. Danko tak v podstate eliminoval priamu konkurenciu.
SaS, Sme rodina, KDH, SNS, OĽANO... skrátka viacero strán dosahuje v prieskumoch od päť do sedem percent. Hrozí im tak, že sa napokon do parlamentu vôbec nedostanú?
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE