FOTO Študentom z Michaloviec všetci závidia: Anatómia je pre nich hračka!
12. 11. 2017, 8:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 13:12)

Zdroj: Daniela Pirschelová
V Strednej zdravotníckej škole na Masarykovej ulici v Michalovciach sa môžu pochváliť ojedinelým prvenstvom. Otvorili tu virtuálnu anatomickú učebňu, v ktorej sa zdravotnícki asistenti budú učiť anatómiu v 3D priestore. Super vec sa podarila vďaka spolupráci troch silných partnerov - start-upu Virtual Medicine, sieti nemocníc Svet zdravia a spoločnosti Samsung Electronics.
Zdroj: Daniela Pirschelová
Zdroj: Daniela Pirschelová
Zdroj: Daniela Pirschelová
Galéria k článku
Aplikáciu, ktorú momentálne využívajú v 149 krajinách, vytvoril lekár z Bratislavy Tomáš Brngál (25) v spolupráci s informatikom Milošom Svrčekom.
Zrodil sa nápad
Osobne nemal problém so štúdium anatómie, ale prišlo mu zvláštne, že v našom storočí študenti sa stále učia z tradičných učebníc i atlasov. „Urobil som skúšku z anatómie na prvýkrát, ale príprava na ňu bola neskutočne náročná. Už vtedy mi napadlo popracovať na vývoji novej aplikácie. Čo sa s odstupom niekoľkých rokov podarilo,“ hovorí Tomáš.
[ooyala: VicXhiZDE6pxS5vV6o0XHe4eRddDt8rw]
Učebnica verzus aplikácia
Je to neporovnateľné, učebnica vo virtuálnej realite v 3D prostredí, kde študent vidí všetky štruktúry ľudského tela v troch dimenziách ako keby ich mal priamo pred sebou v priestore. "Vie si ich interaktívne, cez špeciálne okuliare otáčať, zväčšovať a rozoberať. Aplikácia obsahuje tiež pomenovania jednotlivých častí tela v slovenčine aj v latinčine a ich základnú charakteristiku,“ vysvetľuje mladý lekár.
Pitevňa nehrozí
Dodáva, že dokonca ani pri pitve sa lekár nedostane k niektorým štruktúram, keďže je to veľmi náročné, v 3D technológií je to iné. „Uľahčí chápanie toho, ako to v anatómii funguje." Overil som si to v rámci zberu údajov pri písaní diplomovky. Potvrdilo sa, že študenti si chcú všetko ohmatať a preskúmať do najmenšieho detailu. Netají, že aplikáciu už takmer tri roky vylepšujú a vyvíjajú.
Tanečník z Lúčnice
„Možno to bude znieť čudne, ale v tíme máme aj umelcov, ktorí tvoria 3D vizuál, ako to bude vo finále vyzerať. „Táto umelecká stránka je veľmi dôležitá, viem o čom hovorím. Sedem rokov som popri štúdiu tancoval v súbore Lúčnica. Prestal som až vtedy, keď ma naplno vyťažila práca s aplikáciou a jej development,“ spomenul zaujímavú informáciu zo svojho života. Tomáš sa momentálne nevenuje klinickej praxi, hoci ho lákajú chirurgické odbory. „Zatiaľ ma pohltila práca s aplikáciou. Budúcnosť ukáže ktorou cestou sa vydám,“ zasmial sa šikovný mladý muž.
Keď sa snúbi teória s praxou
Nadšenie z novej odbornej učebne netajil ani riaditeľ školy Dušan Žaludko, ktorý vníma tento krok ako posun v realizácii nosnej myšlienky ich školy. „Najdôležitejšie je prepojenie teórie a praxe. V našom prípade školy s najsilnejším zamestnávateľom v našom odbore – nemocnice novej generácie v Michalovciach, ktorá patrí do siete nemocníc Svet zdravia. Pokiaľ sa k tomu pridá štedrý sponzor, vznikne z toho zväzok, ktorý by privítal riaditeľ každej školy.“
Keď je anatómia hrou
„Je to nosný predmet, ktorý rozsahovo (počet hodín) aj obsahovo vzbudzuje v študentoch obavy. Technológia, ktorú sme dostali, zjednoduší a uľahčí učenie a dostane ho do polohy zaujímavej až hernej,“ objasňuje riaditeľ.
Prvenstvo Zemplínčanov
Virtuálna anatomická učebňa v Michalovciach je prvá svojho druhu na strednej škole. „Veríme v budúcnosť virtuálnej reality v medicínskej praxi. Sme veľmi radi, že v spolupráci s partnermi sa nám podarilo túto technologickú inováciu priniesť na stredné školy, ktoré vychovávajú budúcich zdravotníckych pracovníkov. Keďže tých je na Slovensku nedostatok, aj takýto projekt by mal pomôcť prilákať mladých ľudí k tomuto odboru,“ zdôraznila Dana Miňová, riaditeľka ľudských zdrojov siete polikliník ProCare a siete nemocníc Svet zdravia.
Nadšení študenti
Druháka Dávida (16) anatómia baví, ale aj tak mu dáva zabrať. „Určite mi aplikácia pomôže pri štúdiu. Už som si vyskúšal jej fungovanie. Príde mi ako keby som bol súčasťou „deja“ aj preto lepšie chápem všetky súvislosti.“
Jeho spolužiačka Simona (16) s ním súhlasí. „Vynikajúca učebná pomôcka. Niektorí z nás si nevedeli predstaviť ako vyzerá napríklad kosť alebo niektorý orgán, teraz je tá predstava dokonalá. S atlasom a učebnicou sa to nedá porovnať.“