Šila pre celý svet, s tým je teraz KONIEC! Dôvod? Vysoké ceny a Čína
10. 12. 2024, 5:45 (aktualizované: 10. 12. 2024, 12:35)
Makyta Púchov bola ešte nedávno jedným z najväčších slovenských zamestnávateľov. Svetoznámy podnik vyvážal kvalitné odevy do celého sveta. Už v roku 2009 však Makyta prepustila väčšinu zamestnancov a teraz, pred Vianocami ohlásila ďalšie hromadné prepúšťanie.
Zdroj: Ivan Kováč
Zdroj: Ivan Kováč
Zdroj: hc, Nový Čas
Galéria k článku
Ikona slovenského módneho priemyslu sa na trhu udržala neuveriteľných 85 rokov. Napriek tomu musela teraz ohlásiť hromadné prepúšťanie a definitívne končí s výrobou.
Zdroj: Ivan Kováč
Makyta. Slávny ikonický podnik. Kedysi top zamestnávateľ v regióne známy svojimi kvalitnými výrobkami. Definitívne zatvára brány vo februári budúceho roka.
Informáciu nám potvrdil priamo dlhoročný generálny riaditeľ podniku Marián Vidoman. "Úradu práce v Považskej Bystrici sme oznámili hromadné prepúšťanie. Znamená to, že ku koncu februára budúceho roku Makyta ukončí výrobnú činnosť," povedal M. Vidoman.
Ten doplnil, že už mnoho rokov upozorňoval na to, že Makyte sa zhoršuje konkurenčná pozícia. "Toto sú dôsledky kvôli ktorým končí momentálne viacero firiem na Slovensku," zdôraznil riaditeľ.
Zdroj: Ivan Kováč
Väčšina krajčírok tu pracovala od svojho vyučenia. Mnohí boli podniku verní aj viac ako dvadsať rokov.
Hŕstka ľudí, ktorá ešte v Makyte Púchov zostane sa bude starať už len o údržbu a správu rozsiahlych areálov podniku. Firma však musí prepustiť celkovo 125 zamestnancov.
"Ide o ženy i mužov, podľa toho, kto akú prácu vykonáva. Za chvíľu máme koniec roka. Ten ukončíme 20.12. pred Vianocami a potom končíme definitívne 28. februára budúceho roku" upresnil Vidoman.
Čo položilo slávnu Makytu na kolená? Čítajte na ďalšej strane
Generálny riaditeľ doplnil, že Makytu po 85 rokoch napokon položil silný pokles objednávok a sústavný rast osobných nákladov. "To znamená miezd, energií, daní a poplatkov, ale najmä silný pokles objednávok luxusného tovaru. My už sme tak drahí, že na Slovensko nemôžeme dodávať," skonštatoval Vidoman s tým, že za pád Makyty môže aj lacný tovar z Číny, ktorý zaplavil slovenský trh.
"Toto bolo dlhodobé a chavalabohu sa nám podarilo až do tejto chvíle udržať výrobu. Vydržali sme dlho, ale už to má svoje hranice a bolo sa treba rozhodnúť, tak som sa rozhodol," upresnil Vidoman.
Zdroj: arch. makyta
Skice: Od návrhárok, ktoré tu kedysi pracovali. Dnes visia na stenách ako pamiatka.
Ozrejmil, že všetci zamestnanci dostanú všetky zákonné náležitosti, vrátane odstupného, ktoré bude závisieť od počtu odpracovaných rokov. Väčšina zamestnancov Makyty je však podniku verná viac ako dvadsať rokov, takže majú nárok na zákonné odstupné v maximálnej výške, čo aj dostanú.
Makyta má históriu dlhú neuveriteľných 85 rokov. Okresný úrad v Žiline 2. apríla 1939 povolil činnosť a zároveň vydal živnostenský list firmy Prvá slovenská továreň odevov, ktorá začala výrobu v Žiline so 150 zamestnancami.
Takto išiel čas s Makytou. Čítajte na ďalšej strane
V roku 1941 firma zamestnávala už 300 ľudí a mala vlastnú obchodnú sieť 9 predajní. O štyri roky neskôr už mala 120 predajní. Firma sa v tom čase začala obzerať po väčších priestoroch a v roku 1944 odštartoval svoju činnosť veľmi moderný a rozsiahly odevný závod v Púchove.
Podľa vzoru Tomáša Baťu bola založená Rolného škola práce, kde vyrastala mladá generácia nových mladých odborníkov a krajčírov. Koncom júla 1948 bol závod znárodnený a začlenený do odevných podnikov so sídlom v Trenčíne.
Zdroj: Reprofoto TV JOJ
Hromadné prepúšťanie ohlásila aj odevná firma Eterna v Bánovciach nad Bebravou.
Už o rok neskôr bol však závod odčlenený a v Púchove vznikol samostatný podnik Makyta, odevné závody. V roku 1950 bola prvýkrát v histórii firmy usporiadaná módna prehliadka detskej, dievčenskej a dámskej konfekcie. Predstavili až 93 modelov.
Nové dejiny začala Makyta písať v roku 1994 svojou transformáciou na akciovú spoločnosť. Zároveň sa stala najväčším výrobcom dámskeho vrchného ošatenia na Slovensku.
Makyta prvýkrát vo veľkom prepúšťala už v roku 2009
V roku 2001 zamestnávala Makyta 3200 ľudí. Už pred Vianocami, v novembri 2009 Makyta ohlásila prvé veľké hromadné prepúšťanie. O prácu vtedy prišlo až 654 ľudí. Išlo o jedno z najväčších hromadných prepúšťaní v Trenčianskom kraji.
Textilku vtedy položilo zrušenie objednávok na autosedačky, ale aj pokles odbytu textilu a zvýšenie minimálnej mzdy. Najvážnejším dôvodom bolo práve ukončenie výroby autosedačiek, čo znamenalo zánik celého jedného závodu. Výroba sa presťahovala do Srbska a Maďarska.
Zdroj: FB/Erik Tomáš
Po 75 rokoch definitívne končí aj závod na východe Slovenska.
V poslednej dobe sa so zlými správami pretrhlo vrece. V Trenčianskom kraji ohlásila hromadné prepúšťanie tesne pred vianočnými sviatkami aj Eterna v Bánovciach nad Bebravou.
Výrobca košieľ Eterna budúci rok koncom marca prepustí 302 ľudí. Rozhodnutie nemecké vedenie firmy odôvodnilo stúpajúcimi nákladmi.
"Spoločnosť si každoročne navyšovala náklady zvyšovaním cien elektriny, plynu, náhradných dielov. Najväčšou zložkou nákladov ale sú mzdy, keďže sa pohybujú na minimálnej úrovni a každoročné zvyšovanie nás stavalo pred nelichotivú situáciu," vysvetlil riaditeľ bánovského závodu Marek Holubek.
Zdroj: Ingrid Timková
Pred budovou drevospracujúcej firmy Bukóza Vranov so 70-ročnou históriou, ktorá teraz definitívne skrachovala, hrozilo prepustenie 700 ľudí už v máji tohto roku.
Až 98 percent zamestnancov v Eterne tvorili ženy. Pred dvoma rokmi skončila v konkurze aj iná veľká odevná spoločnosť v meste - Zornica Banko Fashion, ktorá postupne znižovala počet svojich pracovníkov.
Eterna pôsobila v Bánovciach nad Bebravou od roku 1997. V časoch svojej najväčšej slávy vyrábala 8000 košieľ denne. Sto percent výroby bánovského závodu odchádza do materskej firmy v Nemecku, odkiaľ ich distribuujú zákazníkom.
Pri Vranove nad Topľou zas natrvalo končí významný drevospracujúci závod Bukóza, ktorý zamestnával viac ako 400 ľudí. Výpovede z dôvodu nevyplatenia miezd podalo doposiaľ 290 z vyše 400 zamestnancov. V lete ju pritom kúpil český investor, ktorý výrobu celulózy opäť rozbehol po tom, čo závodu ešte na začiatku tohto roka hrozil krach.