Reklama

Budúci rok sa už možno autobusom neodveziete. Vodičov ohrozuje umelá inteligencia!

×
Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Protestné zhromaždenie nespokojných vodičov vo februári
    Reklama

    Chceli kráčať s dobou, no otočilo sa to proti nim! Softvér s umelou inteligenciou, ktorému v trenčianskej SAD–ke zverili prípravu harmonogramu práce, ohrozuje zamestnancov autobusovej dopravy. Vodiči v koncových zastávkach si nemajú ani kde oddýchnuť či najesť sa. Cítia sa už ako otroci!

    Kritická situácia pre zhoršujúce sa pracovné podmienky je aktuálne v Považskej Bystrici, kde od 1. februára hrozí, že na autobusoch SAD Trenčín nebude mať kto jazdiť. Harmonogram práce im totiž nastavuje umelá inteligencia.

    Jej úskalia nám vysvetlili viacerí vodiči, s ktorými sme sa rozprávali. Podľa nich nový softvér neráta s tým, že autobus ide s nejakým meškaním, ale vypočíta presný čas, ktorý vodič autobusu potrebuje na dojazd do cieľovej stanice. A keďže umelá inteligencia nemá svoje telesné potreby, vôbec takéto niečo ani nezohľadňuje.

    Vodiči na prevádzke v Považskej Bystrici už preto dali hromadne výpoveď. Jedným z nich je aj Ján Záhumenský (57), ktorý je v súčasnosti v dvojmesačnej výpovednej lehote. „Jedna vec sú platy, ale druhá vec je zavádzanie umelej inteligencie,“ konštatoval autobusár. Softvérový program totiž funguje takým spôsobom, že nepozerá na potreby jednotlivých vodičov, nepočíta s problémami na slovenských cestách a snaží sa zefektívniť počet spojov, a tým aj vodičov.

    Umelá inteligencia automaticky ráta s tým, že vodič, ktorý príde do cieľovej stanice, môže okamžite začať ďalšiu jazdu na iný spoj. „Vodiči tak nemajú čas ísť ani na toaletu, skontrolovať autobus, či si tam niekto niečo nezabudol, a podobné bežné ľudské veci,“ priblížil nám Ján Záhumenský.

    Podľa Jozefa Želinského, predsedu odborovej organizácie KOVO v autobusovej doprave v rámci Košického a Prešovského kraja, hrozí, že od 1. februára na autobusoch SAD Trenčín nebude mať kto jazdiť. „Hoci sa dnes zamestnávatelia snažia prilákať mladých vodičov rôznymi náborovými príspevkami, značná časť záujemcov o túto prácu po zistení, že strávi čas v práci v podstate od pondelka rána do piatka večera, radšej odíde ešte v skúšobnej lehote,“ povedal nám.

    Dopravca z Trenčína celú situáciu komentoval len stručne. „Interné záležitosti nebudeme riešiť cez médiá,“ odpovedala nám hovorkyňa SAD Trenčín, a. s., Ivana Strelcová.

    Zdroj: Jozef Želinský

    Kto je Jozef Želinský?

    Jozef Želinský (59) je od roku 2000 predsedom odborovej organizácie KOVO v autobusovej doprave v rámci Košického a Prešovského kraja.
    "Mám prehľad o vývoji celkovej situácie v autobusovej doprave z obdobia pred privatizáciou až do dnešných dní."

    Zdroj: Ján Záhumenský

    Úskalia umelej inteligencie nám vysvetlili viacerí vodiči, jedným z nich bol aj vodič SAD Trenčín Ján Záhumenský (57)

    Ďalším problémom je, že "vodiči sa v koncových dedinách už nemajú ani kde najesť, keďže sú už porušené motoresty a dokonca už ani obchody tam nie sú." Ján Záhumenský, ktorý si rozhodne servítku pred ústa nedával, poukázal aj na ďalšie problémy autobusárov. Zo strany SAD Trenčín vodiči "nemajú vo viacerých koncových dedinách vytvorené žiadne zázemie, kde by si oddýchli, zohriali jedlo, uvarili čaj alebo kávu." 

    Prečo umelá inteligencia spôsobuje problémy všetkým vodičom si prečítate na ďalšej strane >>>

    Umelá inteligencia, samozrejme, pracuje tak, "akými údajmi ju nakŕmite, takže za to môže vedenie, ktoré tie údaje softvéru poskytlo," vysvetlil nám Ján Záhumenský. S veľkým sklamaním v hlase opísal to, že "vo vedení si nevážia dlhoročných pracovníkov, ale odchádzajú ľudia v produktívnom veku." Neodchádzajú tak odtiaľ len tí, čo využili odchod do predčasného starobného dôchodku. Aj on mohol odísť, no ako sa priznal, "chcel som ešte pracovať do 62 rokov, ale vzhľadom na to, ako sa tam teraz podmienky zhoršili, tak nie je dôvod tam ostať pracovať."

    Jozef Želinský nám to potvrdil tiež: "nedostatok vodičov je problémom všetkých dopravcov, aj napriek dlhoročnému upozorňovaniu odborov, že nastane problém, keď nám začnú odchádzať do dôchodku "silné" ročníky, sa v minulosti neurobilo vôbec nič." Dnes sa zamestnávatelia snažia prilákať mladých vodičov rôznymi náborovými príspevkami, lenže ako nám dodal: "značná časť záujemcov o túto prácu po zistení, že strávi čas v práci v podstate od pondelka rána do piatka večera, radšej odídu ešte v skúšobnej dobe."

    Predseda Základnej organizácie OZ KOVO SAD Trenčín Pavol Goláň, ktorého sme oslovili, nám kritickú situáciu v Považskej Bystrici tiež potvrdil. Na prevádzke je v súčasnosti zamestnaných 46 vodičov, no z toho 34 dalo 1. decembra výpoveď. Dvojmesačná výpovedná doba im uplynie 31. januára 2024. Zvyšných 12 vodičov autobusov s vedením SAD Trenčín svoje zmluvy nepredĺžili. Keďže prebieha kolektívne vyjednávanie, Pavol Goláň nám ďalšie informácie neposkytol. Kto teda bude jazdiť od 1. februára?

    Súčasnú situáciu na prevádzke v Považskej Bystrici sme si overovali aj priamo v SAD Trenčín. Spýtali sme sa, či je pravda to, že vodiči v Považskej Bystrici dali hromadnú výpoveď a prečo. „Interné záležitosti nebudeme riešiť cez média," odpovedala nám hovorkyňa SAD Trenčín, a.s., Ivana Strelcová.

    Prečítajte si tiež:

    Autor článku

    "Odkedy som sa naučil písať a čítať, odvtedy píšem a čítam. Kedysi som písal o všetkom, čo bolo zaujímavé, dnes píšem hlavne o ľuďoch a ich životných príbehoch. Najkrajšie, najzaujímavejšie, ale i veľmi smutné príbehy vie naozaj napísať len život."