Reklama

VLAKY budú jazdiť PO NOVOM! Prečo niektoré obídu Hlavnú stanicu v Bratislave?

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Čínske rýchlovlaky jazdia rýchlosťou 350 km za hodinu
    Reklama

    Chystáte sa cestovať vlakom na východ Slovenska? Nový grafikon železníc podstupuje výrazné zmeny. Sľubujú, že cestujúcich čaká zrýchlenie trás a nové prípojné vlaky.

    Ako už u nás na Slovensku býva zvykom, druhý decembrový víkend sa opätovne mení Grafikon vlakovej dopravy (GVD). Boli cestujúci zo strany Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) vypočutí, alebo zase budú frflať celý nasledujúci rok na nezmyselné spoje? 

    Nový aktualizovaný grafikon, ktorý začne platiť od 10. decembra, podľa slovenských Železníc "zohľadnil pripomienky samospráv, ako aj požiadavky cestujúcich." Na stránke ZSSK sa ďalej dočítate, že cestujúcich čaká "zásadné zrýchlenie cesty vlakom z Košíc do Viedne, radikálne zahustenie dopravy na Kysuciach a lepšie prípojné vlaky pre cestujúcich."

    Ušetríte skoro pol hodinu

    Na nový grafikon sme sa detailnejšie pozreli aj my a už na prvý pohľad sme mali pocit, že cestujúcim na východ našej republiky sa cestovanie výrazne skomplikuje. Vlak Ex 611 Tatran s odchodom o 15:27 hod. z hlavnej stanice v Bratislave ide do Trnavy, no tam musíte prestúpiť na IC 45 s odchodom o 16:11 hod. priamo do Košíc. Ako sme sa však dozvedeli od Dominika Drevického z odboru komunikácie ZSSK, expresný vlak Ex 611 TATRAN pôjde z Bratislavy priamo bez prestupu v Trnave až do Košíc. Prestup v Trnave vám však môže ušetriť čas, keďže by ste sa do Košíc mohli dostať rýchlejšie spomínaným vlakom IC 45 z Viedne. Cesta touto kombináciou totiž trvá o 26 minút menej ako bez prestupu.

    Prečo vlaky na východ obchádzajú bratislavskú hlavnú stanicu?

    Ak by ste chceli ísť z Bratislavy priamo do Košíc spomínaným IC 45, podľa ZSSK môžete využiť vlaky, ktoré "už nebudú mať neprimerane dlhý pobyt v stanici Bratislava hl. st., ale v hlavnom meste zastavia v staniciach Bratislava-Petržalka, Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie." Pri IC 44 sa čas medzi Košicami a Viedňou skráti o 32 minút a pri IC 45, ktoré jazdí opačným smerom, až o 46 minút."

    Železnice síce chceli, aby spomínané InterCity vlaky išli cez bratislavskú hlavnú stanicu aj naďalej, no "nebolo to z technologických dôvodov možné."

    Zlepší sa cestovanie iba východniarom alebo aj iným? Čítajte na ďalšej strane >>>

    Cestovanie by sa tiež malo zlepšiť všetkým Humenčanom. "Tí budú mať v Košiciach po novom prípoje do Bratislavy, a to nielen na vlaky Ex, ale aj na IC vlaky." Prípoje budú aj v opačnom smere. Prestupný čas z regionálnych expresov, takzvaných vlakov REX Humenné – Košice na IC vlaky Košice – Bratislava a naopak bude 34, resp. 35 minút, uvádza sa na stránke ZSSK. Všetky InterCity vlaky budú už v novom grafikone "zastavovať v Kysaku, Spišskej Novej Vsi, Poprade-Tatrách, Liptovskom Mikuláši, Žiline, Trnave a v novej zastávke Bratislava-Vinohrady okrem IC 44 a IC 45."

    V novom grafikone tiež príde k posilneniu linky Bratislava – Rajka o 12 vlakov. Od decembra ich tu bude denne jazdiť až 22 s tým, že v špičke pracovných dní pôjdu vlaky v úseku Bratislava-Petržalka – Rajka v hodinovom intervale. Ďalšou novinkou je ukončenie výluky Trnovec nad Váhom – Nové Zámky, čo skráti jazdu vlakov REX na úseku Bratislava – Nové Zámky o 9 minút.

    Anketa

    Potešil vás nový grafikon železníc?

    • Áno, čas cestovania sa mi skráti.15%
    • Nie, ja budem cestovať dlhšie. 39%
    • Mňa sa táto zmena nedotkne a všetko ostáva po starom.44%

    Hlasovanie bolo ukončené

    Cestujúcich na Kysuciach zase poteší viac vlakov. ZSSK uvádzajú, že "opätovne budú vedené priame vlaky kategórie Os na trati Skalité – Žilina a zároveň sa predĺži ich trasa až do Liptovského Mikuláša či Martina." V čase dopravných špičiek budú vlaky jazdiť každých 30-minút (inak každých 60 minút). "Ak sa nájdu prostriedky na spustenie všetkých pripravených liniek, vypravíme v budúcom roku opäť historicky najviac vlakov," dodáva však generálny riaditeľ ZSSK, Roman Koreň.

    A čo na to cestujúci? Dočítate sa na ďalšej strane >>>

    Na sociálnej sieti sa už k novému zverejnenému grafikonu vyjadrovali aj cestujúci a na slovenských Železniciach nenechali nitku suchú. Richard Riška to celé okomentoval: "U ZSSK je každý krok vpred vlastne niekoľko krokov vzad." Železnice oponovali, "tento pocit je možno spôsobený len Vašim uhlom pohľadu. Grafikon je spracovaný na základe objednávky výkonov pre daný rok od Ministerstva dopravy Slovenskej republiky a upravený na základe prerokovania návrhov s miestnou samosprávou."

    Iný cestujúci, Ľuboš Horňák, sa pridal: "A kto plánuje počet vozňov? Otázka roka. Tam zase odpoveď od Vás je, samozrejme, ten kto objednáva výkony. Takže Hlava XII..." Železnice kontrovali, že to "záleží na okolnostiach, dôležitá je v prvom rade objednávka štátu, ale tiež technické a technologické možnosti ako aj dostupnosť prevádzkyschopných vozidiel."

    Zdroj: ZSSK

    Nový vlakový grafikon 2023/2024

    Simona Pápayová sa zase Železníc pýta, "aký je ideálny prestupový čas, keďže vlaky meškajú 20 až 40 minút a niekedy aj viac, tak ideálny prestupový čas nestíhame." Podľa ZSSK je prestupový čas taký "aby ste stihli...budeme preto robiť všetko čo sa dá.... urobíme všetko preto, aby to bolo OK."

    A na iné spoje slovenské Železnice podľa viacerých cestujúcich opäť zabudli, ako na to upozornil Miro Rišo: "Bratislava - Malacky - Kúty jeden vlak za hodinu? To je zlepšenie úžasné. Dnes Malacky - Bratislava 37 km, čas spoja 40 minút a po novom ta istá trasa 58 minút, úžasné zrýchlenie. O modernizácii trate sa hovorí už roky a stále nič, ale vlaky sa redukujú stále." ZSSK sa k tomu vyjadrila len v krátkosti, "musíme rešpektovať obmedzenia, ktoré kladie infraštruktúra."

    Ako vidieť, nie každému cestujúcemu dokáže Železničná spoločnosť Slovenska cestovanie vlakom uľahčiť. Ako ste na tom vy? Napíšte nám do komentárov, či vám nový grafikon uľahčí alebo naopak sťaží cestovanie.

    Nový grafikon 2023/2024 platným od 10. 12. 2023 nájdete TU

    Prečítajte si aj:

    Autor článku

    "Odkedy som sa naučil písať a čítať, odvtedy píšem a čítam. Kedysi som písal o všetkom, čo bolo zaujímavé, dnes píšem hlavne o ľuďoch a ich životných príbehoch. Najkrajšie, najzaujímavejšie, ale i veľmi smutné príbehy vie naozaj napísať len život."