Opitý kolobežkár letel ako blázon a zabil chodkyňu, na súde sa rozplakal! AKÝ dostal trest?
22. 5. 2024, 10:25 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:57)
Vlani v lete šokovala Slovensko nehoda, pri ktorej opitý kolobežkár v Trenčíne zrazil na ceste 63-ročnú chodkyňu. Rútil sa šialenou rýchlosťou a žena zomrela. Dnes sa muž (30) postavil pred sudkyňu považskobystrického okresného súdu. Tá sa s ním nemaznala a naparila mu veľmi prísny trest.
Zdroj: tami
Zdroj: tami
Zdroj: tami
Galéria k článku
Nehoda sa stala 23.8.2023 okolo 18.30 hodine na Štefánikovej ulici v Trenčíne. Žena prechádzala cez frekventovanú štvorprúdovku mimo priechodu pre chodcov a kolobežkár do nej vrazil vo veľkej rýchlosti. Na mieste, kde je päťdesiatka, šiel rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu. Po náraze spadli obaja na cestu a žena neskôr v nemocnici zomrela.
Vodič kolobežky musel fúkať a policajti zistili, že má v dychu 1,38 promile alkoholu. Polícia začala trestné stíhanie vo veci prečinu usmrtenia. Znalec z odboru cestnej dopravy Milan Holéci sa vyjadril, že kolobežka na ktorej muž jazdil bola neznámeho typu a pôvodu, zrejme vyrobená v Číne.
Prokurátor žiadal pre kolobežkára Martina B. 4 roky natvrdo a doživotný zákaz šoférovať. Obžalovaný má toho na svedomí oveľa viac. V registri trestov má 3 záznamy, naposledy bol odsúdený v roku 2014 za prečin ohrozenia pod vplyvom návykových látok.
Záznamov v registri priestupkov má tiež ako maku, až 7. Väčšinou na úseku cestnej dopravy ako vodič aj ako cyklista. V roku 2023 spáchal priestupok, keď ho matka nechcela pustiť do bytu. Rovnako bol opitý.

Zdroj: tami
Kolobežkár prišiel na súd so sklonenou hlavou. Pred sudkyňou si okamžite priznal vinu a kajal sa. „Som vinný,“ povedal. „Mne je to strašne ľúto. Ja neviem, nemám slov,“ rozplakal sa Martin. Ten povedal, že nevie ako sa to všetko zbehlo. Jeho obhajkyňa poukázala na to, že chybu spravila aj chodkyňa, ktorá prechádzala cez štvorprúdovku tam, kde je to zakázané, pritom o kúsok ďalej mala nadchod pre chodcov.
„Bola na prerušovanej čiare, ja som ju tam možno aj videl, neviem, nepamätám si to. Potom sa z ničoho nič rozbehla a už sa nedalo nič, ani zabrzdiť. Ja som nabehal deväťtisíc kilometrov na tej kolobežke, všelijaké veci sa mi stali, že mi ľudia nedali prednosť… Ale toto? Keby som ju zrazil na priechode, na červenej, nepoviem ani slovo, zavrite ma hneď...,“ povedal kolobežkár.
"Nemôžem spávať," priznal vinník nehody. Čítajte na ďalšej strane
Ten tvrdí, že z toho, čo sa stalo má traumu. „Nemôžem spávať, všade ma vyhodia z roboty,“ skonštatoval. Po treste, ktorý mu naparila sudkyňa zostal viditeľne otrasený. Súd síce bral ohľad na to, že si vinu priznal a oľutoval čo sa stalo, naparil mu však tri roky natvrdo v ústave s minimálnym stupňom stráženia a k tomu aj doživotný zákaz šoférovať akékoľvek vozidlo.
Obžalovaný je tiež povinný nahradiť škodu vo výške 3170 eur. „Pokiaľ ide o vinu, tá bola preukázaná vyhlásením obžalovaného. Pokiaľ ide o trest, na jednej strane som prihliadla na vyhlásenie obžalovaného, ktorý oľutoval svoj čin. Bolo zrejmé, že tak neurobil len preto, aby si znižoval trest, mám však za to, že v tomto prípade nepodmienečný trest je primeraný, splní účel trestu a to aj s poukazom na to, na čo poukazoval pán prokurátor, že už v minulosti sa dopustil trestného činu pod vplyvom návykovej látky,“ uzavrela sudkyňa.
"To sú takzvané extrémne kolobežky, ktoré môžu pokojne dosiahnuť rýchlosť aj sto kilometrov v hodine. Naša legislatíva povoľuje kolobežky aj s pomocným motorčekom, rýchlosť môžu mať do 25 kilometrov za hodinu," vysvetlil M. Holéci.
Podľa neho nemala kolobežka, na ktorej zrazil muž ženu identifikačný štítok a odhadom mohla mať výkon štyri až päť kilowatov. "Teda bola predimenzovaná a prakticky už nešlo o kolobežku, ale o motorku. Na to treba mať značku, prilbu, papiere, vodičský preukaz," upresnil Holéci.
Po nehode v Trenčíne sa ozvali aj svedkovia, ktorí vypovedali, že kolobežkár si už dlhšie koledoval o problémy. "Denne som ho vídala pred domom sedieť a piť pivo. Vždy potom jazdil na tej kolobežke. Bývam v pokojnej jednosmerke, ale čo on dokázal na kolobežke robiť, to je sila," povedala suseda.
"On jediný tak lieta, veď chodí rýchlejšie ako autá v meste. Nie raz som ho stretla," potvrdila ďalšia suseda z obce neďaleko Trenčína, kde muž býva. Podľa nej muž jazdil prirýchlo aj v miestach, kde sa zdržiavali deti a bolo len otázkou času, kedy niekoho naberie.
Podľa dopravného analytika Jána Bazovského predstavujú kolobežky problém. "Kolobežkári sú na chodníkoch obrovským nebezpečím pre ostatných ľudí a na cestách sú zase obrovským nebezpečím všetci pre kolobežkárov," povedal J. Bazovský.
Ten dlhodobo upozorňuje na fakt, že kolobežka síce zabrzdí, kolesá zastavia, ale tým, že má vysoko ťažisko, stroj zastane, ale kolobežkár automaticky pokračuje zotrvačnosťou ďalej. "Ani v Trenčíne ženu nezrazila kolobežka, ale zhodil ju kolobežkár, muž svojou váhou. Kolobežka má možno desať kilogramov, sama o sebe by paseku nenarobila," povedal Bazovský, podľa ktorého by používanie e-kolobežiek malo byť obmedzené len na cyklocesty, na cestách však nemajú čo robiť.
Proti kolobežkám sa ostro ohradzujú aj chodci, ktorí sa cítia byť ohrození a spisujú petíciu za zákaz elektrických kolobežiek na chodníkoch a peších zónach v mestách. Iniciátorom petície je občiansky aktivita Miloš Beladič. Upozorňuje na to, že na kolobežkách sa často vozia deti, pričom ich používanie je podmienené minimálnym vekom 16 rokov.
"Nedodržiavajú bezpečnosť jazdy, jazdia aj dvaja na jednej kolobežke. Často nemajú helmu, reflexné prvky pri jazde na ceste. Často jazdia po chodníkoch, rýchlo a bezohľadne rýchlosťou vyššou ako 5 kilometrov za hodinu. Preto táto forma alternatívnej individuálnej prepravy má byť vylúčená z dopravy pre jej majoritné negatíva," povedal Beladič.
Európa elektrické kolobežky zakazuje. Čítajte na ďalšej strane
Elektrické kolobežky patrili ešte donedávna k obľúbeným dopravným prostriedkom naprieč Európou. Pre problémy, s akými sa potýka aj Slovensko ich už viaceré európske mestá zakázali. Zákaz platí v Holandsku aj v Anglicku. Na chodníkoch sú zakázané vo Švédsku.
V Taliansku smú ľudia jazdiť na e-kolobežkách len mimo obývaných zón a na cyklotrasách. Vo Švajčiarsku sú zakázané na chodníkoch a peších zónach. V Španielsku platí zákaz na chodníkoch, peších zónach a diaľniciach. V Rakúsku na chodníkoch a peších zónach.
V Paríži zakázali elektrické kolobežky v centre mesta potom, čo tam pred vyše rokom došlo k štyrom smrteľným nehodám s účasťou kolobežky. V Čechách mestá k regulácii elektrických kolobežiek pristupujú postupne. Ako prvá ich zakázala Ostrava v pešej zóne a v centre.
Na Slovensku sú e-kolobežky častými účastníkmi dopravných nehôd a to aj smrteľných. V roku 2022 spadol z kolobežky v Trenčíne 50-ročný učiteľ a utrpel zranenia, ktorým podľahol.
Rovnako v roku 2022, v máji spadol z elektrickej kolobežky v Banskej Bystrici 49-ročný muž a zabil sa. Vyšetrovanie ukázalo, že mal v krvi až 3,24 promile alkoholu.
V roku 2019 došlo k nehode e-kolobežky aj v Trnave. Na priechode pre chodcov zrazil muž na elektrickej kolobežke 71-ročnú chodkyňu. Vyrútil sa spoza dodávky, staršia pani spadla a muž zostal ležať nehybne na zemi. Obaja utrpeli vážne zranenia. Kým chodkyňa prežila, kolobežkár zomrel.
Prečítajte si tiež: