Reklama

Nebezpečné elektrické kolobežky: Petíciou žiadajú ich ZÁKAZ na chodníkoch a peších zónach

×
Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Šialená jazda opitého kolobežkára skončila smrťou chodkyne. Mohol letieť až stovkou!
    Reklama

    Kolobežkári na elektrických kolobežkách sú tŕňom v oku najmä chodcom. Tí sa cítia byť ohrození a tvrdia, že kolobežkári nedodržiavajú dopravné predpisy, jazdia bezohľadne a spôsobujú nehody. Petíciu za zákaz elektrickým kolobežkám na chodníkov a peších zónach v mestách už podpísalo 2454 ľudí.

    Iniciátorom petície za Stopku elektrickým kolobežkám na chodníkoch a peších zónach v mestách je aktivista Miloš Beladič. Ten vraví, že dôvodom vzniku petície je nedodržiavanie dopravných predpisov zo strany kolobežkárov. "Ich užívatelia často nemajú ani základné dopravné vedomosti," zdôrazňuje M. Beladič.

    Argumentuje tým, že na kolobežkách sa často vozia deti, pričom užívanie je podmienené minimálne vekom 16 rokov. "Nedodržiavajú bezpečnosť jazdy, jazdia aj dvaja na jednej kolobežke. Často nemajú helmu, reflexné prvky pri jazde na ceste. Často jazdia po chodníkoch, rýchlo a bezohľadne rýchlosťou vyššou ako 5 kilometrov za hodinu," vymenúva M. Beladič.

    "Tí, ktorí jazdia na kolobežkách nemajú vodičské preukazy, takže to nie je alternatíva voči vozidlám, čím argumentujú najmä ekologisti za cyklokoalície. Vôbec to nie je tak," myslí si M. Beladič.

    Zdieľané kolobežky navyše nechávajú užívatelia pohodené, kde sa im zachce. "Zdieľané e-kolobežky neparkujú na určených miestach, ale na chodníkoch, bez dodržania limitu 1,5 metra pre chodcov. Kolobežky často nájdeme odložené a rozhádzané po trávnikoch a podobne," hovorí M. Beladič.

    Upozorňuje aj na to, že kolobežkári často prekážajú ostatným účastníkom dopravy a ich vinou dochádza k častým nehodám. "Preto táto ekologická forma alternatívnej individuálnej prepravy má byť vylúčená z dopravy pre jej majoritné negatíva!" zdôrazňuje M. Beladič.

    Vraví, že používanie e-kolobežiek v mestách môžu upraviť samosprávy prostredníctvom všeobecne záväzných nariadení. "Pešia zóna je od slova peší, ale zákony sú tak stanovené, že ak by mali ísť kolobežkári rýchlosťou pešej chôdze, museli by zosadnúť z e-kolobežiek a nik nezosadne," uzatvára M. Beladič.

    Elektrické kolobežky patrili ešte v nedávnej minulosti k obľúbeným dopravným prostriedkom naprieč celou Európou. Po problémy, s akými sa však potýka aj Slovensko, ich viaceré európske mestá zakázali. Zákaz elektrických kolobežiek už platí v Holandsku aj v Anglicku. Zakázané na chodníkoch sú vo Švédsku.

    V Taliansku sa smie na elektrických kolobežkách jazdiť iba mimo obývaných zón a na cyklotrasách, Švajčiarsko ich zakázalo na chodníkoch a peších zónach. V Španielsku platí zákaz na chodníkoch, peších zónach a diaľniciach, v Rakúsku na chodníkoch a peších zónach.

    V Paríži zakázali elektrické kolobežky v centre mesta potom, čo pred rokom došlo k štyrom smrteľným nehodám s účasťou kolobežky. V susedných Čechách mestá k regulácii e-kolobežiek pristupujú postupne. Radikálne riešenie už ale zvolila prvá lastovička - Ostrava, ktorá v pešej zóne a v centre e-kolobežky úplne zakázala.

    Na Slovensku sú elektrické kolobežky často účastníkmi dopravných nehôd. Vo februári tohto roku zrazilo v Nitre auto tínedžera na elektrickej kolobežke, ktorý šiel cez priechod pre chodcov. Tam však nezosadol z kolobežky, naopak rozbehol sa. Kolobežkár môže ísť po chodníku, aj po priechode na kolobežke, ale nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.

    Rovnako vo februári tohto roku auto zrazilo vodiča elektrokolobežky v Bratislave. Zrážka takmer stála život 35-ročnho muža, ktorý utrpel poranenia po celom tele, vrátane vážneho úrazu hlavy. Iba od začiatku tohto roka zaznamenali bratislavskí policajti 10 dopravných nehôd zavinených užívateľmi kolobežiek s pomocným motorčekom, z toho 1 bola smrteľná.

    Veľmi smutný príbeh sa stal v Bratislave aj v marci tohto roku, keď kolobežkár na elektrickej kolobežke počas jazdy zrejme omdlel, spadol a muž, ktorý si nešťastníka na zemi všimol ležať ho miesto pomoci okradol a ušiel.

    V auguste 2023 zabil kolobežkár na elektrickej kolobežke zbesilou jazdou po štvorprúdovke v Trenčíne chodkyňu. Muž (29) letel cez mesto vysokou rýchlosťou, pretože mal stroj s výkonom až 5 kilowatov. Žena spravila chybu tiež, pretože sa pokúšala prejsť cez frekventovanú cestu mimo priechodu pre chodcov. Kolobežkár bol navyše pod parou, namerali mu až 1,38 promile.

    Nebezpeční kolobežkári a smrtiace cesty. Čítajte na ďalšej strane

    Na nebezpečenstvo v podobe elektrických kolobežiek už dlhšie upozorňuje aj dopravný analytik Ján Bazovský. "Kolobežkári sú na chodníkoch obrovským nebezpečím pre ostatných ľudí a na cestách sú zase obrovským nebezpečím všetci pre kolobežkárov," zdvíha J. Bazovský varovný prst.

    Ten varuje, že kolobežka má vysoko ťažisko, stroj síce po zabrzdení zastane, ale jeho vodič automaticky pokračuje zotrvačnosťou ďalej. Podľa neho je kolobežka extrémne nebezpečný dopravný prostriedok. "Najväčšia tragédia nielen na Slovensku je tá, že kolobežka sa nedá chápať ako dopravný prostriedok. Podľa môjho názoru je to stále len športové náradie, alebo hračka, pretože jej jazdné vlastnosti sú extrémne rizikové," uzavrel J. Bazovský.

    Kým ľudia podpisujú petíciu za zákaz používania e-kolobežiek na chodníkoch a peších zónach, v slovenských mestách sa opäť rozbieha nová sezóna zdieľaných e-kolobežiek. "Po zimnom období sa aj do Trenčína vrátili zdieľané zelené elektrické kolobežky. Prosíme, buďte pri jazde na kolobežkách ohľaduplní, zodpovední a dbajte na bezpečnosť samých seba," uverejnilo mesto Trenčíne 4. apríla na svojich stránkach.

    Mohlo by vás zaujímať: