Reklama

Rozdielová devíza v hlučnom prostredí a digitálnej ére: Šach zlepšuje koncentráciu u detí

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Bianka Macáková a Simona Kováčiková sú medailistky z ME mládeže v šachu
    Zdroj: Dávid Lazor
    Reklama

    Prieskum ukázal, že len necelá tretina vyučovania na slovenských školách sa deje bez sprievodného hluku a iných externých či interných rušivých vplyvov. Osvedčenou aktivitou na posilnenie koncentrácie u detí je šach.

    V ére prchavých akcií a rozptyľujúcich podnetov rodičia aj pedagógovia hľadajú pre žiakov vyvažujúcu činnosť na spomalenie a kontempláciu.Presne takýto efekt je jedným z prínosov kráľovskej hry so 64 políčkami a 32 figúrkami. Preukázala to napríklad štúdia Národnej univerzity telesnej výchovy a športu v Bukurešti publikovaná v roku 2019.

    Zdroj: P1D

    Šach má priaznivé účinky na koncentráciu detí

    Výskumníci Teodora Veleová a Viorel Cojocaru otestovali 29 detí vo veku 6 – 11 rokov. Porovnali u nich skóre v troch štandardizovaných testoch zameraných práve na koncentráciu pozornosti – Kraepelin, Bourdon-Anfimov a Toulouse-Pieron –, a to pred 6 mesiacov trvajúcimi šachovými lekciami raz týždenne a po tomto období. V záujme objektivizácie zapojili chlapcov aj dievčatá z mestského i vidieckeho prostredia. Niektoré z detí sa šachu začali venovať iba na začiatku výskumu, iné ho hrali aj predtým. Namerané priemerné zlepšenie sledovanej schopnosti bolo o 18 % (Kraepelin), 2 % (Bourdon-Anfimov) a 12 % (Toulouse-Pieron)! „Okrem toho, že šach posilňuje schopnosť koncentrácie, podporuje pamäť, pracovitosť, predstavivosť, abstrahovanie, vnímavosť, logiku, tvorivosť, kritické myslenie, invenciu, zdravú ambicióznosť a súťaživosť, disciplínu, výdrž, sebavedomie i sebahodnotenie. Učí aj rozhodnosti, samostatnosti a originalite,“ vymenúva prezident Slovenského šachového zväzu (SŠZ) Milan Roman.

    Zdroj: Archív (mr)

    Milan Roman, prezident Slovenského šachového zväzu (SŠZ)

    Na rozdiel od videohier a televíznych programov, pri ktorých je normou konštantné uspokojenie či aspoň spätná väzba, šach vedie deti k trpezlivosti a sústavnému strehu napriek deficitu okamžitých odmien. Takáto úroveň pohrúženia je zriedkavá v dnešnom pulzujúcom technologickom prostredí, v ktorom prevažuje dianie koncipované na krátkodobé zaujatie.

    Prieskum popri teste PISA z agendy OECD v roku 2018 ukázal, že iba 29,6 % žiakov na Slovensku (európsky priemer 22,7 %) nikdy alebo len výnimočne vníma vyučovanie ako bezhlučné a disciplinované. Naopak, 8,5 % študentov (10,6 %) do dotazníka uviedlo, že hodiny sú hlučné a narúšané vždy. Len niektoré z nich boli s ruchom pre 45,4 % respondentov (45,8 %) a ako mnohé ich vyhodnotilo 16,6 % zapojených (20,9 %). Spoločnosť Ecophon v nadväzujúcej správe založenej na prieskumoch APCO Insight a OpinionWay referovala, že vyše 80 % z dovedna 1017 žiakov oslovených vo Francúzsku, Holandsku a Švédsku v rokoch 2021 a 2022 považuje prostredie v triedach za nadmerne hlučné. Vyše tri patiny tomu pripísali svoju neschopnosť koncentrovať sa.
    Šachu sa pravidelne venuje 600 miliónov ľudí. Na Slovensku má takmer 5-tisíc registrovaných hráčov.