Reklama

Trumpove clá na automobilky sa VÝRAZNE dotknú aj Slovenska: Európa musí konať, tvrdí Blanár

Americký prezident Donald Trump.

Zdroj: TASR/AP

Reklama

Americký prezident Donald Trump v stredu vo Washingtone oznámil zavedenie 25-percentných ciel na dovoz všetkých automobilov, ktoré neboli vyrobené na území Spojených štátov. TASR o tom informuje podľa správ svetových agentúr.

"To, čo sa chystáme urobiť, je 25-percentné clo na všetky autá, ktoré nie sú vyrobené v Spojených štátoch. Ak sú vyrobené v USA, je to úplne bez cla,“ uviedol na tlačovej konferencii. Účinnosť nadobudnú 2. apríla, spresnil Trump.

×
Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:13
Remaining Time 0:13
Loaded: 84.85%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Connor McGregor navštívil Biely dom a amerického prezidenta Donalda Trumpa
    Zdroj: Instagram

    Clá by sa mali vzťahovať na hotové automobily, ale nie na automobilové súčiastky, píše americký denník The Washington Post. Ďalšie clá majú byť oznámené budúci týždeň. Biely dom tvrdí, že tento krok podporí domácu výrobu. Trump od návratu do prezidentského úradu koncom januára už uvalil clá na hlavných obchodných partnerov USA - Kanadu, Mexiko a Čínu. Zároveň zaviedol clá vo výške 25 % na dovoz ocele a hliníka z celého sveta.

    Clá pre automobilový priemysel budú ďalšou ranou pre firmy v tomto odvetví, ktoré už čelia neistote a predchádzajúcej vlne ciel. Podľa ekonómov by mohli zvýšiť náklady výrobcov, ktorí, ak ich nedokážu absorbovať, môžu ich preniesť na spotrebiteľov. Okrem automobilového priemyslu Trump plánuje aj rozsiahle clá pre odvetvia, ako sú farmaceutický a polovodičový priemysel.

    Zdroj: Mark Humphrey

    Americký prezident Donald Trump

    Ktoré slovenské automobilky sú najviac ohrozené? Najväčšie riziko hrozí bratislavskému závodu Volkswagen, kde sa vyrábajú modely Porsche Cayenne, Audi Q7 a Q8, ktoré vo veľkých objemoch smerujú na americký trh. Ohrozená je aj produkcia Jaguar Land Roveru.

    „Približne 25 % produkcie našej najväčšej automobilky smeruje na trhy v Severnej Amerike,“ upozorňuje Marián Kočiš, analytik Slovenskej sporiteľne. Audi zo skupiny Volkswagen už zvažuje expanziu priamo v Severnej Amerike, čo môže predstavovať výzvu pre slovenský Volkswagen. Slovensko je so svojou orientáciou na automobilový priemysel mimoriadne zraniteľné voči globálnym obchodným konfliktom, a práve teraz čelí jednému z najväčších testov svojej ekonomickej odolnosti.

    Zdroj: SITA/AP

    Eurokomisár pre obchod a ekonomickú bezpečnosť Maroš Šefčovič

    Šefčovič podľa denníka Pravda po stretnutí s vysokými obchodnými predstaviteľmi USA tiež uviedol, že konečná podoba ciel je zatiaľ neistá. Dodal však, že pre všetkých 27 členských krajín EÚ budú platiť rovnaké clá.

    Eurokomisár sa v utorok stretol s americkým ministrom obchodu Howardom Lutnickom, obchodným splnomocnencom Jamiesonom Greerom a ekonomickým poradcom Bieleho domu Kevinom Hassettom. Podľa jedného zo zdrojov oboznámených s rozhovormi Šefčovič amerických činiteľov upozornil, že 20-percentné clo by pre EÚ bolo „devastačné“, píše Financial Times.

    Zdroj: TASR

    Minister zahraničných vecí SR Juraj Blanár

    Ak USA zavedú nové clá na dovoz áut, značne to ovplyvní aj Slovensko, tvrdí Blanár

    Ak sa nové 25-percentné clá na dovoz áut do Spojených štátov amerických stanú realitou, bude to mať významný vplyv aj na slovenskú ekonomiku. Autá totiž tvoria významnú časť exportu Slovenska do USA. V tejto súvislosti je potrebné, aby Európska únia (EÚ) rokovala s americkou stranou a hľadala spoločné riešenie, vyhlásil vo štvrtok počas pracovnej cesty v Holandsku minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Juraj Blanár.

    O aktivitách novej americkej administratívy a prezidenta Donalda Trumpa hovoril podľa vlastných slov aj s holandským ministrom zahraničných vecí Casparom Veldkampom na ich spoločnom rokovaní v stredu (26. 3.). „Zhodli sme sa, že sme proti akýmkoľvek obchodným vojnám, avšak je potrebné, aby Európska únia rokovala s americkou stranou a hľadala spoločné riešenie. Musíme rešpektovať, ak Spojené štáty majú nejaký iný pohľad na obchod s EÚ, ale zároveň musíme obhajovať jednoznačne záujmy EÚ, a tým aj záujmy jednotlivých členských krajín,“ zdôraznil Blanár.