Reklama

Ekonomický dopad vírusu? Miliardové straty, výrobcovia luxusného tovaru si trhajú vlasy

(Ilustračné foto)

Zdroj: Prakash Elamakkara

Reklama

Epidémia koronavírusu môže stáť výrobcov luxusného tovaru vo svete 30 až 40 miliárd eur a zisky branže by sa mohli znížiť zhruba o 10 miliárd eur.

Podľa agentúry APA to vyplýva zo štúdie konzultačnej spoločnosti Boston Consulting Group (BCG), ktorá vyspovedala 28 šéfov predstavenstiev a finančných riaditeľov luxusných značiek.

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    VIDEO: Bezpečnostné protivírusové opatrenia v ázijských supermarketoch
    Zdroj: Twitter

    BCG vypočítal, že podiel Číny na globálnom trhu luxusného tovaru predstavuje hodnotu 110 miliárd eur (34 %). K tomu sa pripočítava 280 miliárd USD (258,83 miliardy eur), ktoré míňajú čínski turisti všade vo svete. Počas epidémie vírusu SARS v roku 2003 dosahoval podiel Číny na globálnom trhu luxusného tovaru len 3 %, čiže v prepočte asi päť miliárd eur.

    Podľa respondentov je najpravdepodobnejší scenár ten, že šírenie koronavírusu sa obmedzí najmä na Čínu a počas niekoľkých mesiacov prekoná maximálnu úroveň a následne začne klesať. Branža bude v takom prípade trpieť dôsledkami zhruba 6 mesiacov a potom sa rýchlo zotaví. Väčšina manažérov vychádza z predpokladu, že svoje ciele tržieb spred epidémie splnia o rok neskôr.

    V najhoršom prípade, ktorým je globálna pandémia, môže dôjsť k citeľnému spomaleniu konjunktúry v Ázii, a teda aj k dôsledkom pre svetové hospodárstvo. Vtedy by mohli byť výrobcovia luxusného tovaru nútení zoškrtať produkciu v Ázii a zatvoriť tam obchody aj fabriky.