Reklama

Automobilky sú v strehu: Trumpov útoku na medzinárodný obchod zamiešal karty

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    INAUGURÁCIA Trumpa: Stal 47. prezidentom Spojených štátov amerických
    Zdroj: X/ @MAGAVoice
    Reklama

    Od návratu Donalda Trumpa do Bieleho domu sú americké automobilky v strehu. Trumpov útok na medzinárodný obchod totiž vytvára podľa odborníkov na automobilový priemysel tlaky na zvýšenie nákladov.

    Ako pripomenula francúzska tlačová agentúra AFP, dodatočné 10-percentné clo na dovoz z Číny, hlavného dodávateľa automobilových dielov, už americký prezident zaviedol a 25-percentné clo na dovoz ocele a hliníka, ktoré nadobudne účinnosť 12. marca, pravdepodobne pridá ďalšiu ranu k nákladom na dodávku a výrobu. "Je to ako, trochu tu, trochu tam," povedal generálny riaditeľ Fordu Jim Farley.

    Vo štvrtok, keď Trump podpísal plány na zavedenie "recipročných ciel" s obchodnými partnermi, zdôraznil nerovnováhu medzi daňami USA a Európskej únie na dovoz áut ako ukážkový príklad toho, na čo sa zameriava. A nasledujúci deň prezident povedal, že plánuje predstaviť clá na zahraničné autá začiatkom apríla. Hoci nešpecifikoval, aké vysoké budú poplatky alebo ktoré krajiny budú pôvodne vyčlenené.

    Zdroj: Ben Curtis

    Americký prezident Donald Trump podpisuje prezidentské memorandum o pláne na zavedenie recipročných ciel v Oválnej pracovni Bieleho domu vo Washingtone vo štvrtok 13. februára 2025.

    Ak budú nateraz pozastavené clá pre Mexiko a Kanadu nakoniec zavedené, Farley povedal, že by to "urobilo dieru" do amerického automobilového priemyslu, ktorý je integrovaný so svojimi susedmi od Severoamerickej dohody o voľnom obchode (NAFTA) z roku 1990. "Väčšina ľudí si uvedomuje hrozbu, ale neveria, že zhodí bombu," povedal ekonóm Cox Automotive Charlie Chesbrough.

    Okrem detroitských gigantov majú zahraniční výrobcovia automobilov rozsiahle investície aj v Mexiku a Kanade. „Honda má továrne v Spojených štátoch, Kanade a Mexiku a žiadne z áut, ktoré predávala na americkom trhu v roku 2024, nebolo dovezené z Japonska,“ uviedla agentúra AFP.

    Predstavitelia Trumpovej administratívy charakterizovali clá ako potenciálny zdroj príjmov, ako aj stimul pre globálne spoločnosti, aby zvýšili výrobné kapacity v Spojených štátoch. Trump umiestnil clá do centra svojho prístupu "Amerika na prvom mieste" a opísal odvody ako spôsob, ako napraviť "nespravodlivé" zaobchádzanie zo strany obchodných spojencov.