Automobilky sú v strehu: Trumpov útoku na medzinárodný obchod zamiešal karty
16. 2. 2025, 15:19 (aktualizované: 16. 2. 2025, 15:31)
„Informačný list Bieleho domu zverejnený vo štvrtok poukázal na to, že Európska únia uvalila 10-percentné clo na dovážané autá, zatiaľ čo daň Spojených štátov je 2,5 percenta,“ upozornila AFP.
V rámci EÚ sú nemeckí výrobcovia automobilov najväčším dovozcami automobilov z USA do Európy. Do tejto skupiny patria luxusné značky ako BMW, Mercedes-Benz a Audi, ktoré buď majú, alebo sú súčasťou spoločností, ktoré prevádzkujú aj výrobné závody v Spojených štátoch.
„Upokojenie Trumpovej administratívy v súvislosti s tarifami EÚ na automobily by mohlo byť pre Brusel relatívne bezbolestné," povedal Jeff Schuster, viceprezident globálneho výskumu v spoločnosti GlobalData. "Americké vozidlá, najmä vozidlá, ktoré sú tu populárne, by neboli v Európe populárne," dodal Schuster, ktorý očakáva, že odstránenie cla EÚ by malo malý vplyv.
Zdroj: Ben Curtis
Americký prezident Donald Trump pózuje po podpise prezidentského memoranda o pláne na zavedenie recipročných ciel v Oválnej pracovni Bieleho domu vo Washingtone vo štvrtok 13. februára 2025
„Automobiloví analytici sa domnievajú, že zahraniční výrobcovia automobilov môžu v najbližších mesiacoch odhaliť plány na rozšírenie alebo výstavbu nových tovární v Spojených štátoch. Čelia však dileme, aké vozidlá vyrobiť, kvôli meniacemu sa vetru americkej politiky,“ konštatuje agentúra AFP.
Trumpova administratíva zároveň pokračuje v otrasoch v medzinárodnom obchode a signalizuje zvrat v úsilí o zvýšenie kapacity elektrických vozidiel, čím sa Spojené štáty odchyľujú od Európy, Číny a ďalších veľkých trhov.
Dlhá dodacia lehota v automobilovom priemysle znamená, že autá vyplývajúce zo súčasných investičných rozhodnutí sa nemusia dostať na trh o štyri alebo päť rokov. „Pre globálne spoločnosti nie je efektívne mať na každom trhu rôzne stratégie," povedal Schuster.