Župan Pavol Frešo: Šliape na bicykli XXL
6. 10. 2011, 12:30 (aktualizované: 10. 7. 2024, 22:10)

Zdroj: MATEJ KALINA
Miluje plávanie, karate, posilňovňu, ale najviac zo všetkých športov bicyklovanie. Bratislavský župan Pavol Frešo (42) však pri svojej výške 196 centimetrov a váhe 130 kilogramov nemôže mať obyčajnú dvojkolesovú mašinku. Jeho bicykel sme preto dali zhodnotiť odborníkovi Marekovi Jurčíkovi (36) zo známeho cykloobchodu v bratislavskej Karlovej Vsi.
„Ak je pekné počasie, bicyklujem niekoľkokrát do týždňa, ak mi to čo i len trochu dovoľujú povinnosti, chodím na ňom aj do práce a z práce,“ dozvedeli sme sa od Pavla Freša.
Na dvoch kolesách s ním trávia voľné chvíle aj jeho deti Oskar (9) a Zora Mária (11), manželka Zora (40) nie je veľká fanúšička cyklistiky.
Hlavne bezpečne
V jeho výbave nechýba prilba, rukavice ani okuliare. „Chválim, že používa prilbu, zvlášť, ak jazdí po hrádzi, kde je veľa ľudí i detí,“ povedal Marek Jurčík z cykloobchodu.
Kvôli bezpečnosti oceňuje aj zvonček, ktorý je súčasťou bicykla. Podľa odborníka má Frešo dvojkolesového tátoša od jedného z popredných svetových výrobcov a patrí do vyššej strednej triedy.
„Jeho cena sa pohybuje okolo 1 500 eur, čo je vzhľadom na výbavu bicykla adekvátne,“ dodal Jurčík.
NAVIGÁCIA – Frešo používa staršie turistické GPS v bežnej kvalite. Má so sebou mapy všade, kam sa pohne.
KOLESÁ – sú 29-palcové, pričom bežné sú 26-palcové. „Tieto kolesá majú väčšiu prejazdnosť cez prekážky, kamene, výtlky a podobne. Pre neho, keďže má výšku takmer dva metre, je to výborná voľba,“ tvrdí Jurčík. Stredne agresívny vzor plášťa je určený do lesa, skôr na suchý povrch. Ak by ich zmenil, mohol by jazdiť rýchlejšie.
RÁM – hliníkový rám, je najvyšší, ktorý výrobca ponúka. Dá sa povedať, že je to rám veľkosti XXL.
PREVODY – v oblasti prevodov má župan takmer novinku. „Tri prevody vpredu, desať vzadu, spolu má tridsať prevodov, a tak dokáže vyšliapať aj strmé kopce. Keďže jazdí po cestách, tak ich nevyužije,“ vraví odborník. Pri bežných bicykloch je 27 prevodov.
PEDÁLE – sú obyčajné klietkové. Odborník mu odporúča prejsť na nášľapné pedále, ktoré zabezpečia efektívnejší prenos sily a väčšiu kontrolu nad bicyklom. „Pán Frešo pedále zjavne vymenil, pretože od výrobcu sú určené iné. Určite odporúčam kúpiť si topánky určené na bicykel, ktoré majú tvrdšiu podrážku a menej zaťažujú chodidlá,“ radí odborník.
SEDLO – má župan bežné sériové. „Netuším, či mu vyhovuje tvarovo, či ho netlačí. Ak však jazdí častejšie, mohol by si vybrať sedlo na mieru, podľa bicykla, štýlu jazdy, ale aj podľa tvaru panvy, ktoré sa dá vybrať špeciálnym meraním,“ tvrdí odborník.
ZABLOKOVATEĽNÁ VIDLICA – Na riadidlách je páka, ktorou počas jazdy môže vidlicu zavrieť. „Keďže chodí často po cestách, zrejme funkciu blokácie využíva. Na kvalitnejších cestách totiž pruženie nie je potrebné. Pruženie vstrebáva nerovnosti terénu, ale keď sa zablokuje, tak dokáže silu využívať na rýchlosť,“ vysvetlil Jurčík. Podľa neho túto funkciu používajú pretekári.
BRZDY A KOTÚČE – používa kotúčové, ktoré sú viac využiteľné v teréne. Veľkosť kotúčov je stredná. Pre jazdca nižšieho vzrastu sa používajú malé, pre župana sú zvolené vhodne.