Mediálny mág Fedor Flašík o prezidentských kandidátoch: Kto zvláda kampaň a kto dosiahol strop?
21. 2. 2019, 6:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 18:21)

Zdroj: MARTIN DOMOK
Prezidentská kampaň je v plnom prúde. Bilbordy pri cestách, sociálne siete aj televízne debaty ovládli ľudia, ktorí sa chcú stať budúcim prezidentom alebo prezidentkou Slovenskej republiky. Mediálny odborník Fedor Flašík má na kampaň svoj názor, pripadá mu nudná a bez myšlienky. Pri hodnotení kampane nenechal na kandidátoch ani nitku suchú. Koho považuje za favoritov a čo by čakal od kampane, prezradil v rozhovore pre Plus JEDEN DEŇ.
Zdroj: MARTIN DOMOK
Zdroj: archív pluska.sk
Zdroj: archív pluska.sk
Galéria k článku
Predpokladám, že sledujete kampaň prezidentských kandidátov, vidíte nejaký rozdiel medzi Zuzanou Čaputovou a Robertom Mistríkom?
- Ja osobne zásadný rozdiel nevidím okrem toho, že Mistrík je muž a Čaputová žena. Ani jeden nemá žiadne praktické skúsenosti s politikou. Jediné ich posolstvo z kampane je ísť proti vládnej koalícii, sme proti Ficovi, sme proti zlodejom, sme proti mafii. Proti zlodejom a mafii som aj ja a nekandidujem. Osobne si myslím, že po tých tridsiatich rokoch by kampane mali byť za niečo a nie proti. Je to plytké, je to málo, ja nehovorím, že to tam nemá byť, keď to tak cítia, ale nemôže to byť headline (hlavné posolstvo, pozn. red.) kampane.

Myslíte, že Čaputová má nejaký tím, ktorý ju školí? V poslednom čase jej celkom slušne narásli preferencie a zlepšilo sa aj jej vystupovanie.
- Určite. Ona na sebe veľmi pracuje, určite má nejaký tím, ktorý to analyzuje. Je pravda, že Mistrík stagnuje už v treťom prieskume, Čaputová, naopak, rastie. Na druhej strane na obranu Mistríka si myslím, že aj Čaputová sa blíži k nejakému svojmu maximu a že aj keby zatancovala rumbu, tak už nepôjde ďalej. Trh je taký, aký je. Skôr mi prekáža, že oni dvaja sú elévi a jedného politického začiatočníka v prezidentskom paláci už máme. A cítiť to… Táto politická negramotnosť, z toho ja mám obavy.
Zdroj: TONY ŠTEFUNKO
Kandidátka na prezidentku Slovenskej republiky. na fotke Zuzana Čaputová
Prečítajte si tiež:
- Známy herec sa ostro pustil do expremiéra Fica: Je to človek bez chrbtovej kosti!
- Sestra, ktorá si otvorila ústa: Stálo ju to miesto aj budúcnosť v slovenskom zdravotníctve
- Špina na hladine: Nové informácie o starých hriechoch bývalého generálneho prokurátora Trnku
Majú tím odborníkov, nestačí to?
- Nie, pretože nemajú skúsenosti s politikou ako takou. Je to tvrdé a nevyspytateľné prostredie. Sú produktom opozície, ktorá je neschopná a rozhádaná. Mistrík povie úplne bohorovne, že by sa mala vzdať v jeho prospech, bez pokory bez slušnosti. To sa, samozrejme, neudialo a dostali sa na jednu úroveň. On pokračuje v rétorike, že on jediný porazí Šefčoviča a Harabina. Začína sa to vulgarizovať. A pani Čaputová z absolútne logických a pochopiteľných dôvodov povedala, že teda nie. Pán Mistrík na mňa pôsobí, ako keby nevedel, kam kandiduje. On len deklaruje, že chce vyhrať, ale emočne to na mňa nepôsobí. Hovorí to, čo mu povedia marketéri. Chýba mu ťah na bránu. Chýba mi v jeho slovách emócia a odhodlanie.
Myslíte si teda, že niektorí kandidáti kampaň nezvládajú?
- Prezidentské voľby sú odrazom momentálnej politickej atmosféry. Mnohokrát mám pocit, že mnohí kandidáti si z toho robia zábavu, ako keby nevedeli narátať do päť. Ďalšia časť kandidátov si z toho robí kampaň svojich politických strán. Vie, že nemá šancu, ale snaží sa predať svoju značku. Mám pocit, ako keby mnohí kandidáti tomu neprikladali dostatočnú vážnosť. Na druhej strane, keď sa pozriem, kto kandiduje, tak to spĺňa len Šefčovič a Harabin. Napriek ich rétorike a názorom, s ktorými nemusíme súhlasiť. Sú to dvaja kandidáti, ktorí tú politiku majú ako-tak omakanú. Šefčovič tú zahraničnú a domácu uvidíme. A Harabin je v domácej ako ryba vo vode. Nebol politikom, len ministrom, sudca je apolitický, ale je zorientovaný. Títo politiku majú ,,ochytanú" a vedia, do čoho idú. Pán Krajniak niečo vie o politike, ale nikdy ju nerealizoval. On si ide svoju líniu a cieľom je nahnať body pre svoju politickú stranu.
Zdroj: Marek Ištók
Na snímke sa nachádza kandidát na prezidenta SR Mistrík
Bude podľa vás ešte rásť pán Šefčovič? Keďže kandiduje s podporou strany Smer, ako by ste túto podporu zhodnotili?
- Pán Šefčovič je kandidát Smeru. A môže mu uškodiť, keď sa bude od Smeru dištancovať. Môže to byť pre voliča Smeru nevďačné. Dostal si naše podpisy, platíme ti kampaň a ty nás nechceš? Voličov Smeru to môže zneistieť. Také lavírovanie sa nie vždy môže vyplatiť. Ja by som sa priznal, že toto sú moji rodičia. Tváriť sa, že som trochu adoptovaný? Voľby sú o emócii. Pán Šefčovič je od percent Smeru závislý. A otázka znie, či zafunguje, že som tak trochu smerák a chcel by som byť nezávislý. A tak to nejde v politike. Treba ísť za ten svoj klub, ale môžem sa uchádzať aj o hlasy ostatných.
Ako aby nepôsobil tak, že iba lavíruje?
- Myslím si, že by bolo oveľa čestnejšie, keby priznal, že je kandidát za Smer, čo neznamená, že nemôže mať aj iný názor na niektoré politické témy. Hlavne musí byť prirodzený a komunikovať tak, ako to on cíti, nie ako mu to diktujú marketéri. Uvítal by som ho v polohách, ktoré sú preňho prirodzené.
Môže mu uškodiť, že nekomunikuje niektoré témy transparentne?
- Samozrejme môže, ak sa cielene vyhýba niektorým témam, predpokladám že narážate na témy týkajúce sa Smeru. Mal by zaujať jasný postoj, ako to cíti, ľudia sú už alergickí na všeobjímajúce a nič nehovoriace odpovede. Úprimnosť sa v domácej politike začína ceniť, nie diplomacia.
Zdroj: Archív
Maroš Šefčovič: Diplomat sa vracia na Slovensko z európskych štruktúr.
Keďže kampaň začal veľmi neskoro, na čo by sa mal tieto posledné dni sústrediť?
- Hlavne aby predal svoju značku bez falošnosti a mimikry. Na Slovensku je podľa môjho názoru pomerne neznámy, tak na tom treba zamakať, neodpudiť voliča Smeru neuváženými vyhláseniami a snažiť sa získať podporu nerozhodnutých a váhajúcich voličov.
Čo Béla Bugár? Myslíte, že má reálnu šancu? Alebo si len robí kampaň?
- Podľa mňa to Bugár vyhodnotil tak, že musí ísť do volieb, lebo tu má dve ďalšie maďarské strany. A musí sa pokúsiť Most-Híd zachrániť pred parlamentnými voľbami. Na druhej strane som sklamaný, lebo som ho mal za skúseného politika, ktorý je najdlhšie v politike. A čo sa týka kampane, tam ma veľmi sklamal. Aj tým, ako sa teraz správa. Prekážajú mi jeho bilbordy. Nepredstaví sa a je to aj arogantné. Dá si tam fotku a slogan si nepamätám, ale predpokladať, že ma všetci poznajú, že sa nemusím predstaviť, keď niekam dôjdem. To je neslušné. Základná slušnosť je predstaviť sa. To ma tak zaskočilo. To, že nič nepovie v debatách a lavíruje, to sme si zvykli. On sa preusmieval za tých 30 rokov v politike dokonale.
Zdroj: Tasr
Béla Bugár
Vedeli by ste zhodnotiť jednotlivé vizuály kampane prezidentských kandidátov? Kto si najal profesionálov a kto si ju takpovediac robí na kolene?
- Tak bavme sa o tých štyroch. Čo sa týka prvej štvorky, ktorá je v princípe vyrovnaná, lebo rozdiely sú v štatistickej odchýlke. A ešte by sa bolo treba pozrieť na tých skrytých voličov a bližšie to rozobrať. Stále je veľmi veľa neznámych a ešte to ovplyvní voľba ústavných sudcov a atmosféra. To všetko bude mať emočný dosah na prezidentské voľby. Bičovanie emócií v parlamente, hlavne negatívnych emócií, môže niekomu pomôcť. Okrem pána Harabina majú všetci profesionálne tímy, u Harabina to beriem tak, že je to rodinná záležitosť. Zomkli sa aj rodina, aj kamaráti. A robia, čo môžu za pár tisíc eur. Čo sa týka pána Šefčoviča, pána Mistríka a pani Čaputovej, tí majú veľké marketingové tímy a analýzy. Aj keď vizuály, ktoré vidím, z tých som sklamaný. Je to stále to isté. Tie isté heslá ako za a proti, pani Čaputová má príliš dlhý slogan. Havaroval by som, kým by som ho celý prečítal. Nezaujal ma. A slogan „Postavme sa proti zlu“ by som nepoužil na bilbord. Takýto negativizmus tam nepatrí, na bilbord patrí niečo pozitívne.
Nikto vás teda neohúril?
- Na to, že to robia profíci, som sklamaný. Neprišli s ničím novým, s ničím prevratným, ani vizuálne. Musí tam byť biela, modrá a červená, v nejakých variáciách, či znak, či písmo. Či Maroš je červeným, Šefčovič modrým, na bielom podklade, srdiečko, nejaký dvojkríž a naše kopce. Ale nie je tam žiadne posolstvo. Ja viem, že je to ťažké. Majú to otestované, vedia, kto je ich cieľová skupina. Poznajú, dokedy vedia vnímať posolstvá. Chýba mi v tej kampani niečo. Napríklad aj to, čo robí pán Harabin, nasadne do autobusu. To už tu bolo, robil to Zeman, ale zrazu je to niečo iné. Vizuál je taký ťažký, vedia, prečo asi ťažká fialová a logo, ktoré pripomína logo Slovanu, ale zasa sú odlišní. Vidno, že to robia nejakí nadšenci. Kampaň ako taká nepriniesla nič nové, nič usmievavé a je nudná. Ale teším sa na debaty. Neuvedomujú si, že to robia pre ľudí. Robia kampaň pre novinárov. Ostatní ľudia nepočúvajú obsah. Sledujú, či ich kandidát zaujme. Keď sedí strnulo v debate, ničím nevyruší a ničím nezaujme, tak sa naňho zabudne. Obsah je dopredu čitateľný, kto čo povie.
Akú majú podľa vás silu sociálne siete na výsledky volieb? Ako sú na tom v porovnaní s bilbordmi?
- Hovoril by som o nejakej povinnej jazde. Na toto nám dá odpoveď Štefan Harabin. Ak by sa dostal do druhého kola, tak by to znamenalo, že bilbordy sú zbytočné. Zatiaľ to žiadny veľký hráč nevyskúšal. Bude to zaujímavý postreh. A čo sa týka sociálnych sietí, bez nich sa nedá komunikovať. Je to trend aj vo svete. Ale aj tam treba dávku profesionality. Treba vytvoriť príbeh produktu. Príbeh treba vystavať, vieme, čo chceme, vieme cieľ. Poznáme našu cieľovú skupinu, koho chceme osloviť. To všetko sa dá zmerať. Vieme zmerať, čo chcú počuť. Ako nakloniť ich emóciu na moju stranu. Na to treba odborný tím. To musí byť divadelná hra, lebo idem voliča zmanipulovať emočne vo svoj prospech. Treba to vystavať tak, lebo veľa ľudí sa rozhoduje tesne pred voľbami. Ak sa dĺžka kampane preženie, môže byť únavná a začína klesať. Treba ju načasovať. Sociálne siete sú dôležité, ale je na kandidátovi, aby bol nad vecou, čo sa na sociálnych sieťach deje.
Nezdajú sa vám niektoré videá umelé a nudné?
- Keď niektoré vidím, mám pocit, akoby sme boli v 90. rokoch. A často nepodarených. Politik na ulici, politik vo fabrike, politik s dôchodcom, politik so psom, politik s deťmi a teda hráme sa na rodinu, ako nám záleží na dôchodcoch. Podáme si ruku s robotníkom, dáme si nový montérkový plášť, dáme si novú helmu. Ak je leto, žmolíme klas. Pre mňa je to celé neprirodzené, falošné. Radšej uvidím politika, ako sedí v krčme s partiou na pive, ako chodí už 30 rokov. Je jasné, že neklame, lebo v živote vo fabrike nebol. Ja viem, kam ho chcú dať marketéri. Ale je to preňho prirodzené, keď z neho chcem urobiť chlapca z dediny? Tieto falošné príbehy na sociálnych sieťach môžu uškodiť. Lebo volič tomu neverí. Musíme sa naučiť triky a vtipy a lepšie využiť priestor. Ukázať ho autentického so všetkými chybami.
Zdroj: MATEJ JANKOVIČ
Milan Krajniak
A čo televízne debaty? Majú zmysel podľa vás?
- Televízne debaty vo formáte v akom sú, zmysel nemajú, ale sú dôležité. Nemyslím si, že televízna debata alebo dve vás môžu vystreliť medzi špičku. Ale môžete klesnúť. Je to povinná jazda, musíte byť pripravený, byť prirodzený. Musíte zaujať vizuálne, formou. Obsah až tak nie je dôležitý. Menej sa sústrediť na obsah, viac na vizuálnu formu, intonačnú, menenie hlasu, vľúdnosť, hnev. Ukázať emócie, ale moje emócie. Pán Mistrík nemá emócie. Pomohlo by, keby sa začal smiať, alebo búchať po stole. Toto od neho neočakávam, ale nejakú emóciu od neho očakávam.
Kto má šancu dostať sa do druhého kola?
- Z tých štyroch všetci štyria. Nie je tam líder a odchýlky, dve, tri, jedno, štyri percentá nie sú výrazný rozdiel. Na Slovensku nie je dnes dobrá nálada. Nedôvera v politikov. Narastá nám počet skrytých voličov, ktorí sa nechcú prihlásiť. Hanbia sa za to, koho budú voliť. Elektorát skrytého voliča môže zohrať významnú rolu.
A ostatní kandidáti majú šancu ešte zamiešať kartami?
- Nie, myslím si, že nie.
Mohlo by vás zaujímať: