SPOR medzi obyvateľmi a HAMŠÍKOVCAMI: Naše cesty nie sú ušité na vaše obrovské vozidlá!
30. 4. 2021, 8:00 (aktualizované: 16. 7. 2024, 0:55)
Toto sa nedá vydržať! Obyvatelia banskobystrickej mestskej časti Rudlová sa už takmer rok potýkajú s frekventovaným prejazdom nákladných vozidiel cez ich štvrť. Tie prevážajú materiál na výstavbu moderného tréningového centra futbalovej akadémie Mareka Hamšíka. Kým obyvatelia tvrdia, že mesto im už dlho sľubuje odklon nákladnej dopravy na poľnú cestu, investor hovorí, že prispôsobiť sa im môže iba v prípade, že to dovolí počasie.
Zdroj: Archív Ľ.L.
Zdroj: Archív Ľ.L.
Zdroj: Archív Ľ.L.
Galéria k článku
Futbalový klub Mareka Hamšíka JUPIE vychováva už viac ako dvadsať rokov mladé futbalové talenty v Banskej Bystrici. Minulý rok sa pre nich rozhodol vytvoriť lepšie podmienky a prerobiť pre nich ihrisko pri mestskej časti Rudlová. Na prepravu stavebných materiálov však využívajú úzke ulice Marka Čulena a Kpt. Jaroša. To sa nepáči miestnym obyvateľom. Zmení sa to?
Obyvatelia sa podľa predsedníčky OR Rudlová dedina Anny Krajanovej už takmer rok boria s prašnosťou, hlukom a praskajúcimi domami. „Aj keď sa k tomu vyjadrujem najčastejšie, nie som jediná, ktorá v tom vidí problém. Jedného suseda najviac trápi prašnosť, ďalší sa zase bojí púšťať malé deti do školy. Každý má ten svoj príbeh,“ priznala Krajanová, podľa ktorej cesty na nákladnú dopravu vôbec nie sú stavané.
Dlhoročnou obyvateľkou Rudlovej je aj maliarka Ľubica Lintnerová. Tvrdí, že najstarší dom v celej mestskej časti je práve ten jej. „Môj dom sa nachádza dva metre od cesty a praská mi. Môžem potvrdiť, že trhliny na mojom dome sa značne zväčšili oproti minulému roku,“ povedala smutne Lintnerová, ktorá tvrdí, že podobné problémy majú aj ďalší susedia.
Zdroj: Archív Ľ.L.
Maliarka Lintnerová tvrdí, že sa jej dom za posledný rok zmenil
Prejazd sa podľa obyvateliek začal stupňovať najmä po Veľkej noci. „Nákladné vozy vtedy chodili každých 10 až 15 minút. To bol moment, kedy pretiekol môj pohár trpezlivosti,“ priznala Linterová.
Podľa investora moderného ihriska, Richarda Hamšíka, majú na prejazd Rudlovou právoplatné povolenie. Z vlastnej iniciatívy však prišli z myšlienkou, že by mestskú časť mohli odľahčiť prejazdom zadnou cestou, ktorá vedie cez polia. Pred tým však museli spraviť niekoľko úkonov. „Potrebovali sme nájomnú zmluvu na užívanie, povolenie od polície a okresného úradu a v neposlednom rade navoziť povrchový materiál, aby sa autá nezabárali,“ vysvetlil Hamšík.
Investor mesto Banská Bystrica informoval, že od pondelka 19. apríla bude primárne využívať poľnú cestu. Podľa obyvateľov Rudlovej však cez ich ulice prvý krát nejazdili až 28. apríla. „Dovtedy tu premávali stále. Aj keď 19. apríla bol prvý pokus prejazdu nákladného vozidla cez poľnú cestu, ale zapadli,“ uviedla Anna Krajanová.
Zdroj: Archív
Ťažkotonážne vozy ulicami prechádzali aj dňa 27. apríla 2021
„Zo všetkého je najdôležitejšie počasie, pokiaľ nie je dobré, nemôžeme materiál voziť cez poľnú cestu,“ povedal k tomu Richard Hamšík. Na otázku prečo sa potom obyvatelia Rudlovej sťažujú na prechod ťažkotonážnych vozidiel aj vtedy keď je pekné počasie odpovedal, že v pondelok a v utorok miestom prešli len tri autá, pričom dve mali náves a jedno predný náhon, takže poľnou cestou by neprešli.
Podľa informácií, ktorými disponuje hovorkyňa mesta Banská Bystrica, Zdenka Marhefková, je presun materiálu ukončený na 90 percent. „Okrem toho potrebuje investor poodvážať z druhej strany ihriska ďalšiu zeminu. Deklaroval, že na to bude využívať jedine poľnú cestu – staveniskovú komunikáciu v čase priaznivého počasia, keď nebude cesta podmočená,“ doplnila Marhefková.
Čo na hovoria na projekt ihriska obyvatelia Rudlovej? Čítajte na ďalšej strane!
„Podľa mňa je zle zvolená lokalita ihriska. Je tu len jedna cesta, ktorá nie je dimenzovaná na vysokú frekvenciu áut, ktoré po nej budú jazdiť po dobudovaní ihriska,“ povedal Robert (49), ktorý býva na ulici Marka Čulena. Robert je jeden z obyvateľov Rudlovej, ktorý má záhradu pred domom. Tvrdí, že kvôli prechádzajúcim kamiónom prišiel o súkromie a takisto sa sťažuje na vysokú prašnosť.
Zdroj: bej
Robert (49)
Podľa Viery (78), ktorá býva na ulici Kpt. Jaroša sa od 19. apríla nič nezmenilo. Prvý pokojný deň bol až túto stredu. „Pri prejazdoch ťažkotonážnych vozidiel sa obávam o deti, ktoré prechádzajú cez ulicu,“ povedala.
Zdroj: bej
Viera (78)
„Sľúbili, že budú chodiť hornou cestou, prešiel rok a nič z toho. Potom povedali, že budú chodiť tadiaľto len keď prší. Nastali dva mesiace sucha a opäť sa nič nezmenilo. Ja som rada, že chcú robiť niečo pre deti, ale mali si vybrať takú lokalitu, v rámci ktorej by nemuseli jazdiť cez mestskú časť, ktorá nezvláda ani obyčajnú premávku,“ povedala Andrea (42), ktorá býva na ulici Kpt. Jaroša. Na prejazde ťažkotonážnych vozdiel jej najviac vadí obrovská prašnosť a hluk. „S umývaním okien som to už dávno vzdala,“ usmiala sa smutne.
Zdroj: bej
Andrea (42)