Reklama

Prvá skúšobná jazda električky po bratislavskej Petržalke: Aha, ešte aj vo vianočnom osvetlení!

Reklama

Prvá električka v bratislavskej Petržalke dnes vyrazila na svoju prvú skúšobnú jazdu. Po novej trati v úseku Jungmannova - Janíkov dvor až na obratisko a späť išla plne obsadená. Cestujúci si však budú musieť na pravidelnú premávku ešte počkať.

Dokončenie električkovej trate sa z viacerých dôvodov stále presúvalo. S výstavbou električkovej trate v tomto úseku sa začalo ešte v novembri 2021 a pôvodne sa jej sprevádzkovanie očakávalo už na konci roka 2023. Podľa harmonogramu prác, ktoré španielsky zhotoviteľ predložil bratislavskému magistrátu ešte v marci, mala byť trať vybudovaná do konca septembra 2024. Ani tento termín však nestihol.

Zdroj: Miro Lisál

Električková trať v bratislavskej Petržalke končila v tomto úseku.

Pripravená je tak zatiaľ len samotná električková trať, po ktorej môže električka jazdiť, na čom sa dohodol s bratislavským magistrátom. Dohodnutý termín bol do polovice decembra tohto roka. Prvá skúšobná električka tak prešla po celej trati v bratislavskej Petržalke dnes.

Sľub je splnený

Posledné testovanie na trati už prebehlo a petržalská električka mohla vyraziť na svoju prvú skúšobnú jazdu. "Veľmi sa teším, že sme Bratislavčanom a konkrétne Petržalčanom mohli priniesť takýto predvianočný darček. Ďakujem Petržalčankám, Petržalčanom za obrovskú mieru trpezlivosti, s akou znášajú všetky obmedzenia súvisiace s výstavbou petržalskej električky," uviedol primátor Bratislavy, Matúš Vallo.

Zdroj: MATEJ KALINA

Vianočná električka previezla vybraných cestujúcich po novej trati do Petržalky.

Bratislavský magistrát však ešte čaká náročný proces skúšok a povoľovania pre užívanie električky, ktorý potrvá niekoľko týždňov až mesiacov. Dokončovať sa takisto ešte budú prístrešky, nástupiská pre cestujúcich, zábradlia, chodníky a cyklochodníky. S plnou prevádzkou električky sa síce počíta na jar 2025, no úplne dokončená má byť do konca letných prázdnin

"Sme však radi, že sa nám podarilo splniť sľub a spoločne s viacerými cestujúcimi zažiť prvú skúšobnú jazdu ešte pred Vianocami," vyhlásil Vallo.

Električková trať bude zelená

Na električkovej trati sa doteraz osadilo 233 trakčných stožiarov, 62 km napájacích káblov a 10,5 km trolejového vedenia. Položilo sa 8 km koľají, pod ktoré sa dalo až 455 ton oceľovej výstuže a 12 800 metrov kubických betónu.

Zdroj: MATEJ KALINA

Predvianočný darček pre všetkých Petržalčanov.

Pri výstavbe trate sa veľký dôraz kládol aj na zeleň. Kvôli výstavbe padlo množstvo stromov, no už teraz sa vysádza ďalších 725 stromov a 4 108 kríkov. Celú trať okrem priecestí a mostov pokryje 22-tisíc metrov štvorcových zeleného rozchodníka. V blízkosti trate pribudne 1 512 narastených stromov a 7 046 m² kríkov. Zelené budú aj strechy prístreškov na zastávkach po celej trati.

Projekt v číslach

  • Magistrát hlavného mesta podpísal zmluvu so zhotoviteľom 4. novembra 2021
  • 18. novembra 2021 hlavné mesto odovzdalo zhotoviteľovi stavenisko
  • Zhotoviteľom je Združenie NS MHD Petržalka
  • Sprevádzkovanie trate sa očakávalo na konci roka 2023
  • Ukončenie stavebných prác bolo naplánované do februára 2024
  • Prvá skúšobná jazda električky prebehla 19. decembra 2024
  • S plnou prevádzkou električky sa počíta na jar 2025
  • Súčasťou projektu sú 4 mosty

Hlavné mesto a rezort dopravy v novembri informovali, že výstavba má mať plynulé financovanie, keďže podpísali zmluvu o nenávratnom finančnom prostriedku. Ide o sumu viac ako 66 897 914 eur z eurofondov, určenú na financovanie druhej fázy dopravného projektu. Aktuálna cena diela sa v auguste pohybovala na úrovni 83,04 mil. eur.

Autor článku

"Odkedy som sa naučil písať a čítať, odvtedy píšem a čítam. Kedysi som písal o všetkom, čo bolo zaujímavé, dnes píšem hlavne o ľuďoch a ich životných príbehoch. Najkrajšie, najzaujímavejšie, ale i veľmi smutné príbehy vie naozaj napísať len život."