Ihrisko pre medikov: Zachraňujú virtuálnych pacientov na simulátoroch a vo virtuálnej realite
4. 12. 2024, 10:45

Zdroj: Miro Lisál
Vzdelávanie medikov na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave nabralo úplne iný rozmer. Vyučovanie z klasických prednášok sa presunulo na praktickú výučbu, z ktorej si študenti medicíny odnesú vďaka technologickým inováciám oveľa viac.
Zdroj: JÚLIUS DUBRAVAY
Zdroj: JÚLIUS DUBRAVAY
Zdroj: JÚLIUS DUBRAVAY
Galéria k článku
Vzdelávanie medikov sa čoraz viac inovuje a rozširuje sa simulačná výučba, ktorá prebieha vo všetkých ročníkoch štúdia, podobne ako na iných renomovaných univerzitách. Na výučbu praktických zručností študentov sa už bežne využívajú sofistikované pacientske simulátory, virtuálni pacienti, ale aj virtuálna realita. Moderná výučba má zabezpečiť, aby medici vedeli teoretické poznatky využiť v praxi a po absolvovaní štúdia tak boli plne pripravení vykonávať všetko to, čo sa naučili.
"Je veľký presun vzdelávania medicíny z klasickej medicíny pri lôžku pacienta na simulátore. To, že sme na simulátoroch, neznamená, že rezignujeme na to, aby naši študenti mali čo najviac priamej klinickej výučby," povedal pri slávnostnom otvorení profesor Juraj Payer, dekan Lekárskej fakulty UK. Rôzne zmeny v nemocniciach totiž zapríčinili, že pre študentov medicíny už nie je k dispozícii taký počet pacientov pre klinickú výučbu ako v minulosti.
Päť stanovíšť a nový prístup k vzdelávaniu
Lekárska fakulta UK v Bratislave preto postupne zmodernizovala priestory Ústavu medicínskeho vzdelávania a simulácií, ktorý tento typ výučby zabezpečuje. Inovatívnym vzdelávaním tak budú môcť prechádzať študenti všetkých ročníkov, ktorých je približne 3-tisíc. "Budúci lekári sa učia pracovať v tíme, učia sa aplikovať teoretické poznatky v reálnych situáciách. Do simulačného vzdelávania sa čoraz viac zapájajú aj technológie, umelá inteligencia, virtuálna realita," hovorí prof. Juraj Payer.
Zdroj: JÚLIUS DUBRAVAY
Vyučovanie z klasických prednášok sa presunulo na praktickú výučbu.
Výučba študentov medicíny tak už nie je len o teoretických vedomostiach. Nová tréningová miestnosť má najväčšiu kapacitu pre tento typ vzdelávania, je vybavená mobilným nábytkom a modernými technológiami, ktoré pomôžu pri simulačnej výučbe. Medici majú k dispozícii päť stanovíšť, na ktorých sa môžu vzdelávať.
Na prvom stanovišti medici trénujú rôzne stavy pacientov, ktoré ohrozujú ich život prostredníctvom špeciálnej figuríny. Tá sa dá naprogramovať pomocou tabletu a riadi sa softvérom. Figurína sa potom prispôsobí podľa scenára, aby zodpovedala stavu, ktorú študenti aktuálne riešia. Medici si môžu vyskúšať zástavu srdca, podanie elektrického výboja, či resuscitáciu.

Zdroj: Miro Lisál
Všetky simulácie, ktoré študenti počas výučby riešia, sa nahrávajú z viacerých uhlov. Svoju tímovú prácu si potom rozoberajú.
Na simuláciách si tak študenti môžu opakovane trénovať situácie, ktorým môžu byť vystavení. Tým, že urobia chyby v simulácii sa učia pracovať a sú tak plnohodnotne pripravení pre svoje povolanie.
Druhé stanovište s virtuálnym pacientom, ktoré vyzerá ako počítačová hra, slúži na nácvik komunikácie s pacientom podľa určitého scenára, ktorý je vytvorený podľa klinických algoritmov. Na treťom stanovišti si študenti skúšajú svoje manuálne zručnosti na laparoskopických boxoch, ktoré sú pripojené k monitoru.
Zdroj: JÚLIUS DUBRAVAY
Na laparoskopických boxoch si študenti skúšajú svoje manuálne zručnosti.
Pri ďalšom stanovišti sa medici pomocou špičkového simulátora na ultrasonografiu zároveň učia aj anatómiu. Do medicínskeho vzdelávania sa dostáva aj virtuálna realita. Na poslednom stanovišti tak môžu študenti riešiť reálne klinické situácie podľa ľubovoľného scenára.
Nová tréningová miestnosť bola zrekonštruovaná s podporou zdravotnej poisťovne Dôvera vo výške 100-tisíc eur. "Táto podpora predstavuje nielen investíciu do odborného rastu našich študentov, ale aj do budúcnosti nášho zdravotníctva, keďže naša fakulta vychováva najväčší podiel budúcich lekárov na Slovensku," povedala Silvia Hnilicová, prednostka Ústavu medicínskeho vzdelávania a simulácii LF UK v Bratislave.
Zdroj: JÚLIUS DUBRAVAY
Silvia Hnilicová, prednostka Ústavu medicínskeho vzdelávania a simulácii LF UK v Bratislave.
"Sme nesmierne hrdí na to, že sme mohli byť pri vzniku tohto unikátneho projektu," uviedol Marián Faktor, člen predstavenstva zdravotnej poisťovne Dôvera. Ako dodal, práve vznik tréningových miestností má pre slovenské zdravotníctvo a výuku medikov obrovský význam.