Jeden bicykel montuje 70 ľudí: Najprv na nich jazdili maďarskí poštári, teraz Bratislavčania
11. 10. 2018, 11:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 13:48)

Zdroj: Matej Kalina
Obľúbené žlté bicykle sa stali terčom vandalov! Desiatky bicyklov služby bikesharing zničili v krátkom čase. Výroba jedného bicykla pritom dá zabrať desiatkam ľudí! Na vlastné oči sme sa presvedčili, čo výroba zahŕňa a koľko ľudí sa na nej podieľa.
Zdroj: Matej Kalina
Zdroj: Matej Kalina
Zdroj: Matej Kalina
Galéria k článku
Vybrali sme sa do Ostrihomu. Presne odtiaľto, z výrobne Neuzer, pochádzajú žlté bicykle a väčšina z nich putuje na európsky trh. Bicykle pre bikeshairng vyrábajú už desať rokov. Hneď po prvých slovách majiteľa firmy Neuzera Andrása nám bolo jasné, že výroba bicyklov je jeho dielom, jeho „dieťaťom“. Neuzer András, ktorý s podnikaním s bicyklami začal ešte za socializmu, potvrdzuje že vývoj bicyklov je veľmi rýchly a pre firmu kľúčový.
„Je to ako s mobilnými telefónmi. Keď si ich zákazník kupuje, už sú zastarané,“ konštatuje. Trocha nás zarazilo, keď nám povedal, že vývoj takéhoto bicykla trvá aj osem mesiacov. A čo prekvapilo jeho v spojení s bikesharingom v Bratislave? Priznáva, že neočakával taký veľký dopyt po bicykloch. „Na jeden bicykel pripadá bežne 4 až 6 nájmov za deň, no v Bratislave boli tieto čísla trojnásobné,“ hovorí András.

Výroba v číslach
- 5000 bicyklov predali slovenským dílerom za posledný rok
- 170 ľudí zamestnáva spoločnosť
- 550 bicyklov zatiaľ vyrobili pre Bratislavu
- 120 bicyklov vyrobia za deň
- 10 pracovníkov je zo Slovenska
- 8 mesiacov trvá vývoj bicykla
- 300 bicyklov zatiaľ Bratislava využíva
- 750 bicyklov má byť v Bratislave
1. Montážna hala
Pracujú tu Slováci aj Maďari a panuje tu priateľská atmosféra. „Na výrobe bicykla sa podieľa dokopy 70 ľudí,“ prezradil András s tým, že asi 36 ľudí pracuje v montážnej linke, 12 pracovníkov sa zaoberá softvérom, štyria sa zaoberajú vývojom zámky a traja sú pri lakovaní konštrukcie.
Zdroj: Matej Kalina
1. Montážna hala
2. Centrálny sklad
Prehliadku fabriky sme začali v centrálnom sklade. „Súčiastky hore do továrne putujú pomocou špeciálneho výťahu. Ďalším výťahom prichádzajú dole už hotové bicykle. Tu absolvujú ešte poslednú kontrolu predtým, ako ich vyexpedujú.“ Všimli sme si aj skladisko poškodených bicyklov. Boli nimi aj tie z Bratislavy. „Na tomto bicykli niekto z boku nožíkom prepichol pneumatiku,“ ukazuje majiteľ na poškodený bicykel.
Ďalším častým problémom býva sedačka. „Ľudia sa snažia nájsť spôsob, ako ju odrezať alebo uvoľniť a dochádza ku krádežiam,“ hovorí s poľutovaním, no konštatuje, že vďaka útokom vandalov prichádzajú na to, čo všetko ešte musia vylepšiť. „Aj v iných krajinách, v ktorých sme systém zaviedli, sme sa stretli s vandalizmom, ale po niekoľkých mesiacoch sa to stratilo,“ prezradil majiteľ.
Zdroj: Matej Kalina
2. Centrálny sklad
3. Výrobňa častí bicyklov
Vstúpili sme do výrobne. Prekvapil nás strašný hluk. „Nebolo tu počuť vlastného slova.“ V tejto časti sú vystavené aj bicykle, ktoré vyrobili napríklad pre holandský bikesharing. Dokonca aj ten úplne prvý. Nechýbal ani bicykel pre maďarskú poštu či na prepravu tovaru, ktorý unesie až 150 kilogramov. Na výrobu kolies majú špeciálny prístroj. „Strojovo sa tu nastavujú a zaťahujú ihlice,“ ukazuje a dopĺňa ho piskľavý zvuk v pozadí.
Zdroj: Matej Kalina
3. Výrobňa súčastí bicyklov
4. Lakovňa
Prichádzame do miestnosti, kde bicykle dostávajú svoju typickú žltú farbu. „Čakal nás tu poriadny zápach z farieb, ktorými sa striekajú bicykle.“ Presunuli sme sa ďalej, na miesta, kde vyrábajú aj stanice, v ktorých sú bicykle zaparkované. Navštívili sme aj dielňu, ktorá má na starosti dekorácie na bicykloch. Ženy tu ručne lepili každú jednu nálepku. „Ďalšia dielňa bola určená iba na prototypy. Všetko tam vyrobia iba po jednom kuse a potom to otestujú.“
Zdroj: Matej Kalina
4. Lakovňa
5. Testovacia časť
Prešli sme do časti, kde hotové bicykle dôkladne testujú. „Testovanie je zdĺhavé, trvá až osem hodín.“ Takto preverujú vždy iba prvú sériu bicyklov. „Robia sa záťažové testy, testy elektroniky aj klasický test z jazdcami,“ prezradil projektový manažér bikesharingu Norbert Nagy a dodáva, že nevynechávajú ani testovanie smart zámkov.
„Tu sme vyvinuli a vyrobili elektronické zámky,“ ukazuje hrdo Neuzer András, ako pracovníčka práve prácne kalibruje zámok. Niektoré súčiastky bicyklov vyrábajú aj pomocou 3D tlačiarne. To, aby všetky súčiastky k sebe pasovali, dolaďujú aj niekoľko mesiacov.
V Bratislave majú do konca novembra pribudnúť ďalšie bicykle. Má ich byť až 750. „V prevádzke je práve 200 až 300 bicyklov. Útoky vandalov stále registrujeme, ale je v rozmedzí, ktoré sme predpokladali,“ uviedol hovorca Slovnaftu Anton Molnár. Vo fabrike sme videli, ako vyrábajú ďalších sto kusov bicyklov pre bratislavskú službu. Majiteľ hovorí, že denne ich vyrobia aj 120 vrátane tých, ktoré opravia.
Zdroj: Matej Kalina
5. Testovacia časť