Reklama

Odborník radí čo robiť s deťmi cez mimoriadne prázdniny: Naplánujte im takýto program

Psychológ Miron Zelina radí nájsť na mimoriadnych prázdninách to pozitívne a využiť ich na to, aby sme vylepšili, čo normálne nestíhame.

Zdroj: MATEJ KALINA

Reklama

Podľa uznávaného pedagóga a psychológa Mirona Zelinu by bolo dobre modelovať tieto dni, keď sú vaše ratolesti mimoriadne doma, podobne, ako keď chodia do školy. To znamená mať "hodiny" na učenie, "hodiny" na šport, kreslenie, spievanie, hranie na hudobný nástroj, tancovanie, rozprávanie vtipov, hranie sa. Tu sú rady odborníka.

Rodičia sa môžu viac ako inokedy, keď na to nie je dostatok času, zamerať na tvorivosť detí. „Nech si  deti vyzdobia izbu, popreukladajú  veci, vyhodia, čo nepotrebujú, prípadne, nech napíšu na papier, čo by chceli,“ zdôrazňuje psychológ s tým, že toto voľno treba brať ako dobrú príležitosť. Podľa neho netreba zabúdať ani na domáce  práce a dostatok  spánku.

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Pedagóg a psychológ MIRON ZELINA radí ako zamestnať deti počas preventívnej karantény

    Rodinná rada

    „Je  dobre, ak si deti vo voľných hodinách samy vytvoria vlastný program,  mali by tiež zasadať  rodinné  rady  a tvoriť  programy,“ radí Zelina. Veľmi  dôležité je podľa neho dodržať  určitý  režim, teda striedanie disciplíny, teda učenia a domácich  prác, a voľnosti. Bolo by dobre, keby  si to kontrolovali  samé  deti, napríklad aj napísaním  určitého rozvrhu a sledovaním dodržiavania dohodnutých pravidiel.

    Podstatné učivo

    Moderná technológia umožňuje aj domáce vzdelávanie, ale predsa len môže cez mimoriadne prázdniny dôjsť  k tomu, že  budú  "výpadky"  v ovládaní   určitej  učebnej látky  žiakmi. Dôležité je,  aby sa rodičia  po konzultácii s učiteľom sústredili na  podstatné učivo a  na jeho upevňovanie, teda opakovanie!  Aby nikomu neušla podstata. Učiteľ  by  mal vždy označiť, čo je podstatné  učivo.

    Tipy psychológa na tieto dni nájdete na ďalšej strane

    TIPY MIRONA ZELINU na koronové prázdniny:

    - Dajte  deťom písať rodinné noviny, nech  píšu, ilustrujú, tvoria...
    - Rodičia by  sa mali učiť  s  deťmi, resp. dohliadať  na  to, aby sa deti učili  samé  a  potom s nimi o tom hovoriť, vysvetliť  čomu nerozumejú, pomáhať  im získať  učebné zdroje , ako knihy či pomôcť hľadať v googli.
    - Rodičia by mali byť  v  kontakte  so školou  - zvyčajne triednou učiteľkou, alebo učiteľmi  „ťažkých"  predmetov  cez mail, skype, telefón.
    - Neodporúča  sa   chodiť  teraz do  kina,  do múzeí, divadla,  ale  dobre je  "objavovať  prírodu"  kde  nie je  veľa  ľudí, ptreo treba presne  určiť  v programe televízie čo, kedy, koľko sledovať a viesť  deti k sebakontrole.
    - Treba využiť čas na čítanie kníh, novín,  rozprávok  a  o  čítanom nechať hovoriť  detí  - nech  sa učia príbehy  dopĺňať,  tvoriť,
    - U menších  detí, predškolákov  sa treba hrať so všetkým,  čo je doma  - a  hlavne  rodičia  nech  sa  stanú tiež deťmi  a hrajú  sa  s  nimi.  Dobre  sú hry s  pravidlami, kde sa deti učia disciplíne a hry poznávacie, objavujúce, napríklad sa pýtajte prečo je jablko okrúhle a  hruška nie.  Akú farbu má  päťka  a  jednotka  na vysvedčení ?
    -  U  stredoškolákov by bolo dobre aby si urobili poriadok vo veciach  a  mali  tiež  pevný  režim a dosť voľného času. Dohodnite  sa  v  rodine o používaní počítačov, mobilov,  smartfónov. Nech  si vyskúšajú  pol  dňa bez  mobilu...
    - Nech všetky deti  čítajú! Rodičia  by sa mali veľa rozprávať  s deťmi v pubertálnom  veku a potom  so stredoškolákmi - o ich názoroch na politiku, choroby,  vnímanie seba - nie  poúčať, ale  besedovať, dávať otázky, otvárať  problémy na  hodnotenie, kritické myslenie  a  na tvorivosť  -  Klásť im otázky: Ako by  si  to zlepšil ?  Čo navrhuješ ?