Odborník radí čo robiť s deťmi cez mimoriadne prázdniny: Naplánujte im takýto program
12. 3. 2020, 6:00 (aktualizované: 14. 7. 2024, 23:14)

Zdroj: MATEJ KALINA
Podľa uznávaného pedagóga a psychológa Mirona Zelinu by bolo dobre modelovať tieto dni, keď sú vaše ratolesti mimoriadne doma, podobne, ako keď chodia do školy. To znamená mať "hodiny" na učenie, "hodiny" na šport, kreslenie, spievanie, hranie na hudobný nástroj, tancovanie, rozprávanie vtipov, hranie sa. Tu sú rady odborníka.
Zdroj: MATEJ KALINA
Zdroj: Martin Mikláš
Zdroj: Shutterstock
Galéria k článku
Rodičia sa môžu viac ako inokedy, keď na to nie je dostatok času, zamerať na tvorivosť detí. „Nech si deti vyzdobia izbu, popreukladajú veci, vyhodia, čo nepotrebujú, prípadne, nech napíšu na papier, čo by chceli,“ zdôrazňuje psychológ s tým, že toto voľno treba brať ako dobrú príležitosť. Podľa neho netreba zabúdať ani na domáce práce a dostatok spánku.

Rodinná rada
„Je dobre, ak si deti vo voľných hodinách samy vytvoria vlastný program, mali by tiež zasadať rodinné rady a tvoriť programy,“ radí Zelina. Veľmi dôležité je podľa neho dodržať určitý režim, teda striedanie disciplíny, teda učenia a domácich prác, a voľnosti. Bolo by dobre, keby si to kontrolovali samé deti, napríklad aj napísaním určitého rozvrhu a sledovaním dodržiavania dohodnutých pravidiel.
Podstatné učivo
Moderná technológia umožňuje aj domáce vzdelávanie, ale predsa len môže cez mimoriadne prázdniny dôjsť k tomu, že budú "výpadky" v ovládaní určitej učebnej látky žiakmi. Dôležité je, aby sa rodičia po konzultácii s učiteľom sústredili na podstatné učivo a na jeho upevňovanie, teda opakovanie! Aby nikomu neušla podstata. Učiteľ by mal vždy označiť, čo je podstatné učivo.
Tipy psychológa na tieto dni nájdete na ďalšej strane
TIPY MIRONA ZELINU na koronové prázdniny:
- Dajte deťom písať rodinné noviny, nech píšu, ilustrujú, tvoria...
- Rodičia by sa mali učiť s deťmi, resp. dohliadať na to, aby sa deti učili samé a potom s nimi o tom hovoriť, vysvetliť čomu nerozumejú, pomáhať im získať učebné zdroje , ako knihy či pomôcť hľadať v googli.
- Rodičia by mali byť v kontakte so školou - zvyčajne triednou učiteľkou, alebo učiteľmi „ťažkých" predmetov cez mail, skype, telefón.
- Neodporúča sa chodiť teraz do kina, do múzeí, divadla, ale dobre je "objavovať prírodu" kde nie je veľa ľudí, ptreo treba presne určiť v programe televízie čo, kedy, koľko sledovať a viesť deti k sebakontrole.
- Treba využiť čas na čítanie kníh, novín, rozprávok a o čítanom nechať hovoriť detí - nech sa učia príbehy dopĺňať, tvoriť,
- U menších detí, predškolákov sa treba hrať so všetkým, čo je doma - a hlavne rodičia nech sa stanú tiež deťmi a hrajú sa s nimi. Dobre sú hry s pravidlami, kde sa deti učia disciplíne a hry poznávacie, objavujúce, napríklad sa pýtajte prečo je jablko okrúhle a hruška nie. Akú farbu má päťka a jednotka na vysvedčení ?
- U stredoškolákov by bolo dobre aby si urobili poriadok vo veciach a mali tiež pevný režim a dosť voľného času. Dohodnite sa v rodine o používaní počítačov, mobilov, smartfónov. Nech si vyskúšajú pol dňa bez mobilu...
- Nech všetky deti čítajú! Rodičia by sa mali veľa rozprávať s deťmi v pubertálnom veku a potom so stredoškolákmi - o ich názoroch na politiku, choroby, vnímanie seba - nie poúčať, ale besedovať, dávať otázky, otvárať problémy na hodnotenie, kritické myslenie a na tvorivosť - Klásť im otázky: Ako by si to zlepšil ? Čo navrhuješ ?