Ako dopadlo REFERENDUM v Trnave? Primátor Bročka i trnavskí poslanci sa už k nemu vyjadrili!
13. 1. 2024, 22:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:41)
Trnavčania rozhodli! V sobotu (13. 1.) sa v krajskom meste konalo historicky prvé miestne referendum, kde sa mohli Trnavčania vyjadriť k tomu, či zostane, alebo bude zrušená doterajšia parkovacia politika radnice. Bolo referendum úspešné?
Zdroj: FB/Mesto Trnava
Zdroj: FB/Mesto Trnava
Zdroj: FB/Mesto Trnava
Galéria k článku
Trnava to má za sebou. V sobotu (13.1.) sa v krajskom meste konalo historicky prvé referendum, kde sa mohli Trnavčania vyjadriť k tomu, či zostane alebo bude zrušená doterajšia parkovacia politika radnice. Referendum vyhlásilo mestské zastupiteľstvo na svojej decembrovej schôdzi na základe výsledku podpisovej akcie. Hlasovalo sa v 25 volebných miestnostiach od 7.00 do 22.00 hodiny.
Aká bola účasť?
Ako informovalo mesto Trnava do 25 referendových okrskov prišlo medzi 7. a 22. hodinou 16 194 ľudí z 53 246 oprávnených voličov. Celková účasť bola 30,41 %. Vzhľadom na to, že kvórum potrebné na úspešné referendum je 50 percent oprávnených voličov, je referendum považované za neplatné.
Spolu bolo odovzdaných 16 030 platných referendových hárkov. Najvyššia účasť bola v okrsku č. 25 v Modranke (46,92 %), najnižšia v okrsku č. 2 na Trhovej 3 (7,78 %). Podrobné údaje o výsledku hlasovania v miestnom referende sú uvedené v zápisnici, ktorá bola v súlade so všeobecne záväzným nariadením mesta (VZN) v nedeľu 14. januára 2024 odovzdaná do podateľne mestského úradu
„Chcem sa poďakovať všetkým, ktorí dnes vyjadrili svoj postoj či už neúčasťou alebo účasťou na dnešnom referende. Je to pre nás impulz ešte intenzívnejšie pracovať na zjednodušení a skvalitňovaní celého systému parkovania a hľadať čo najefektívnejšie spôsoby spoločnej participácie a komunikácie tejto náročnej a dôležitej témy,“ uviedol primátor Trnavy Peter Bročka.
"Poďakovanie patrí aj celému organizačnému tímu, ktorý zabezpečoval administratívnu prípravu a bezproblémový priebeh dnešného referenda," dodal.
Referendum iniciovala občianska skupina Stop parkovaciemu teroru v Trnave, ktorá v petícii vyzbierala 16 715 platných podpisov. Trnavčania sa vyjadrovali k piatim referendovým otázkam zaškrtnutím možností áno alebo nie.
Zdroj: FB/Trnava pre každého
Referendové otázky proti parkovaniu v meste Trnava.
Predseda petičného výboru Rudolf Krajčovič zdôvodnil petíciu tým, že „parkovanie v Trnave je jedným z najväčších problémov obyvateľov mesta a parkovacia politika výrazne ovplyvňuje aj návštevníkov, študentov a ľudí dochádzajúcich za prácou."
Bál sa primátor Bročka referenda?
Radnica však zoznam referendových otázok do domácností spolu s oznámením o mieste a čase konania hlasovania nedistribuovala. V meste prebiehala len kampaň za účasť v hlasovaní umiestnenými plagátmi, na sociálnej sieti iniciátori zverejnili pre Trnavčanov seriál s ich dôvodmi, prečo ísť hlasovať.
Referendum by bolo platné, ak by sa na ňom zúčastnila viac ako polovica z 53 310 oprávnených voličov a zároveň ak viac ako polovica zo zúčastnených bude hlasovať za požiadavky iniciatívy. To sa však nestalo.
Zdroj: FB/Mesto Trnava
Mesto Trnava spustilo kampaň proti referendu.
Vedenie Trnavy sa už pred samotným referendom verejne vyjadrilo, že rozhodnutie je vecou poslaneckého zboru. Ten však ovládajú poslanci z primátorovho zoskupenia Lepšia Trnava. Primátor Peter Bročka sa vyjadril, že pre mesto by terajšie zrušenie parkovacej politiky malo radikálne ekonomické dôsledky a bolo by devastačné.
Na Slovensku je však legislatíva postavená tak, že okrem odvolania starostu/primátora nie je žiadne miestne referendum záväzné. Mestskému zastupiteľstvu tak len stačí, aby výsledok referenda zobralo na vedomie.
Zdroj: FB/Mesto Trnava
Mesto argumentovalo týmto znením zákona.
Čo na to hovorí trnavský primátor?
Ešte pred konaním referenda sme sa preto pýtali aj na trnavskej radnici, čo urobí vedenie mesta Trnava, ak bude referendum o parkovacej politike úspešné. "O ďalšom postupe na základe výsledku referenda nerozhodne vedenie mesta, ale mestské zastupiteľstvo. V prípade úspešného referenda budú poslanci rozhodovať o tom, či bude všeobecne záväzné nariadenie týkajúce sa regulácie parkovania zrušené alebo nie," priblížila nám hovorkyňa mesta Veronika Majtánová.
"Pokiaľ by prišlo k zrušeniu všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní, na území mesta by neplatila žiadna regulácia, čo znamená, že by sa všade parkovalo bezplatne a bez pravidiel. Z ekonomického hľadiska by to znamenalo na jednej strane výpadok príjmov z parkovného, a takisto by samospráva musela vyčleniť milióny eur na budovanie záchytných parkovísk a posilnenie autobusovej dopravy predtým, ako by vôbec zaviedla nejakú novú reguláciu statickej dopravy," obhajovala názor mesta.
"Tvrdenia istých poslancov o nejakej novej regulácii parkovania sú nepravdivé, pretože referendové otázky hovoria iba o zrušení a možnosti prijať novú úpravu až po splnení nereálnych a absolútne nelogických podmienok. Splniť ich by trvalo roky a stálo by to mnoho miliónov eur, pričom by to spôsobilo totálny chaos v parkovaní. Dáta pritom ukazujú, že terajšia regulácia parkovania funguje a rezidentom sa parkuje ľahšie. Dôležité je tiež pripomenúť, že Trnava má najlacnejšiu reguláciu statickej dopravy zo všetkých krajských miest na Slovensku," dodala Majtánová.
Čo na to hovoria trnavskí poslanci, čítajte na ďalšej strane >>>
Vladimír Ekhardt
"Celé referendum je len politická hra, kde nejde o žiadnu reguláciu. Predseda a členovia petičného výboru od začiatku zavádzajú verejnosť, účelovo menia svoje vyhlásenia o tom, čo si myslia, že referendové otázky vlastne znamenajú, že sú referendom v skutočnosti nevykonateľné," povedal poslanec MZ Trnava za Lepšiu Trnavu Vladimír Ekhardt.
"Ak by mali byť referendové otázky hlasovaním v zastupiteľstve naplnené, znamenali by okrem ročného výpadku príjmov na úrovni troch miliónov eur ročne aj úplné znevýhodnenie Trnavčanov pri parkovaní pred ich vlastnými domami a bytmi. Zároveň by sa z Trnavčanov stali sponzori bezplatného parkovania pre cezpoľných," doplnil poslanec.
Z môjho pohľadu ide o neefektívne nakladanie s verejnými financiami, a preto sa na tomto politickom cirkuse nemienim zúčastňovať.
Juraj Fuzák
"Mesto Trnava pokračuje v zavádzaní parkovacej politiky, pretože dôveruje v zdravý rozum drvivej väčšiny obyvateľov nášho mesta. Dôveruje tomu, že podstatná časť verejnosti dobre rozumie potrebe regulácie a s ňou spojené nevyhnutné kroky, ktoré, samozrejme, nie každému a vždy budú vyhovovať," vyjadril sa poslanec MZ Trnava za Lepšiu Trnavu Juraj Fuzák.
"Organizátor petície nebol schopný ani ochotný odpovedať poslancom v priamom prenose a dokonca ani politická opozícia vedenia mesta nebola ochotná sa naživo postaviť za tento v mojich očiach doslova paškvil," doplnil poslanec.
Referendum je vo vyspelých demokraciách oslavou demokracie, ale s jasnými otázkami, dosahmi a zrozumiteľne komunikované. V našich geografických šírkach sa, bohužiaľ, zatiaľ ešte stále využíva ako pseudopolitický nástroj.
Gabriela Cabanová
"Vedenie mesta sa bude vždy riadiť v danom čase platným všeobecne záväzným nariadením. O jeho prípadnej zmene bude rozhodovať mestské zastupiteľstvo. Nepredpokladám, že by na základe výsledkov referenda k zmene došlo. Ja osobne sa na referende nezúčastním," vyjadrila sa poslankyňa MZ Trnava za Lepšiu Trnavu Gabriela Cabanová
"Požiadavky formulované v referendových otázkach sú buď nevykonateľné, alebo problém so statickou dopravou neriešia, ba dokonca znevýhodňujú obyvateľov Trnavy voči Netrnavčanom. Dáta jasne dokazujú, že zavedenie regulácie uľahčilo parkovanie rezidentom v miestach ich bydliska a je žiaduce v nastavenom procese pokračovať," doplnila poslankyňa.
Organizátori petície nie sú schopní vysvetliť dosah, v zásade im nejde o riešenie dopravy, iba zneužívajú nepopulárnosť opatrenia a neznalosť ľudí na politické účely.
Marcel Krajčo
"Ak bude referendum úspešné, tak potom sa budem zaoberať tým, ako rozhodnem v zastupiteľstve. Zatiaľ to pre mňa vyzerá len ako zbieranie politických bodov opozičných poslancov poukazovaním na problém s parkovaním (ktorý je v každom meste), samozrejme, bez žiadnych konštruktívnych riešení," vyjadril sa poslanec MZ Trnava za Lepšiu Trnavu Marcel Krajčo.
"Na referende sa neplánujem ani len zúčastniť, pretože podľa môjho názoru ide len o politickú hru a nejde v referende vôbec o reguláciu, resp. akékoľvek jej zlepšenie," doplnil poslanec.
Samotný petičný výbor nemá jasno, čo chce referendom dosiahnuť, pretože otázky sú v rozpore s tým, čo verejne prezentujú.