Slovensko dostalo tvrdú ranu! Čo sa deje? Bude viac ľudí bez práce, príde zdražovanie. Odkedy?
30. 3. 2025, 20:27 (aktualizované: 30. 3. 2025, 20:28)
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené štáty uvalia clá vo výške 25 percent na dovoz „všetkých automobilov, ktoré neboli vyrobené v USA“, a podpísal príslušný exekutívny výnos. Clá vstúpia do platnosti 2. apríla. Ako toto rozhodnutie ovplyvní slovenskú ekonomiku?
Zdroj: hud
Zdroj: TASR
Zdroj: hud
Galéria k článku
Podľa tajomníka Bieleho domu Willa Scharfa sa nové clá vzťahujú na "osobné a ľahké nákladné vozidlá vyrobené v zahraničí". Spresnil, že sa pripočítajú k už platným clám. Scharf tiež uviedol, že nové clá prinesú USA viac ako 92,7 miliardy eur ročne. Clá by sa mali vzťahovať na hotové automobily, ale nie na automobilové súčiastky, píše americký denník The Washington Post. Ďalšie clá majú byť oznámené budúci týždeň. Biely dom tvrdí, že tento krok podporí domácu výrobu.
Akcie automobiliek sa po Trumpovom vyhlásení v poburzovom obchodovaní oslabili. Akcie General Motors padli o viac ako 4 %, akcie Stellantisu o takmer 3 % a akcie Fordu približne o 1 %.
Pripravené 25-percentné clá na dovoz áut z krajín Európskej únie do Spojených štátov doľahnú aj na Slovensko. Upozorňujú na to viacerí experti, podľa ktorých negatívne vplyvy pocítia aj ďalšie krajiny v našom regióne. Najviac Česko, Slovensko a Maďarsko. Značný vplyv budú mať clá aj na nemecký automobilový sektor. „Slovensko bude patriť k trom krajinám v Únii, ktoré americké clá na autá zasiahnu najviac," povedala ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas). „Clá sú problémom pre celú Úniu. Dve zo štyroch automobiliek na Slovensku zasiahnu clá menej a dve viac, dodala Saková.
Anketa
Súhlasíte so zavedením ciel zo strany USA voči únii a Slovensku?
Avizované zavedenie ciel na dovozy z Číny, Kanady, Mexika aj EÚ a odvetných ciel môžu podľa odhadu NBS v prípade Slovenska spôsobiť takmer o 3 % nižšie HDP na konci roka 2027, výpadok 5 miliárd eur v slovenských exportoch do roka 2027 a stratu 20-tisíc pracovných miest v porovnaní so situáciou bez zvyšovania ciel. „Citeľné straty by utrpeli odvetvia závislé od medzinárodného obchodu, teda priemyselná výroba, doprava a obchod,“ uviedol výkonný riaditeľ NBS Michal Horváth. V rámci Európskej únie by bolo Slovensko jednou z najviac zasiahnutých ekonomík. „Výrazne by to oslabilo našu exportnú aktivitu, na čom je založená výkonnosť slovenskej ekonomiky. Navyše sme obchodne veľmi prepojená ekonomika s inými krajinami, ktoré tiež obchodujú so Spojenými štátmi a táto prepojenosť v rámci obchodných reťazcov by spôsobila väčšiu časť výpadku pre Slovensko,“ vysvetlil Horváth.
„V rámci regiónu strednej a východnej Európy je pre Slovensko americký dopyt najvýznamnejší, podľa amerických dát presiahla hodnota slovenských exportov do USA asi 6 % nášho HDP, drvivú väčšinu tvoria automobily. Práve tie sú zasiahnuté uvalenými clami. Okrem toho, ďalší z negatívnych vplyvov na našu ekonomiku príde cez spomalenie ekonomík našich obchodných partnerov, najmä Nemecka. Rýchly odhad zavedených opatrení naznačuje, že by rast slovenského HDP v dôsledku zavedených ciel na automobily mohol byť nižší kumulatívne asi o 1,5 percentuálneho bodu na horizonte troch rokov. To prinesie stratu miliárd eur v exportoch a citeľný negatívny dopad aj na trh práce v podobe nárastu nezamestnanosti o niekoľko desatín,“ myslí si analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák. Ako ďalej uviedol, rozpútanie obchodnej vojny uškodí všetkým stranám konfliktu, preto by malo byť naozaj poslednou možnosťou. „Preferovanou voľbou je prirodzene diplomatické riešenie situácie, v ktorom Európska únia ponúkne Donaldovi Trumpovi niečo, čo môže na domácej pôde prezentovať ako víťazstvo jeho administratívy. Pravdou je, že Európska únia má zavedené dovozné clá napríklad na americké automobily vo výške 10 %, zatiaľ čo Spojené štáty mali dosiaľ zavedené clá asi vo výške 2,5 % na všetky automobily a 25 % na dovážané pick-upy. Prvou kartou, ktorou môže EÚ zahrať, je odstránenie týchto bariér a ciel voči Spojeným štátom,“ konštatoval Horňák.