Slovensko dostalo tvrdú ranu! Čo sa deje? Bude viac ľudí bez práce, príde zdražovanie. Odkedy?
30. 3. 2025, 20:27 (aktualizované: 30. 3. 2025, 20:28)
Americké clá spomalia slovenskú ekonomiku, zvýšia mieru inflácie a prinesú oslabenie trhu práce, myslí si aj analytik 365.bank Tomáš Boháček. „To sú fakty. Čo je už náročnejšie predvídať, je miera dopadu. Naša prepojenosť s globálnym obchodným reťazcom, najmä v oblasti aut a elektroniky, nás môže ovplyvniť viac, ako by sa od všeobecných ciel na Európsku úniu mohlo zdať. Približne 4% nášho vývozu smeruje na americký trh, ale vývoz tovarov a služieb predstavuje až 90 % HDP. Ak by sme sa pozreli na najhorší scenár 25 % ciel so vzájomnou reciprocitou, naše očakávania sú, že ekonomika môže prísť ročne o 0,8 % zo svojho rastu. Dôvodom bude oslabenie výroby aj spotreby. Riziko je ako pre trh práce, ale pre samotný štát, keďže bude okrem nižších príjmov rásť zároveň pomerový ukazovateľ dlhu voči HDP, čo umocní už aj tak viditeľný tlak na ozdravenie verejných financií,“ uviedol Boháček. „Ešte stále však očakávame, že USA môžu svoje kroky ešte prehodnotiť, preto by plný negatívny dopad nemusel byť až taký negatívny,“ dodal.
„Ak by sme sa na vec pozreli staticky a abstrahovali od všetkých ostatných faktorov, tak uvalenie ciel na európske automobily by malo viesť k nárastu ceny týchto automobilov a poklesu dopytu po nich, čo by následne malo viesť k zníženiu ich výroby a to by sa podpísalo pod slabšiu ekonomickú výkonnosť SR a istý nárast nezamestnanosti. V realite je tu však mnoho ďalších faktorov a komplexných efektov, ktoré je potrebné zohľadniť a akékoľvek odhady výrazne komplikujú,“ tvrdí Andrej Martiška, ekonomický analytik Tatra banky. „Do Spojených štátov exportujeme najmä prémiové modely s nižšou cenovou senzitivitou. Trump neuvalil clá iba na automobily vyrobené v EÚ ale aj vo všetkých ďalších krajinách. Navyše uvalil alebo sa chystá uvaliť clá aj na ďalšie skupiny tovarov a komodít. Aj automobilky vyrábajúce v Spojených štátoch majú cezhraničné dodávateľské reťazce. Colný režim pre ne sa už výnimkami niekoľkokrát menil a bude dôležité, aký režim bude platiť do budúcna. Automobilky z iných krajín však môžu presmerovať viac exportu z US trhu na európske trhy, resp. na iné trhy, kam vyvážajú aj naše automobilky a zostriť konkurenciu,“ tvrdí Martiška. Ako ďalej povedal, dnes nevieme aké odvetné clá prijme EÚ a ďalšie krajiny, ako bude ďalej vyvíjať táto obchodná vojna, aké ďalšie kroky môže priniesť a či tieto clá nakoniec ostanú v platnosti v súčasnej výške a podobe. „Z pohľadu dopadu na jednotlivé závody a ich dodávateľov budú dôležité vnútrokoncernové rozhodnutia o alokácii výroby, ktoré budú brať do úvahy mnoho rôznych faktorov,“ dodal Andrej Martiška.
Spojené štáty doviezli v roku 2024 automobilové výrobky vrátane dielov v hodnote 474 miliárd dolárov, z toho osobné automobily v hodnote 220 miliárd dolárov. Najväčšími dodávateľmi boli práve blízki spojenci USA ako Kanada, Mexiko, Japonsko, Južná Kórea či Nemecko.
