Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

VEĽKÝ TEST virálnych sladkostí! Odborníčka sa pozrela na zloženie: TOTO vám môže podráždiť ústa

Tieto varovania však deti nezaujímajú, dôležité je pre ne to, čo im odporučí ich obľúbený tiktoker či youtuber. Ako dieťaťu vysvetliť, že nepotrebuje všetko, čo vidí na sociálnych sieťach?

Podľa detskej psychologičky je dôležité nepostupovať cestou zákazu, ale rozhovoru. „S deťmi sa rozprávame o tom, že influenceri sú často platení za propagáciu produktov, a teda to, čo odporúčajú, nemusí byť vždy výhodné alebo zdravé. Pokojne sa môžeme spolu pozrieť na obal výrobku a zloženie, ale pozor na prílišné delenie jedla na ‚dobré‘ a ‚zlé‘, čo môže viesť k úzkostiam a u niektorých detí to môže byť rizikové v súvislosti s možným vznikom porúch príjmu potravy. Hovoríme radšej o rovnováhe – že aj sladkosti majú v jedálničku svoje miesto, ak ich je primerane. Kľúčom je vyvážená strava a zdravý prístup, nie počítanie kalórií,“ vysvetľuje Petra Arslan Šinková.

Na sociálnych sieťach zatiaľ neexistujú nijaké pravidlá ani odporúčania pre influencerov týkajúce sa toho, čo by mali alebo nemali propagovať. Aspoň minimálne hranice by tam však (podľa psychologičky) existovať mali. „Za deti sú zodpovední rodičia – najmä tie mladšie potrebujú ich aktívne vedenie a hranice. Zároveň by však malo existovať aj etické minimum, čo influenceri deťom môžu a nemôžu propagovať – napríklad produkty, ktoré ovplyvňujú vzťah k telu, jedlu či zdravie. No kľúčové je vychovávať deti k mediálnej gramotnosti – teda učiť ich, ako rozpoznávať, že za obsahom môže byť reklama, a že nie všetko, čo vidia, zodpovedá realite. Zároveň je potrebné, aby sa rodičia zaujímali aj o online svet svojho dieťaťa a rozprávali sa s ním,“ uviedla Arslan Šinková.

Rodičom radí sladkosti nezakazovať, no nastaviť hranice. „Zákazy totiž väčšinou vyvolávajú ešte väčší záujem. Rozumnejšie je vytvárať dohodu a spoločné pravidlá, napríklad: ‚Môžeš si vybrať jednu takúto vec cez víkend.‘ Deti sa tak učia hraniciam a pravidlám, ale necítia sa kontrolované. Dôležité je nevytvárať okolo témy jedla napätie – ak je dieťa neustále vystavené tlaku okolo stravovania, môže to viesť k poruchám príjmu potravy. Učíme ich, že jedlo je súčasť zdravého života, nie nástroj na hodnotenie samých seba. Samozrejme, pokiaľ ide o nejaký produkt, ktorý má zdravotné riziká, nie je namieste, aby sme ho deťom dovolili len preto, že ho si ho kupujú spolužiaci. Dôležitá je však komunikácia v pokojnej atmosfére,“ povedala na záver detská psychologička.

Čo by si mali rodičia všímať na obale (nielen) virálnych sladkostí? IDE O 6 VECÍ, radí odborníčka. Viac na ďalšej strane »»»

Strana

2/3

Vyberáme pre vás niečo PLUS

Reklama