Minister Lengvarský konečne predstavil novú očkovaciu kampaň: Uff...TOTO myslí vážne?
20. 10. 2021, 6:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 6:47)

Presvedčí neočkovaných ešte niečo, aby si dali pichnúť vakcínu proti covidu? Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský to nevzdáva a do éteru nasadil nové spoty, ktoré majú Slovákov motivovať k očkovaniu. Podľa odborníkov na marketing je však nová kampaň fiasko a vyhodené peniaze.
Zdroj: reprofoto youtube
Zdroj: reprofoto youtube
Zdroj: reprofoto youtube
Galéria k článku
Mesiace sa o nej hovorilo, teraz je konečne vonku. Nová reklamná kampaň ministerstva zdravotníctva na podporu očkovania sa ešte naplno nerozbehla, no už vyvoláva rozpaky. V prvých spotoch, ktoré na vás vyskočia ako reklamné videá na internete, je zobrazená obrovská plyšová guľa, ktorá pripomína koronavírus.
FOTO novej kampane nájdet v galérii TU
Postavička straší v aute, vo výčape, v MHD či v šatni športovcov. K tomu hrá rytmická hudba a na konci reklamy zaznie hlas: „Všetci máme spoločného nepriateľa. Porazme ho, kým nás neporazí. Vakcína je riešenie,“ ozve sa a pri slove vakcína sa plyšový koronavírus zvalí na chodník. Tak vyzerá nová kampaň na podporu očkovania. Ministerstvo zdravotníctva nasadzuje nové televízne, online a rozhlasové spoty a novú grafiku pre printovú a vonkajšiu reklamu.

„Spoty a grafiky sú výsledkom spolupráce s agentúrou MUW Saatchi & Saatchi, ktorá uspela vo verejnom obstarávaní – v súťaži návrhov, ktoré hodnotila komisia zložená zo zamestnancov ministerstva zdravotníctva a externých odborníkov zo súkromného sektora,“ informovala hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová.
Anketa
Páči sa vám nová očkovacia kampaň?
Doplnila, že kampaň reflektuje na nálady v spoločnosti, ktorá je silno polarizovaná. Cieľom nových spotov a grafík je poukázať na skutočnosť, že spoločnosť má len jedného skutočného nepriateľa a tým je koronavírus. Jediným účinným riešením nad spoločným nepriateľom je zas očkovanie.
Reakcie Slovákov na novú kampaň prišli takmer okamžite. Drvivá väčšina z nich je však negatívna. „Vidno, že odborníci marketéri z reklamky „sáči end sáči“ spolu s odborníkmi z MZ odborne zacielili na najviac ohrozenú skupinu +50 rokov… alebo, že by nie??? Veď to je síce pekné a zábavné, ale tak pre skupinu 20 a menej rokov,“ hovorí ironicky komentujúci na sociálnej sieti.
„Keby ste tie peniaze dali našim zdravotníkom, ktorí radšej idú pracovať do zahraničia a vrážali ich do našich nemocníc, ktoré chcete skôr segregovať. Prázdna špajza, ale na lotérie sú peniaze. Povedzte, koľko to bude stáť práve rodičom umierajúcich detí, onkopacientom a tým, ktorým ani poisťovňa nechce preplácať drahú liečbu. Tam tie vaše ‚reklamy‘ určite padnú na úrodnú pôdu,“ napísala ďalšia čitateľka.
Tvrdá kritika odborníkov: Čítajte na ďalšej strane >>>
Kritikou nešetrí ani expert na marketing a komunikáciu Pavol Minár. „Podľa mňa je to úplne zlá kampaň. Ak má za cieľ motivovať tých, ktorí doteraz odmietali očkovanie, tak ich, samozrejme, nebude motivovať, ale bude ich ešte viac štvať. Z témy očkovania urobili komediálnu tému, posunuli to do humoru a nemá to nič spoločné s motivovaním a presviedčaním,“ uviedol Pavol Minár.
Odborník pochybuje, že by sa niekto rozhodol zaočkovať po tom, čo uvidí televízny spot novej kampane. „Práve naopak, bude ešte viac polarizovať. Kultúra smiechu a irónia, ktorá je v spote, je úplne nepatričná. Takto to dopadne, keď robia kampaň ľudia, ktorí si nedajú námahu, aby aspoň trochu porozumeli tomu, že kto je cieľová skupina,“ vysvetľuje expert.
V reklame sa podľa neho stáva, že kreatívci pohŕdajú alebo sa kriticky pozerajú na cieľovú skupinu. „Podľa mňa je to kampaň, ktorú robili zaočkovaní a ani nemajú snahu porozumieť nezaočkovaným,“ doplnil Minár.
Známa odborníčka na marketing Simona Bubánová víta akúkoľvek snahu podporiť očkovanie. „Otázny pre mňa je ten nadľahčený tón kampane, ktorý neviem či má schopnosť urobiť zmenu v myslení ľudí. Viem, že cieľová skupina nie sú zaťatí antiwaxeri, ale tí váhajúci by možno lepšie strávili vážnejší tón kampane,” skonštatovala.
Tvorcovia však hovoria, že zámer bol jasný. „Akoby sa za posledný rok nakazila covidom celá naša spoločnosť. Klesá dôvera v inštitúcie a solidarita z prvej vlny je už dávno zabudnutá. Teraz na prahu tretej vlny už nemá význam stavať komunikáciu na racionálnych benefitoch očkovania – všetko už bolo dávno povedané v médiách a na sociálnych sieťach. Preto sme sa v MUW rozhodli zvizualizovať antihrdinu v podobe covidu a pripomenúť, že ak nás tu nemá všetkých časom poraziť, musíme sa spojiť a poraziť my jeho. A vakcína je zatiaľ jediným rozumným riešením. To však neznamená, že by sme rezignovali na racionálne benefity očkovania, v ďalších kampaňových kanáloch venujeme priestor aj im,“ vysvetľuje šéf agentúry Kamil Charvát.
Koľko stála kapmaň? Čítajte na ďalšej strane >>>
Nová kampaň stála ministerstvo zdravotníctva niekoľko desiatok tisíc eur. „Zákazka s predmetnou agentúrou, ktorá vzišla z oficiálneho výberového konania, je v hodnote 39 000 bez DPH,“ uviedla hovorkyňa rezortu zdravotníctva Zuzana Eliášová. V porovnaní s očkovacou lotériou, ktorej náklady odhadujú na 20 miliónov eur, je to však veľmi malá suma.
Podľa ministra zdravotníctva Vladimíra Lengvarského si treba najprv počkať, až potom hodnotiť úspešnosť kampane. „Očkovaní, ktorí sú už očkovaní, sú už presvedčení a dúfam, že za pár mesiacov kampaň bude fungovať a do vianočných sviatkov a do konca roka, tak potom uvidíme, či bola úspešná alebo nie,“ okomentoval Lengvarský.
Ministerstvo zdravotníctva pripomína, že nasadilo aj iné prostriedky, ako k vakcínam motivovať čo najviac ľudí. V priebehu septembra bolo do schránok Slovákov doručených viac ako 1,2 milióna SIPO dokladov s výzvou na očkovanie, hygienici rozposlali SMS notifikácie o zmenách v covid automate s pozvánkou na očkovanie a v médiách bol nasadený globálny spot UNICEF o podpore očkovania. Do domovov seniorov poslali brožúrky o očkovaní, kde odpovedali na najčastejšie otázky. Poberateľom dôchodkov v hotovosti či v regiónoch s nízkou zaočkovanosťou zas boli doručené letáky.