Reklama

Štát odklepol extrémne zdraženie! Diaľnice budú opäť drahšie. Kto bude platiť viac a odkedy?

Reklama

Slovenské diaľnice budú od júla pre autodopravcov citeľne drahšie. Mýto sa má totiž zvýšiť až o 40 percent, čo vyvoláva vlnu nespokojnosti medzi dopravnými firmami. Autodopravcovia upozorňujú, že to bude mať vplyv na všetkých Slovákov.

Riešenie dlhodobo neriešených problémov autodopravcov, najmä v súvislosti s rastúcim daňovo-poplatkovým zaťažením, bolo cieľom rokovania zástupcov Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), Aliancie cestnej pomoci a segmentu Taxi na ministerstve dopravy. Spoločnú reča ale zatiaľ nenašli, rokovania majú pokračovať.

Ako informoval predseda UNAS Stanislav Skala, únia na stretnutí predložila štyri hlavné požiadavky, pričom zdôraznila negatívne dopady novozavedenej transakčnej dane, plánovaného nárastu mýtnych poplatkov od júla 2025 a ekologických opatrení vyplývajúcich z európskej politiky Green Deal. Podľa zástupcov dopravcov hrozí, že zvýšenie mýta sa premietne do cien dopravy až 20-percentným zvýšením jej cien. „Táto politika bude mať priamy dopad na najchudobnejšie vrstvy obyvateľstva, kedy sa zdvihne cenová hladina všetkých tovarov,“ upozornil Skála.

Predstavitelia autodopravcov vyjadrili sklamanie z postoja ministerstva, ktoré podľa nich neprejavilo reálnu snahu hľadať riešenia alebo vyvíjať tlak na zmenu legislatívy v prospech dopravcov.

Zástupcovia UNAS kritizovali aj prevádzku mýtneho systému, najmä fakt, že štát stále vypláca vysoké sumy súkromnej spoločnosti, ktorá systém spravuje. Podľa NDS by sa síce mali náklady na prevádzku znížiť zo 45 na 32 %, no stane sa tak pri zvýšení mýtnych sadzieb o 40 %. UNAS zároveň upozornila na personálne prepojenia medzi štátnymi orgánmi a dodávateľom systému.

Anketa

Zdajú sa vám diaľničné známky drahé?

UNAS stanovila termín do 17. mája na predloženie konkrétnych návrhov zo strany ministerstva alebo vlády. Ak do tohto dátumu nedôjde k posunu, autodopravcovia plánujú zvolať mimoriadne zhromaždenie, na ktorom sa rozhodne o ďalšom postupe, vrátane možnosti zorganizovania protestov.

Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že vďaka zvýšeniu mýta vyberie v tomto roku o 50 miliónov eur viac. Počas ďalších rokov by to malo byť ročne o 100 miliónov navyše.

„Trošku nás trápi jedna vec. My by sme ani nemali proti tomu mýtu nič, že sa to zdvihne o nejakých 40 percent. Máme ale takú trošku námietku proti tomu, pretože peniaze, ktoré sa vyberú na mýtnom systéme, by sa mali vrátiť späť do infraštruktúry,“ skonštatoval Stanislav Skala.

Mýtne poplatky platia autodopravcovia podľa Skalu za užívanie slovenských diaľnic. Pripomenul, že aj keď budú za ich užívanie platiť viac, na samotné diaľnice nepôjde celá suma. „Napriek opakovaným sľubom rôznych premiérov a ministrov dopravy stále z tejto sumy z každého eura pôjde 38 centov do rúk súkromníkovi. V situácii, keď potrebujeme ako štát opravovať diaľnice a mosty, je neprijateľné, ako politici rozhadzujú peniaze z mýta,“ podčiarkol Skala.

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Susko: Ľudia dostanú pomoc od štátu. O čo vlastne ide?

    Všetko komplikuje aj transakčná daň, autodopravcovia hovoria o trojitom zdanení...

    Vyberáme pre vás niečo PLUS