Štát odklepol extrémne zdraženie! Diaľnice budú opäť drahšie. Kto bude platiť viac a odkedy?
10. 5. 2025, 6:45

Skala podčiarkol, že zavádzanie nových a zvyšovanie už existujúcich daní má významný negatívny dosah na podnikanie v dopravnom segmente hospodárstva. Podľa neho je neúnosné, aby sa transakčná daň platila aj z platieb mýta, čo je fakticky tiež daň, rovnako aj z platieb za pohonné látky, pri ktorých viac ako polovicu tvoria len dane. Pri pohonných látkach pritom podľa neho ide o trojité zdanenie, keďže daň z pridanej hodnoty (DPH) sa vyberá aj zo spotrebnej dane a transakčná daň je vyberaná ako zo spotrebnej dane, tak aj z DPH. Ide fakticky o daň z obratu, ktorá bola začiatkom 90-tych rokov nahradená DPH.
Zdôraznil, že náklady na transakčnú daň sú nákladmi, ktoré konkurencia z Ukrajiny a iných členských štátov nemá. Autodopravcovia nemajú možnosť tieto náklady plne premietnuť do ceny za svoje služby, čím sa dostávajú do straty. Rovnaké argumenty platia aj pre sadzby DPH. Doprava je zaradená do základnej sadzby 23 %. Táto sadzba sa následne premieta do cien tovarov a služieb, čím sa zvyšuje cenová hladina všetkých tovarov a služieb.
