Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Sklamal vás vianočný darček? Pozrite, kedy máte nárok ho vrátiť! Na TÚTO VEC si dajte pozor

Zdieľať

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Japonská technika balenia darčekov: Trvá to len 12 SEKÚND!
    Zdroj: youtube/Todd Tripp - https://www.youtube.com/watch?v=fh_Rg6e4SY8
    Reklama

    Rozbaľovanie darčekov sprevádza väčšinou množstvo úsmevov a radosti. No čo robiť, ak ste si pod stromčekom našli darček, ktorý sa vám nepáči a ktorý nevyužijete? Alebo ste dostali dva rovnaké svetre? Nezúfajte, vždy je možnosť s tým niečo spraviť. Ak splníte podmienky, tovar vám v obchode vymenia alebo vám zaň dajú peniaze.

    Pri nevhodnom darčeku je najjednoduchšou a zároveň najlogickejšou možnosťou vrátenie, prípadne výmena. Tu je však veľký rozdiel v tom, či ste výrobok kúpili cez internet alebo v kamennom obchode. Tovar, ktorý bol zakúpený aj ako darček a bol malý, veľký, úzky, široký alebo sa niekomu nepáčil, nie je predávajúci povinný vziať späť alebo vymeniť za iný.

    „Ak to predávajúci spotrebiteľovi ponúka, robí tak nad rámec svojich povinností. Nárok na bezdôvodné vrátenie alebo výmenu tovaru nie je právne vymáhateľný. Zaplatením za tovar v kamennom obchode sa spotrebiteľ stáva jeho vlastníkom,“ hovorí Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie. Ak ste teda kúpili nevhodný či duplicitný vianočný darček v kamennom obchode, je možné, že sa budete musieť spoľahnúť na ochotu obchodníkov.

    Vrátenie nechcenej veci je jednoduchšie, ak váš darček kúpil darca cez e-shop. Tovar kupovaný na internete máte podľa zákona možnosť vrátiť do 14 dní od prevzatia, a to aj bez udania dôvodu. Peniaze vám v takomto prípade pošle predajca do dvoch týždňov. Niektorí predajcovia však nepreplácajú náklady na poslanie tovaru späť. Tie si potom musí odosielateľ platiť sám. Všetky e-shopy však majú presné podmienky zverejnené na internetovej stránke.

    Anketa

    Dostali ste už pod stromček nevhodný darček, ktorý vás sklamal?

    Hlasovanie bolo ukončené

    Diametrálne odlišná situácia nastáva, ak je darček, ktorý ste obdržali, poškodený alebo ak jeho vzhľad či funkčnosť nezodpovedajú opisu. V tom prípade vám ho podľa právnych predpisov Európskej únie musí obchodník opraviť, nahradiť, znížiť jeho cenu alebo vám vrátiť peniaze. „Každý spotrebiteľ má právo na výrobky a služby v bežnej kvalite, na uplatnenie reklamácie a náhradu škody,“ hovorí zákon o ochrane spotrebiteľa.

    Článok pokračuje na ďalšej strane: Dokedy môžete tovar reklamovať a kedy vám vrátia peniaze? »»»

    Nefunkčný výrobok môžete vrátiť či požiadať o jeho opravu do 24 mesiacov od kúpy alebo v záručnej lehote. Podmienky reklamácie nájdete priamo v obchode.

    Na vyreklamovanie tovaru vždy potrebujete doklad o kúpe. Najmä pri drahších položkách je dobré vždy si účet starostlivo odložiť. „Podmienkou uplatnenia reklamácie je predloženie dokladu o kúpe. To platí v kamenných obchodoch aj v e-shopoch,“ vysvetľuje hovorkyňa obchodnej inšpekcie.

    Záručná lehota, najmä pri elektronike, je väčšinou dva roky, no môže to byť aj viac. Počas tohto obdobia môžete chybný tovar vrátiť na ktorejkoľvek pobočke predajne. Predávajúci môže reklamáciu zamietnuť iba na základe odborného posúdenia, ktoré dá sám spraviť na vlastné náklady. Vybavenie reklamácie by malo trvať maximálne 30 dní.

    Článok pokračuje na ďalšej strane: Nevyhadzujte! 3 tipy, čo robiť s nechceným darčekom »»»

    Občas sa stane, že darček, ktorý dostaneme, nám úplne nevyhovuje. Vkus každého z nás je iný a trafiť sa doň môže byť náročné. Ak sa z nejakého dôvodu oblečenie, kniha či spotrebič nedajú vrátiť, nevešajte hlavu. Pozrite si naše 3 tipy, čo s tým.

    1. Potešte niekoho iného – Vám sa páčiť nemusí, no vášho kamaráta či kamarátku potešiť môže. To, čo u vás nemá využitie, zužitkuje niekto iný. Spýtajte sa známych, či by sa im daná vec nepáčila a posuňte ju ďalej. Ak sa nikto neozve, vždy môžete darček venovať charite. Potešíte tak ľudí v núdzi, ktorých nik neobdaroval.
    2. Online bazár – Na nechcenom darčeku môžete zarobiť! Vyskúšajte internetový bazár, na ktorom môžete predať všetko možné od oblečenia, obuvi, športových potrieb, hračiek či drogérie. Za utŕžené peniaze si potom kúpte to, čo sa vám skutočne bude páčiť.
    3. Vylepšite si ho – Ak sa to dá, skúste zapojiť vlastnú kreativitu. Darček si upravte podľa svojich predstáv. Prešite ho, vylepšite, skrášlite podľa fantázie. Môžete sa pri tom inšpirovať tipmi na internete.

    Prečítajte si aj:

    Vyberáme pre vás niečo PLUS

    Autor článku

    Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.