Uplynulo 15 rokov od smrti obľúbeného politika: Osudnou sa mu stala rýchla a nepozorná jazda!
18. 6. 2021, 6:07 (aktualizované: 16. 7. 2024, 2:25)

V týchto dňoch uplynulo 15 rokov od tragickej smrti zakladateľa a predsedu správnej rady Ústavu pamäti národa Jána Langoša. Politik zahynul 15. júna 2006 pri tragickej dopravnej nehode medzi obcami Turňa nad Bodvou a Drienovec, na križovatke hlavnej cesty z Rožňavy do Košíc a odbočky do drienoveckého kameňolomu.
Zdroj: Pavol Funtál
Zdroj: Archív
Zdroj: Jakub Kotian
Galéria k článku
Politik sa presúval na východ vo svojej červenej Octavii. Do cieľa však nedošiel.
Osudný stret pri kameňolome
O pol ôsmej ráno narazil na tzv. ceste smrti neďaleko obce Turňa nad Bodvou do multikáry naloženej štrkom, ktorú šoféroval vtedy 27 – ročný Štefan. Zatiaľ čo mladík skončil v nemocnici „len“ s pomliaždeninami kolena a drieku, Jánovi Langošovi už nebolo pomoci, skonal na mieste nehody. Prvotná informácia znela, že vodič malého vozidla, ktorý vchádzal na hlavnú cestu z vedľajšej, nedal politikovi prednosť. Ten to však odmietal.

Hrozivé detaily
Auto Jána Langoša ostalo po nehode úplne zničené a zasypané štrkom. Náraz bol taký silný, že odtrhol korbu vozidla, tá skončila za Octaviou na ceste. Druhá časť multikáry sa prevrátila do priekopy.
Veliteľ zásahu Gabriel Gretzmajer z OR HaZZ v Moldave nad Bodvou zhodnotil vtedy situáciu slovami: „Po príchode, sme začali zraneného muža vyslobodzovať z auta zasypaného kamením, mal vážne poranenia hlavy. Po príchode záchranárov však lekár konštatoval jeho smrť.“
Prekvapujúci záver vyšetrovania
Výsledky nehody boli známe až koncom decembra 2006. Vyšetrovateľ tragickej udalosti konštatoval, že vinníkom bol Ján Langoš. Z oficiálnej správy vyplynulo, že pod tragédiu sa podpísala neprimeraná rýchlosť a „nedodržanie povinnosti plne sa venovať vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke". Znalec uviedol, že politik v čase nehody jazdil rýchlosťou v rozmedzí od 148,2 až 163,8 kilometra za hodinu na ceste, na ktorej bola maximálna dovolená rýchlosť 90 km/h. Vyšetrovateľ zároveň podal návrh na zastavenie trestného stíhania vodiča multikáry Štefana H. z Moldavy nad Bodvou, ktorého predtým obvinili.
Kto bol Ján Langoš
Narodil sa 2. augusta 1946 v Banskej Bystrici. V 80. rokoch bol jednou z kľúčových osobností slovenského disentu. Podieľal sa na aktivitách podzemnej univerzity, bojoval proti komunizmu a neslobode. Zaslúžil sa o pád nenavideného režimu. Po novembri 1989 sa stal poslancom Federálneho zhromaždenia ČSFR, po voľbách 1990 federálnym ministrom vnútra. V tejto funkcii sa výrazne zaslúžil o rekonštrukciu Federálneho ministerstva vnútra, o zrušenie a rozpustenie ŠtB aj o prijatie lustračného zákona. V roku 1994 sa na kandidátke KDH ako nominant Stálej konferencie občianskeho inštitútu dostal do parlamentu.
V auguste 1995 vstúpil do Demokratickej strany, ktorej predsedom bol do júna 1998, kedy sa stal členom a podpredsedom SDK. Začiatkom februára 1999 sa vrátil späť do DS a v marca 1999 sa stal jej predsedom.
Ako poslanec predložil zákon o slobodnom prístupe k informáciám.
Celoživotným dielom Jána Langoša bol zápas proti komunizmu, o ktorom hovoril ako o zle pre jednotlivca i spoločnosť. Jeho úsilie o odhalenie pravdy o komunistickom režime vyvrcholilo v auguste 2002 schválením zákona o pamäti národa a zriadením Ústavu pamäti národa.