Reklama

Polícia v prípade krádeže cennosti z hrobu trnavského vajdu zamrzla: Dostihla zlodejov kliatba?

Reklama

Vykradnutie hrobu trnavského vajdu na miestnom cintoríne rozpútalo vášne medzi Rómami. Najviac pobúrená je rozvetvená rodina Bartolomeja Lakatoša. Nespokojnosť a hnev aj s odstupom času neskrýva ani rómsky kráľ Róbert I. Botoš, ktorý sa pred štyrmi rokmi osobne zúčastnil na pohrebe tohto významného vajdu.

Polícia prípad rieši, ale bez výrazného úspechu. "Doposiaľ sa vyšetrovaním nepodarilo ustáliť a stotožniť osoby, ktoré sú zodpovedné za tento skutok. Na objasnení prípadu naďalej pracujeme," uviedla pre Plus JEDEN DEŇ trnavská krajská policajná hovorkyňa Mária Linkešová

K odsúdenia hodnodnému prípadu sa vyjadril aj rómsky kráľ Róber Botoš, ktorý je zhrozený z toho, čo sa stalo na cintoríne v Trnave. „Nemôžem na to povedať nič iné, len to, že vyrabovať a tým zneuctiť hrob je hyenizmus a neúcta voči nebohému i jeho rodine. Odsudzujem to, a nielen pre to, že Tulo Pepo bol vajda, ale to isté by som hovoril, keby sa to stalo na hrobe kohokoľvek,“ hnevá sa Róbert Botoš.

Zdroj: TV Markíza

Poškodený hrob trnavského vajdu.

Kliatba, akú si neviete predstaviť

„Som presvedčený, že za to môže aj doba, ktorú žijeme, keďže mnohí stratili prácu, prišli o príjem a tým schudobneli. Rodiny hladujú a v takejto situácii niekto urobí zúfalý čin," uvažuje Botoš. Dodáva, že na druhej strane, okradnúť nebohého je niečo neodpustiteľné a u Rómov obzvlášť. "Tí, ktorí to vykonali, nech čakajú veľkú cigánsku kliatbu nielen na sebe, ale celom svojom rode. Nikdy nebudú mať osoh z toho, čo ukradli. Ich život poznačia choroby, tragédie, nešťastie a smrť. Aj nebohý príde za nimi, aby vrátili to, čo mu zobrali," vyriekne desivé proroctvo.

Zdroj: Daniela Pirschelová

Pri kaplnke na svojom dvore sa Róbert I. veľmi rád modlí alebo premýšľa.

Ospravedlnenie rodina neakceptuje

Botoš hovorí, že zlodeji týmto skutkom obnovili bolesť rodiny a tá akoby znovu prežívala odchod blízkeho. „Nikto im to neodpustí. A keby im napadlo prísť za rodinou, s cieľom vrátiť lup, neodporúčal by som im to, lebo skončia veľmi, ale veľmi zle…!“

Kto sú vinníci?

O tom, kto by to mohol urobiť, si myslí svoje. „Rómovia také niečo nikdy nespravia, vedia, že by ich postihlo obrovské nešťastie. Boja sa kliatby a keďže sú veriaci, aj božieho trestu. V minulosti sa stalo, či na Slovensku alebo v Čechách, že vykradli hroby vajdov alebo bohatých Rómov a vyšetrovaním sa preukázalo, že to boli tí, ktorí zabezpečovali veci okolo pohrebu. Niekedy to spravili priamo oni, inokedy dali tip svojim kumpánom. Nikoho neobviňujem, len som presvedčený, že o Rómov určite nešlo,“ obhajuje svoju verziu.

TU sa dozviete, prečo mal vajda v hrobe toľké bohatstvo i to, ako teraz Rómovia chránia hroby pred rabovaním!►►

Nie ako bedár, ale faraón

S tým, že bohatí príbuzní by nemali dávať nebožtíkovi do hrobu cenné veci alebo peniaze, a tak predchádzať vykrádaniu hrobov, nesúhlasí. "Keď tu ten človek žil v bohatstve a hojnosti, nemôže odísť na druhý svet ako chudák. Prirovnal by som to k pochovávaniu faraóna. Na onom svete sa musí preukázať, že je „niekto“, a tiež potrebuje zaplatiť prievozníkovi za prechod do večnosti,“ znie mystické zdôvodnenie počínania Rómov.

Zdroj: archív

Honosné zlaté šperky sú odznakom moci nielen rómskeho kráľa, ale aj vajdov.

 

Balvan v hrobe

Spomenie, že ich kráľov, vajdov a iných významných Rómov pochovávajú s odznakmi ich moci, či postavenia – prsteňom, reťazou, medailónom a väčším obnosom peňazí. „Okrem toho sa dávajú do truhly aj drobnosti, ktoré pripomínajú, čo mal nebohý rád počas života, napríklad fľaša alkoholu, karty, cigary, obrázky svätcov a podobne. V snahe predísť vykradnutiu hrobu to mnohé rodiny teraz riešia tak, že na platňu v hrobe dajú bagrom privaliť balvan, ktorý rukami neodstránite ani nevyzdvihnete. Potrebný je nejaký stroj, ktorý by si však určite niekto všimol a krádež by prekazil,“ hovorí o najnovších opatreniach.

Občianske i cigánske

Zaujalo nás meno nebohého trnavského vajdu, ktoré znie Tulo Lakatoš Bartolomej Pepo. „Okrem občianskeho mena Bartolomej Lakatoš dostal aj dve cigánske. Pepo je po niekom z rodiny. Znamená, že sa možno podobal, alebo mal povahu či zvyky ako niekto z jeho príbuzných (strýko, otec, krstný, dedo – poznámka redakcie), a Tulo znamená tučný. Medzi Rómami je bežné, že majú viac mien a tie sú potom uvedené aj na náhrobnom kameni,“ uzatvára svoje rozprávanie rómsky kráľ Róbert I.

Viac fotografií nájdete TU

Vyjadrite svoj názor v komentároch i ankete pod článkom!

Anketa

Mali by ste odvahu zobrať niečo z hrobu, či areálu cintorína?