Vychutnajte si let naplno: Najlepšie a najhoršie miesta v lietadle
1. 7. 2015, 15:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 20:36)

Zdroj: profimedia, archív
Chystáte sa na dovolenku lietadlom? Mali by ste si dať pozor. Nie, nejde o hrozbu havárie. Napriek niekoľkým leteckým katastrofám v posledných mesiacoch lietadlo stále patrí z hľadiska štatistiky k najbezpečnejším dopravným prostriedkom.
V leteckej doprave je rozdiel medzi biznis a ekonomickou triedou jasný: zaplatíme viac za širšie sedadlá, väčší priestor pod nohami a ešte za zopár výhod.
Tí, ktorí lietajú naozaj často, však vedia, že otázku pohodlia v lietadle nezodpovie iba toto jednoduché rozdelenie.
A že ak si rezervujete letenku dosť zavčasu – najmä ten, kto si to vybaví sám on-line – môžete využiť pohodlie biznis triedy za cenu ekonomickej triedy.
Takýmto spôsobom sa môžete vyhnúť aj zdravotným rizikám, ako sú hluk a turbulencie.
Legenda k obrázku: Červené sedadlá - utrpenie, žlté - otázka šťastia, zelené - rezervujte si vopred
FOTO: profimedia, archív
1. Posledný rad
Nič nemôže byť horšie. Jediný rad, v ktorom – vzhľadom na stenu za ním – nemožno sklopiť sedadlá dozadu. Za stenou je záchod a v chodbičke rad čakajúci na vstup doň. V niektorých lietadlách s dlhým doletom je pred WC ešte palubná kuchynka – rozdiel sa scvrkáva na skutočnosť, že namiesto búchajúcej záchodovej dosky môžete počuť škripot stravovacích vozíkov, prípadne šušťanie balíčkov a vriec na odpadky.
2. Prostredné sedadlo
Výrazne nepríjemné bez ohľadu na rad. Nútená pozícia „stále v strehu“: lakte pritisnuté k telu, kolená vedľa seba a z času na čas aj pod bradou, keď cestujúci sediaci pri okne chce ísť na toaletu. A keď spolucestujúci zaspia, nie je vylúčené, že ich hlavy pristanú na vašich pleciach. Extrémny variant: Ak máte okolo seba dvoch zápasníkov sumo cestujúcich na preteky.
3. Najbezpečnejšie miesto
Ľudia, ktorí sa chorobne boja lietania, by si mali - pre vlastný pokoj – vyberať miesta pri uličke, najďalej v piatom rade od predného východu. Zo štúdií výskumníkov z University of Greenwich, ktorí analyzovali vyše sto leteckých nehôd, vyplýva, že tieto miesta majú najväčšiu pravdepodobnosť prežitia v prípade požiaru alebo kolízie so zemou pri pristávaní. V populárnych boeingoch a airbusoch, lietajúcich na stredné vzdialenosti, sú sedadlá rozmiestnené po tri vo dvoch radoch označené systémom ABC DEF. Najmenej pohodlné sú sedadlá označené písmenami B a E.
4. Biznis trieda
Je tam širšie sedadlo umožňujúce prispôsobiť si výšku, jedlo sa podáva na porcelánových tanieroch, v ponuke je široká škála nápojov a občerstvenia, individuálny audiosystém – niekedy aj video, zástrčka na notebook, vyšší limit pre batožinu, právo vstupu do exkluzívnych čakární na letisku. Ale aj vyššia cena.
5. Prvý rad v ekonomickej triede
Keďže hranica medzi biznis a ekonomickou triedou je často len konvenčná – záves, ktorý ich oddeľuje, sa posúva v závislosti od počtu predaných miest – s trochou šťastia budete mať šancu dostať ako bonus kráľovské sedadlo. Je bližšie k východu, vozík s občerstvením sa k vám dostane najrýchlejšie a určite si uchmatnete obľúbené noviny. Ak máte smolu, budete sa deliť o čítanie tlače s davom nad svojou hlavou čakajúcim v rade na toaletu. Alebo počúvať hluk rozradostenej skupinky a sedieť v kaluži pomarančového džúsu, pretože za normálnych okolností sa rodiny s malými deťmi usádzajú v prvých radoch.
6. Najlepšie miesta v ekonomickej triede
Vzhľadom na bezpečnostné predpisy musí byť prístup k núdzovým východom dostatočne široký, takže cestujúci sediaci hneď za nimi si môžu voľne natiahnuť nohy. V lietadlách poľských aerolínií LOT stojí za to pásť po týchto sedadlách: 8. rad v Boeingu 737-500, 2. rad v ATR-42, 1. rad v ATR-72, 18. a 19. rad v Boeingu 767, 10. rad v Embraere ERJ-145.
7. a 8. Najhlučnejšie miesta
Miesta v strede a v zadnej časti lietadla sú najhlučnejšie vzhľadom na blízkosť motorov. Únavná môže byť aj blízkosť blízkosť kuchyne a toalety.
9. Kinetóza
Najmenej to hojdá nad krídlami, najviac pocítite turbulencie a poryvy vetra v zadnej časti trupu. Tí, čo trpia kinetózou, by si mali sadnúť k oknu, aby počas vzletu a pristávania mali v zornom poli obzor ako oporný bod pre oči. Treba vedieť aj to, že lety skoro ráno menej ohrozujú búrky a turbulencie vzhľadom na nižšiu teplotu vzduchu.