Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

VIETE, kde sú najväčšie a najdlhšie TUNELY? My to vieme, tak sa pozrite!

Zdieľať

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    VIDEO: Otvorili nový železničný tunel Milochov. Pozrite sa, ako sa v ňom jazdí!
    Reklama

    Viete, kde je najväčší tunel na svete? Kde nájdete najdlhšie európske tunely? Ktorý tunel uzavreli až na 3 roky? Aj slovenské tunely sa môžu popýšiť prvenstvami. Prinášame exkluzívny prehľad. Zároveň upozorňujeme na uzavretie dvoch slovenských tunelov počas tohto víkendu.

    V piatok 14.10. uzavrú od 22. hodiny bratislavský tunel Sitina. Zavretý bude do soboty 15. 10. do 10. h a tiež od soboty od 22. h do nedele 16. 10. do 10. h. Národá diaľničná spoločnosť upozorňuje aj na uzáveru tunela Branisko, a to od soboty od 00.00 h do stredy 19. 10. do 18. h. Dôvodom uzávery je pravidelná jesenná údržba.

    A teraz už poďme na tunelové NAJ. Najviac tunelov nájdete v alpských krajinách. Mnohé z nich prekonávajú viac ako 10-kilometrovú vzdialenosť. Ich počty sa dajú rátať v stovkách až tisíckach. Sú ale aj ďalšie tunelové zaujímavosti a rekordy.

    Najdlhší cestný tunel na svete majú v Nórsku

    Zdroj: archív

    Kruhový objazd aj v cestnom tuneli v Nórsku.

    Je to Laerdalský tunel, ktorý spája nórske mestá Laerdal a Aurland. Má úctyhodnú dĺžku 24,5 km, považuje sa za najdlhší cestný tunel a prejazd ním trvá minimálne 20 minút. Otvorili ho v roku 2000. V šesťkilometrových intervaloch sú v tuneli veľké modré jaskyne tzv. odstavné plochy, ktorých žlto osvetlené okraje vyvolávajú dojem vychádzajúceho slnka a sú určené na to, aby sa ľudia zbavili pocitu stiesnenosti z uzavretého priestoru.

    Eurotunel

    Zdroj: archív

    Eurotunel vedie popod more.

    Ide o jedinečný podmorský tunel medzi anglickým Folkestone a francúzskym Calais, 50 km dlhý. Tvoria ho dva tubusy pre nákladnú aj osobnú železnicu, medzi ktorými sa nachádza obslužný a únikový tunel v hĺbke 40 m pod dnom mora. Prvé vlaky s cestujúcimi prešli tunelom 14. novembra 1994. Dopravu v tuneli zaisťujú vlaky, ktoré prepravujú cestujúcich medzi terminálmi v oboch krajinách, pričom prejazd tunelom trvá približne 35 minút. Vedú ním aj vysokorýchlostné vlaky Eurostar spájajúce Londýn s Parížom a Bruselom. Cesta aj s nakladaním a vykladaním vozidiel trvá z Londýna do Paríža dve hodiny a 15 minút. Náklady na stavbu Eurotunela dosiahli deväť miliárd libier.

    Ktoré krajiny majú najviac tunelov? Čítajte na ďalšej strane!

    Najviac tunelov v Európe majú alpské krajiny. Niektoré sú naozaj unikátne.

    Gotthardský železničný tunel zlomil rekordy. Ide o najdlhší dopravný tunel na svete, otvorili ho v roku 2016 a meria úctyhodných 57 kilometrov. Svojou dĺžkou prekonal doposiaľ najdlhšieho konkurenta z Japonska, ktorý má necelých 54 kilometrov. Výstavba tohto tunela stála 12 miliárd amerických dolárov. Tunel je súčasťou švajčiarskeho národného projektu AlpTransit, ktorý rieši severo-južné železničné prepojenie Švajčiarskych Álp.

    Zdroj: archív

    Gotthardský cestný tunel patrí k najznámejším.

    Gotthardský cestný tunel vo Švajčiarsku na diaľnici A2 spája mestá Luzern a Lugano. Je jednorúrový a s dĺžkou 16,9 km mu patrí prvenstvo najdlhšieho alpského tunela. Tunel otvorili v roku 1 980, a do roku 2000 mu patrilo prvenstvo najdlhšieho cestného tunela na svete. Tunel žiaľ poznačila aj tragická udalosť - pri zrážke dvoch kamiónov v roku 2001 vyhaslo v tuneli jedenásť životov. Po tejto nehode bol tunel na dva mesiace zatvorený a kompletne v ňom preverili bezpečnosť. Napriek tomu, že sa jedná o najdlhší tunel v Alpách, oproti mnohým ďalším nie je spoplatnený, čo väčšina motoristov ocení.

    Arlbergský tunel je s dĺžkou necelých 14 km najdlhším rakúskym, druhým najdlhším alpským a tretím najdlhším európskym tunelom. Má ešte aj jedno prvenstvo a síce, môže sa pochváliť najhlbšími vetracími šachtami v Európe, ktoré dosahujú hĺbku až 736 m. Tunel sa nachádza v západnom cípe Rakúska na autostráde S16. Za prejazd osobným autom sa platí 11€. Zaujímavosťou S16 je, že na svojej celkovej dĺžke 62km má až 17 tunelov, čo je na jednom krátkom úseku viac ako na celom Slovensku.

    Zdroj: archív

    Mont Blanc je najznámejší alpský tunel.

    Mont Blanc tunel – hoci so svojou dĺžkou 11,6 km nepatrí v súčasnosti medzi najdlhší tunel, rozhodne mu však patria až štyri prvenstvá. Ide o najznámejší alpský európsky tunel, do roku 1980 išlo aj o najdlhší cestný tunel. Postavený bol v roku 1 965. Ako už je z názvu zrejmé tunel prechádza popod najvyšší vrch Álp Mont Blanc(4 808 m) a spája Francúzsko s Talianskom. Ide o najfrekventovanejší tunel a často sa pred ním tvoria zápchy. Prejazd osobným autom stojí 47 €, kamiónom 338 €, čo mnoho motoristov môže odradiť, a radí sa medzi najdrahší tunel. Posledné jeho neslávne prvenstvo poznačila tragédia v roku 1999, kedy po požiari kamióna vo vnútri tunela zahynulo 39 ľudí, následkom čoho bol tunel až na 3 roky uzavretý.

    Zdroj: archív

    Karavanken tunel medzi Rakúskom a Slovinskom.

    Karavanken tunel je najznámejší tunel vedúci z Rakúska do Slovinska na autostráde A11, je jednorúrový a so svojou dĺžkou 7,86 km ho nemožno opomenúť. Navyše nachádza sa na dôležitej tranzitnej spojnici medzi Rakúskom a Slovinskom, a poznajú ho mnohí dovolenkári smerujúci do Chorvátska, či Talianska. Hlavne v letných mesiacoch sa pred tunelom tvoria časté kongescie. Je špeciálne spoplatnený sumou 7,6 €.

    Zdroj: archív

    Tunel Fréjus medzi Francúzskom a Talianskom.

    Fréjus tunel – so svojou dĺžkou necelých 13 km sa radí k najdlhším diaľničným tunelom, vedie popod západný cíp talianskych álp a spája Francúzsko s Talianskom. Tunel bol spustený do prevádzky v roku 1 980 ako jedno tubusový, jednosmerný prejazd osobným autom stojí 48 €, obojsmerný 59,8 €. Často ho využívajú vodiči v prípade dlhých kolón pri susednom Mont Blanc tunelom.

    Zdroj: Engadiner Kraftwerke

    Livigno tunel vedie k exkluzívnym lyžiarskym zjazdovkám.

    Livigno tunel – oficiálny názov je však Munt La Schera tunel, spája luxusné horské mestečko Livigno, ktoré je vyhľadávané vďaka lukratívnym lyžiarskym zjazdovkám a bezcolnej zóne so Švajčiarskom, je obojsmerný, riadený svetelnou signalizáciou. Dĺžka tunela je 3,5 km, maximálna výška 3,60 m a tunel je veľmi úzky, jeho maximálna šírka je len 2,55 m. Ak idú autá z jednej strany, z druhej strany majú červenú a musia čakať. Bol otvorený po 2.svetovej vojne. Hneď za tunelom sa nachádza priehrada cez ktorú musíte prejsť, aby ste sa do Livigna dostali. Za tunel sa platí približne 40€, v sobotu je prejazd tunelom drahší. Ušetriť môžete, ak si lístok kúpite online.

    Brenerský priesmyk – prechádza ním diaľnica z rakúskeho Innsbrucku do talianskeho Bolzana a v nadmorskej výške 1 374 m.n.m. prekonáva horský diaľničný priesmyk. Diaľnica je pre osobné vozidlá špeciálne spoplatnená sumou 11,5 €. Na úseku sa nachádza množstvo mostov, pričom najvyšší z nich most Europabrücke s výškou 180 metrov a dĺžkou 820 metrov stojí tesne za Innsbruckom a vedie na ňom šesť pruhová diaľnica. Most bol po dokončení v roku 1963 oslavovaný ako stavebné veľdielo. Ide o hlavný ťah medzi Rakúsom a Talianskom prechádzajúci cez Alpy. Týmto úsekom prejde ročne cez 20-miliónov vozidiel.

    Ktoré slovenské tunely sú rekordné? Čítajte na ďalšej strane

    Tunelov na Slovensku je málo, niektoré z nich sa však pýšia prvenstvami. Máme ich 12, z toho 11 na autostrádach a z nich je 7 dvojrúrových.

    Prvým a zároveň jediným mimo autostrádovým tunelom je tunel Stratená v Slovenskom raji medzi Stratenou a Dobšinskou Ľadovou jaskyňou. Má len necelých 400 metrov a otvorený bol v roku 1972.

    Najvyšší most na Slovensku je Most Valy na Kysuciach na diaľnici D3 a so svojou výškou 84,4 m sa právom pýši titulom najvyššieho cestného mosta nielen na Slovensku, ale v celej strednej Európe.

    Zdroj: Archívne, TASR

    Tunel Branisko cez víkend uzavrú.

    Najdlhší slovenský tunel je jednorúrový tunel Branisko, ktorý meria bezmála 5 kilometrov a okrem tohto prvenstva má ešte jedno - ide o prvý sprevádzkovaný tunel (2003) v novodobej histórii Slovenska. Za ním nasledovali tunel Horelica (2004) na Kysuciach a tunel Sitina(2007) v Bratislave. Aktuálne najdlhší dvojrúrový tunel je tunel Ovčiarsko pri Žiline a meria úctyhodných 2 360 m.

    Dvomi prvenstvami sa môže pochváliť aj tunel Bôrik pri Štrbe dlhý necelý kilometer. Ide o najvyššie položený tunel na Slovensku v nadmorskej výške cca 920 m.n.m a v októbri 2014 sa stal aj prvým tunelom, v ktorom sa povolila preprava nebezpečných látok.

    Najmladšie tunelové dieťa je dvojrúrový tunel Prešov, ktorý slávnostne otvorili 28.10.2021. Má dĺžku viac ako 2,24 km a je súčasťou juhozápadného obchvatu Prešova.

    Najdlhší jednorúrový železničný tunel (4,7 km) je Čremošniansky medzi Hornou Štubňou a Harmancom. Prechádza popod najvyšší vrch horského priechodu Šturec medzi Veľkou Fatrou a Kremnickými vrchmi.

    Vyberáme pre vás niečo PLUS