Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

FAKT Umelá inteligencia vyrobila pivo! Odborníci boli z neho v nemom úžase. Tá lahodná chuť...

Reklama

Pivo by mohlo byť ešte lepšie ako v súčasnosti, veria belgickí vedci. A vymysleli plán, ako to urobiť – umelá inteligencia vyhodnotila státisíce recenzií pív a dokázala z určiť, aké chemické látky ľudia vnímajú ako najchutnejšie. Nápoj, ktorý na základe tohto modelu vznikol, potom ľuďom skutočne chutil.

Vnímanie chutí a vôní je zložitá záležitosť. Naozaj dokonale vie tieto zmysly využiť na analýzu potravy alebo nápojov len niekoľko expertov, ktorí svoje schopnosti musia celý život vylepšovať. Napriek tomu všetci tieto zmysly využívame každý deň, keď zisťujeme, čo nám chutí a čo nie – do značnej miery nevedome.

Podľa belgických vedcov je možné analyzovať ľudské chute a vymyslieť tak nápoje, ktoré budú ešte chutnejšie a zážitok z ich konzumácie ešte intenzívnejší. Lenže taká analýza státisícov rôznych faktorov, ktoré tvoria ľudské vnímanie, je takmer nemožná. Respektíve bola, píše portál čt24.

Profesor Kevin Verstrepen z univerzity KU Leuven verí, že by to dokázala umelá inteligencia. A prezentoval to na pive, belgickom národnom nápoji. „Pivo – rovnako ako väčšina potravín – obsahuje stovky rôznych aromatických molekúl, ktoré vedia náš jazyk a nos zachytiť, a náš mozog potom tieto vnemy spojí do jedného obrazu. Tieto zlúčeniny sa ale navzájom ovplyvňujú, takže to, ako vnímame jednu z nich, závisí aj od koncentrácie ostatných,“ uviedol pre denník The Guardian. Výsledok svojho výskumu opísal v odbornom časopise Nature Communications. Začal tým, že analyzoval chemické zloženie 250 komerčných belgických pív dvadsiatich dvoch rôznych druhov.

Vedcov zaujímali vlastnosti ako obsah alkoholu, kyslosť, koncentrácia cukru a koncentrácia viac ako dvoch stoviek rôznych zlúčenín, ktoré nejakým spôsobom ovplyvňujú chuť nápoja. V druhej fáze potom degustačná komisia, ktorú tvorilo šestnásť expertov, predtým analyzované vzorky ochutnala a analyzovala chuťové vlastnosti. Tých vedci vytipovali rovných päťdesiat. Náročná úloha trvala takmer tri roky. Ani to ale ešte nebol koniec výskumu.

Až tretia fáza totiž konečne využila veľké dáta, takmer 180 tisíc recenzií. Ukázala sa zaujímavá vec, na ktorú v inom kontexte upozornili už iné výskumy – široká verejnosť na rozdiel od expertov priaznivejšie hodnotí drahšie pivá. Na ostatných vlastnostiach sa amatérske aj profesionálne hodnotenia zhodovali.

Vedci mohli z týchto údajov zistiť, ako sa drobné zmeny chemického zloženia, ktorými sa jednotlivé pivá od seba líšia, prejavujú vo vnímaní chuti. Typické je to napríklad, keď sa látka označovaná ako chuťovo odpudivá v kombinácii s inou stane zaujímavou. Na základe týchto dát potom výskumníci vytrénovali umelú inteligenciu. Tento strojový pivný someliér sa naučil predvídať, aká kombinácia chemikálií je pre ľudí príjemná, a na základe toho odhadovať, aké zloženie piva bude chutné. A potom sa začala definitívna fáza: výroba „AI piva“.

Na základe odporúčania umelej inteligencie vedci jemne vylepšili existujúce komerčne predávané pivo. Dodali mu niekoľko prísad, ktoré stroj označil ako často spojené s celkovým chuťovým dojmom. Boli to napríklad kyselina mliečna a glycerol. A fungovalo to. Hodnotila to degustačná komisia v rovnakom zložení ako tá pôvodná. Zhodla sa, že vylepšené pivo je v mnohých parametroch lepšie ako pôvodný variant.

Vyberáme pre vás niečo PLUS