Sú súčasťou protilátok, hormónov či enzýmov, podieľajú sa na stavbe orgánov a okrem iného predstavujú významný zdroj energie. Podľa odborníkov by mali bielkoviny, ktoré sa zvyknú označovať aj ako proteíny, tvoriť až 30 % celkového energetického príjmu, pričom odporúčaný denný príjem čistých bielkovín je stanovený na 0,7 až 1,0 gramu na 1 kilogram telesnej hmotnosti človeka.

Rastlinné alebo živočíšne?

„Z hľadiska výskytu v potravinách rozlišujeme bielkoviny rastlinného alebo živočíšneho pôvodu“, vysvetľuje Ing. Zuzana Chlebová, PhD. z Katedry výživy ľudí Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre. Bielkoviny rastlinného pôvodu sa vo väčších množstvách nachádzajú najmä v strukovinách, teda v hrachu, bôbe, sóji, fazuli alebo šošovici.

„Aj napriek tomu, že ich ľudské telo dokáže využiť, majú horšiu stráviteľnosť a nižšiu využiteľnosť oproti živočíšnym bielkovinám,“ hovorí odborníčka na výživu. Živočíšne bielkoviny predstavujú zdroj čistých bielkovín, a to s obsahom všetkých potrebných esenciálnych aminokyselín. Sú ľahko stráviteľné a telo ich dokáže dobre využiť.

„Vo všeobecnosti sa uvádza, že obsah bielkovín v mäse je približne 18 až 22 percent, no jednotlivé druhy mäsa majú rozdielne percentuálne zastúpenie proteínov,“ dodáva. Dobrými zdrojmi sú aj vajcia, ryby a mliečne výrobky.

Ilustračné foto
Zdroj: Kaufland

Mimoriadne dôležité

Nedostatočný príjem bielkovín sa najčastejšie prejavuje zvýšenou únavou a slabosťou, oslabenou imunitou alebo neustálym pocitom hladu, ktorý sa dostavuje krátko po jedle. V prípade, že aktívne športujete, môžete nedostatok bielkovín pocítiť aj ubúdaním svalstva, hoci by ste čakali presne opačný efekt. Objavujú sa problémy s pleťou, nechtami a vlasmi alebo dokonca so zhoršeným spánkom.

Niektoré potraviny ich obsahujú viac, niektoré menej, preto je ťažké odhadnúť, koľko bielkovín počas dňa v skutočnosti skonzumujete. Hoci je ich obsah uvádzaný na etiketách, pokiaľ sa touto problematikou nezaoberáte detailnejšie, ľahko sa vám môže stať, že sa v údajoch doslova stratíte.

Pomôže vám Nutri-Score

S cieľom zjednodušiť nákupy svojim zákazníkom, používa Kaufland ako jeden z prvých predajcov potravín na Slovensku, moderné označovanie potravín Nutri-Score. Namiesto dlhého študovania obalov sa jedným pohľadom na prednú stranu obalu výrobku presvedčíte, ktorá potravina je výživovo najvýhodnejšia a ktorú by ste naopak mali brať ako spestrenie vašej stravy.

„Podobne ako iné výživové údaje, aj informácie o obsahu bielkovín nájdete na etiketách potravín, ktoré bežne kupujete. V rámci systému hodnotenia Nutri-Score sa vysoký obsah proteínov radí do kategórie pozitívnych hodnôt, čo znamená, že kladne ovplyvňuje výslednú hodnotu Nutri-Score pre daný produkt“, dodáva Ing. Zuzana Chlebová, PhD. z SPU Nitra. Ak sa zaujímate o zdravý životný štýl, potraviny s dostatkom bielkovín by na vašom jedálničku nemali chýbať.

Ilustračné foto
Zdroj: Kaufland