Pomôže nám prehľadné označovanie potravín nakupovať zdravšie?
14. 9. 2021, 0:00

Zdroj: Kaufland
Nadváhou trpí na Slovensku viac ako 60 % dospelej populácie. „Zodpovednosť za naše zdravie sa začína už pri nakupovaní“, hovorí prezidentka Slovenskej obezitologickej asociácie, MUDr. Ľubomíra Fábryová, PhD., MPH.
Z medzinárodných štúdií vyplýva, že pri nakupovaní sme často impulzívni a doba, ktorú strávime výberom jednej potraviny, sa rádovo udáva v sekundách. Hlavné slovo má u nás stále cena a chuť.
„Zaujímavé pritom je, že až 86 % respondentov v našom prieskume uviedlo, že je pre nich dôležité alebo veľmi dôležité zdravé stravovanie,“ dodáva doc. Ing. Radovan Savov, PhD., prodekan Fakulty ekonomiky a manažmentu, SPU Nitra.

Zdroj: Kaufland
Ilustračné foto
Tretina opýtaných by upravila svoj nákup podľa údajov na obale
Práve na nákupné správanie Slovákov sa zameral aj nedávny prieskum, ktorý iniciovala Pro Nutri-Score Aliancia v spolupráci s Laboratóriom spotrebiteľských štúdií na Fakulte ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre. Zapojila sa do neho tisícka Slovákov vo veku od 18 do 70 rokov s reprezentatívnym zastúpením na celom Slovensku. Jednou z jeho hlavných úloh bolo zistenie, či umiestnenie Nutri-Score na prednej strane obalu potravín ovplyvní naše nákupné správanie a do akej miery.
V prieskume si mali respondenti vybrať z troch kategórií produktov, ktoré boli bez nutričného označenia na prednej strane obalu, a následne s označením Nutri-Score. „Vo všetkých kategóriách sa v prípade označenia Nutri-Score na obale správali spotrebitelia zodpovednejšie k svojmu zdraviu a siahali po produktoch s lepšou výživovou hodnotou,“ potvrdzuje doc. Savov.
Zdroj: Kaufland
Ilustračné foto
Výsledky hovoria jasne. Až o 32,6 % viac respondentov zmenilo svoje rozhodnutie v prospech pozitívnejšie vyváženejšej potraviny, ak tam bolo uvedené označenie Nutri-Score. Navyše, zúčastnení vďaka farebnému rozlíšeniu a stupnici písmen od A po E lepšie rozumeli nutričnej kvalite zvolenej potraviny, než bez uvedenia tohto označenia.
Nájdete ho aj v Kauflande
Kaufland používa Nutri-Score ako jeden z prvých predajcov potravín na Slovensku pri produktoch svojich privátnych značiek. „Naše výrobky postupne označujeme Nutri-Score, ktoré sa vo svete osvedčilo ako veľmi prehľadné a ľahko pochopiteľné“, hovorí Lucia Vargová, hovorkyňa Kaufland Slovensko.
Zdroj: Kaufland
Ilustračné foto
„Logo Nutri-Score na prednej strane obalov potravín poskytuje ľahko zrozumiteľné informácie o celkovej výživovej kvalite výrobkov. Spotrebiteľ môže porovnávať výrobky a nasmerovať svoj výber na potraviny s priaznivejšou hodnotou,“ vysvetľuje MUDr. Ľubomíra Fábryová, PhD., MPH.
Zdroj: Kaufland
MUDr. Fábryová, prezidentka Slovenskej obezitologickej asociácie
„Potraviny, ktoré sa nachádzajú v zelenej časti spektra, by mali tvoriť podstatnú zložku našej stravy, pri potravinách na opačnom konci by sme si mali dávať pozor, konzumovať ich menej často a všimnúť si podrobnejšie, ktoré zložky obsahujú. Niekde to môže byť viac soli, inde zasa väčšie množstvo napríklad nasýtených mastných kyselín či jednoduchých sacharidov,“ dodáva odborníčka.
Výsledky spomínaného prieskumu potvrdzujú skúsenosti z iných európskych krajín, že umiestenie Nutri-Score na prednej strane obalu zákazníkov jednoznačne motivuje k výberu nutrične vyváženejších potravín, čím ich prirodzene vedie k zdravšiemu stravovaniu.
PR článok