Martin Baran, zakladateľ HOPINu: Na Slovensku sme zmenili trh taxi služieb
3. 3. 2017, 1:00

Zdroj: PR článok
Taxi aplikácia HOPIN je na slovenskom trhu už tri roky. Ako prvá umožnila zákazníkom objednať si taxi cez aplikáciu v smartfóne. Stoja za ňou zakladateľ Martin Baran a investor Martin Winkler, ktorí spolu rozbiehali tento biznis pred tromi rokmi doslova z garáže. Dnes má HOPIN už viac ako 350-tisíc stiahnutí cez Google Play či iOS a poznajú ho nielen na Slovensku, ale aj v Čechách, na Ukrajine či v Slovinsku. Aplikácia si dlhodobo udržuje svoju úspešnú pozíciu na Google Play store v kategórii doprava a využilo ju už viac ako 500-tisíc zákazníkov.
Aké boli začiatky HOPINU?
Začínali sme doslova z garáže. Pred tromi rokmi bol trh taxi služieb založený len na telefonickom objednaní služby priamo cez dispečing. Už vtedy však penetrácia smartfónov bola na vysokej úrovni a ich užívatelia spoznávali rôzne aplikácie, ktoré im uľahčili život. My sme sa rozhodli sústrediť sa na taxi služby. Prišli sme s aplikáciou, ktorá v tom čase na Slovensku nemala obdobu ani konkurenciu. Prišli sme s HOPIN TAXI aplikáciou, vďaka ktorej si môžu pohodlne objednať taxík.
Na Slovensku ste v tom čase nemali konkurenciu. Čim ste si podľa vás získali dôveru zákazníkov?
S príchodom aplikácie HOPIN TAXI sme začali meniť aj trh poskytovaných služieb v tejto oblasti. Učili sme ľudí, že ak si chcú privolať taxi, nemusia nevyhnutne volať na dispečing. Že taxík si môžu objednať aj bez telefonovania. Aplikácia poskytla priestor aj iným novinkám. Umožnili sme zákazníkom hodnotiť šoféra, ale aj presne naopak. Spätná väzba od zákazníkov nám pomohla okamžite reagovať a vylepšovať našu aplikáciu. Priemerné hodnotenie vodičov sa od roku 2014 kontinuálne zvyšovalo. Zatiaľ čo v roku 2014 bolo na úrovni 4,47, dnes dosahuje hodnotu 4,93 (maximum je 5 bodov).
Ktorá služba v rámci aplikácie bola podľa Vás zákazníkmi najlepšie prijatá?
Myslím si, že to bola možnosť platiť za taxi služby prostredníctvom platobnej karty. Dnes túto službu využíva až 40 % zákazníkov. Dovtedy to bolo nemožné a ak ste sa chceli odviesť taxíkom, museli ste mať pri sebe hotovosť.
Odvtedy vstúpili na trh ďalšie taxi aplikácie. Ako vnímate taxi služby dnes?
Dovolím si povedať, že s našim príchodom sa zmenila aj kultúra cestovania v taxíkoch. Slušné správanie, čistota interiéru či spoľahlivosť sa stali prioritou. Neplatí to len o taxi apkách, ale aj o klasických taxislužbách, ktoré poskytujú svoje služby stále tradičným spôsobom cez dispečning a telefonické objednávky.
Koľko objednávok ste za ostatné roky vybavili?
Dodnes už takmer 2,2 milióna. Je to úctyhodné číslo a veľmi sa tomu tešíme. Ak si to premietneme napríklad do kilometrov, naši zákazníci s nami prejazdili viac ako 11 miliónov kilometrov.
Po úspechu na domácom trhu ste sa rozhodli pre expanziu. Bolo to tažké rozhodnutie?
Určite áno a to najmä vzhľadom na investície. V roku 2015 sme vstúpili na český trh a v roku 2016 aj na ukrajinský (Kyjev) a slovinský (Ľubľana) trh. Vieme, že naša aplikácia má obrovský potenciál a chceme jej výhody prinášať aj do ostatných európskych miest. Naše skúsenosti z Ľubľany či Kyjeva nás v tomto utvrdzujú.
Ako vnímate konkurenciu?
Každá konkurencia, pokiaľ podniká čestne vie určite motivovať. My sme sa rozhodli ísť tiež cestou transparentnosti. A hoci je HOPIN TAXI aplikácia, naši vodiči, ktorí majú záujem jazdiť pod značkou HOPIN musia absolvovať riadny výberový proces vrátane osobného pohovoru. Dbáme na to, aby mali naši vodiči taxikársku koncesiu a riadne si platili nielen odvody do sociálneho systému, ale aj dane. Toto je pre nás priorita. A boli by sme radi, ak by rovnako k tomu pristupovali aj ostatní prevádzkovatelia taxi služieb.
Vaši šoféri určite zažijú všeličo zaujímave. Môžete prezradiť nejaké kuriozity z taxíkov?
Tak predovšetkým je taxík miesto, kde zákazníci všeličo pozabúdajú. V zozname strát a nálezov nájdeme barlu, dôverný denníček, vysokoškolské skriptá, nákup zo supermarketu, fľaše burčiaku, pár ponožiek, jednu tenisku, spacák, ale aj peniaze, peňaženku, doklady, letenku a dokonca aj krabičku so snubným prsteňom.
PR článok