Je známe, že ak sa chystáte napríklad do Turecka a chcete si užiť luxus, mali by ste si vybrať hotel radšej až s piatimi hviezdičkami. Zaručia vám podobné pohodlie ako naše štyri hviezdičky. Okrem toho v Turecku majú systém dvojitého hodnotenia, ktoré sa môže odlišovať. Hotely získavajú svoje hviezdičky centrálne od vládnych orgánov, ale hodnotia ich aj miestne samosprávy. Podobný model funguje v USA.

Dôležité hviezdičky: Hodnotenie kvality hotelov je v každej krajine iné

SKLAMANIE V DŽERBE: Úroveň tohto 5-hviezdičkového hotela hodnotili naši inšpektori na maximálne 4-hviezdičky.
Foto: archív

Sú aj diamanty

„V Spojených štátoch amerických získavajú hotely nielen hviezdičky, ale aj diamanty, ktoré prideľujú dve nezávislé súkromné spoločnosti. Preto môže mať ten istý hotel štyri diamanty, ale aj päť hviezdičiek,“ vysvetlil Ladislav Olcsváry, riaditeľ hotela v hlavnom meste. Ak vás zláka Blízky východ, čaká na vás ešte väčšie prekvapenie. Tu totiž nie sú ničím výnimočným ani 7-hviezdičkové hotely, v pláne majú dokonca aj hotel s 10 hviezdičkami. Zdalo by sa, že vás tu čaká super štandard, z ktorého sa vám zakrúti hlava. Pravda je iná. „Je to skôr marketingový trik bohatých krajín. Reálne existuje maximálny počet hviezdičiek päť,“ tvrdí hotelier Olcsváry.

Zjednotili kritériá

Mnohí odborníci tvrdili, že vytvoriť jednotný systém „hviezdičkovania“ aspoň pre Európu, je nemožné. Napriek tomu sa podarilo niekoľkým krajinám dohodnúť sa na zjednotení kritérií prideľovania hviezdičiek. Patria sem Česi, Nemci, Rakúšania, Maďari, Holanďania, Švédi aj Švajčiari. Vďaka zjednotenej klasifikácii máte istotu, že certifikovaný trojhviezdičkový penzión napríklad v Českom raji má rovnaké kvality ako penzión pri Bodamskom jazere v Nemecku.

A čo my?

Slovensko sa k spomínanej dohode nepridalo. Ako je to u nás? „Počet hviezdičiek vymedzuje vyhláška ministerstva hospodárstva. Majiteľ hotela pritom sám stanoví, koľko hviezdičiek má jeho zariadenie, a to podľa kritérií taxatívne vymenovaných v zákone,“ vysvetlil Olcsváry. V prípade, že štandard nedodrží, hrozí mu pokuta.

Čo vlastne hviezdičky vyjadrujú?

V Európe počet hviezdičiek vyjadruje vybavenie hotelov a ponuku služieb, napríklad fén v kúpeľni. Ale aj to, či má hotel výťah, alebo koľko hodín denne funguje recepcia. Platí, že čím viac je hviezdičiek, tým lepšia je vybavenosť. Atmosféra hotela, prístup recepčných alebo lahodná kuchyňa sa však do počtu hviezdičiek nezapočítavajú. „Je to subjektívna záležitosť každého hosťa, preto odporúčam pozrieť si hodnotenia hotelov na internete,“ poradil hotelier Ladislav Olcsváry.

Ako je to na Slovensku

Podľa počtu hviezdičiek musí hotel spĺňať isté kritériá. „Ak ich poruší, dostane od nás finančnú pokutu a po dohode s riaditeľom určíme termín, dokedy musí vykonať nápravu,“ povedala nám Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.

1 hviezdička

v každej izbe bez vlastného hygienického zariadenia musí byť umývadlo s tečúcou teplou a studenou vodou, na každom podlaží na 10 lôžok musí byť 1 kúpeľňa a samostatné WC pre ženy a pre mužov, posteľná bielizeň sa vymieňa raz za týždeň

2 hviezdičky

aspoň polovica izieb má vlastné hygienické zariadenie, posteľná bielizeň sa vymieňa každé 4 dni, telefón v izbe, aspoň polovica izieb má televízor, hotelový trezor na recepcii

3 hviezdičky

všetky izby a apartmány majú vlastné hygienické zariadenia, okrem recepcie s nepretržitou prevádzkou musí mať aj hotelovú halu, aspoň 1 apartmán, posteľná bielizeň sa vymieňa každé 3 dni, salón

4 hviezdičky

minimálne 70 % izieb má kúpeľňu s vaňou, na každých 30 izieb pripadá 1 apartmán, posteľná bielizeň sa vymieňa každé 2 dni, okrem salóna musí mať hotel aj klubové priestory, izby musia mať vlastné trezory

5 hviezdičiek

všetky izby a apartmány majú vlastnú kúpeľňu oddelenú od WC s vaňou, ručnou sprchou a umývadlom s pultom, posteľná bielizeň sa vymieňa každý deň, izby musia byť klimatizované