Svet je v šoku: Druhý pilot spôsobil haváriu lietadla úmyselne!
26. 3. 2015, 7:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 19:45)

Zdroj: TASR, Twitter
Pátracia akcia po troskách a hlavne obetiach lietadlového nešťastia spoločnosti Germanwings pokračuje. Vyšetrovatelia už majú analýzu nahrávky z kokpitu k dispozícii. Odhalila šokujúce skutočnosti, podľa ktorých druhý pilot hnal stroj k zemi úmyselne.

Zdroj: TASR

Zdroj: TASR

Zdroj: TASR
Galéria k článku
Na objasnenie príčin utorkovej havárie lietadla spoločnosti bude kľúčové získanie informácií o tom, čo presne sa dialo v lietadle v čase medzi 10.30 a 10.31 h. Tvrdí to francúzska ministerka dopravy Ségolene Royalová. Ministerka spresnila, že krátko po 10.31 h sa totiž pilot odmlčal a lietadlo začalo bez povolenia klesať. Vyšetrovanie vo štvrtok prinieslo zaujímavé zvraty v prípade, ktoré hovoria, že celú tragédiu spôsobil sám kopilot a úmyselne.
Náš štvrtkový ONLINE sa skončil. Ďakujeme, že ste nás sledovali.
22:17 - Polícia ukončila domovú prehliadku domu, v ktorom so svojou rodinou žil Andreas Lubitz. Akcia trvala asi štyri hodiny.
Zdroj: TASR
Polícia vynáša z domu kopilota a jeho rodiny plné škatule.
Foto: TASR
22:15 - Odborová spoločnosť palubného personálu Ufo predbežne ukončila rokovania o zvýšení platov s ohľadom na nešťastie.
21:27 - K novým predpisom o dvoch osobách v kokpite sa pridala aj švajčiarska spoločnosť Helvetic Airways, ďalej Air Berlin. Podľa denníka Bild sa pridali aj Lufthansa, Condor a Tuifly.
21:23 - Nemecké ministerstvo zahraničných vecí dnes zverejnilo prvý kompletný zoznam štátnych príslušností obetí z lietadla Germanwings, ktoré v utorok havarovalo vo francúzskych Alpách.
V prvej časti zoznamu, ktorý sme prevzali od tlačovej agentúry AP, sú obete, ktoré majú iba jedno občianstvo a v druhej ľudia s dvojitým občianstvom, čo zostavenie zoznamu komplikovalo.
Pri havárii zahynulo: 71 Nemcov, 48 Španielov, 3 Argentínci, 3 Američania, 2 Austrálčania, 2 Briti, 2 Kolumbijci, 2 Iránci, 1 občan Belgicka, 1 občan Dánska, 1 občan Holandska, 1 občan Japonska, 1 občan Mexika, 1 občan Maroka, 1 občan Venezuely
ďalej zahynuli: 3 ľudia s občianstvom Nemecka a Kazachstanu, 1 osoba s občianstvom Nemecka a Japonska, 1 osoba s občianstvom Španielska a Británie, 1 osoba s občianstvom Španielska a Izraela, 1 osoba s občianstvom Španielska a Maroka, 1 osoba s občianstvom Španielska a Mexika, 1 osoba s občianstvom Venezuely a Čile, 1 osoba s nejasným občianstvom.
20:50 - Dve osoby v kokpite už budú musieť byť v lietadlách všetkých kanadských aeroliniek. V niektorých spoločnostiach toto pravidlo už platilo aj pred haváriou. V USA je to bežné.
20:45 - Miesto nešťastia zahalila tma. Zásahové jednotky museli prerušiť vyťahovanie pozostatkov obetí. Celý deň na mieste pracovalo okolo 60 expertov. V noci budú oblasť strážiť piati členovia špeciálneho tímu.
19:46 - I keď nemecké odborové združenie pilotov Cockpit varovalo pre unáhlenými zmenami v bezpečnostných predpisoch v kokpitoch, rozhodli sa k nim ďalšie spoločnosti ako Air Canada a Icelandair.
19:45 - Príbuzní obetí, ktorí prišli na miesto nešťastia, sú rozdelení na dve skupiny. Rodinní príslušníci posádky majú byť v Seynes-les-Alpes a blízki pasažierov v meste Vernet.
Príbuzní obetí zažívajú nepredstaviteľný žiaľ.
Foto: TASR
19:39 - Autopilot Airbusu A320 leteckej spoločnosti Germanwings, ktorý havaroval v utorok vo francúzskych Alpách, bol pred nárazom na zem nastavený na zostup do výšky 100 stôp (30,5 metra), čo je najnižšie možné nastavenie. Vyplýva to z údajov švédskej online služby www.FlightRadar24.com, ktorá sleduje pohyb lietadiel vo svete.
More information about the autopilot data analysis can be found on Flightradar24 forum http://t.co/FYysCf8OgV pic.twitter.com/0qRDsQvdw1
— Flightradar24 (@flightradar24) 26. Březen 2015
19:04 - Psychické problémy Andreasa Lubitza potvrdila aj matka jednej jeho kamarátky. Podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung sa jej dcére zdôveril že sa cítil vyhorený a mal depresie.
19:00 - Kopilot havarovaného lietadla mal len 27 rokov. Údaje o jeho veku korigovali úrady v Düsseldorfe. Pôvodné informácie tvrdili, že mal 28 rokov.
18:30 - Po nórskych aerolinkách zmenila predpisy aj EasyJet. Odteraz musia byť permanentne v kokpite dve osoby.
18:18 - Dobrý známy kopilota pre Passauer Neuen Post povedal, že Lubitz bol psychicky labilný. "Bol nadšenec a chcel sa za každú cenu stať pilotom, ale bol psychicky labilný, preto svoje štúdium na niekoľko mesiacov prerušil," povedal.
Pilot bol okrem toho skutočný fanatik: "Celú svoju izbu mal vytapetovanú obrázkami lietadiel, všade bolo vidieť logo Lufthansy. Fotky starých strojov, nových, aj najväčších viseli na stenách," prezradil sused. Čo ho prekvapilo, že obrázky lietadiel mal aj nad posteľou.
17:58 - Susedia kopilota nemajú slov. I keď bývali vedľa seba, bol pre nich ako cudzí. "Videl som ho najmä, keď bol v garáži. Väčšinou neodpovedal na pozdrav."
17:56 - Vyšetrovatelia začali prehľadávať dom v Düsseldorfe, v ktorom býval kopilot Andreas Lubitz. Dom sa nachádza na okraji mesta.
Policajt bol v dome rodiny kopilota.
Foto: TASR
17:29 - Na mieste nešťastia je podľa reportéra televízie ABC asi 250 až 300 rodinných príslušníkov. Niektorí sa zdržia dlhšie, iní odletia už v noci. Vyšetrovatelia ich požiadali o vzorky DNA pre identifikáciu obetí.
17:04 - Prokurátor vo Francúzsku opísal detailne moment, kedy Lubitz prevzal kontrolu nad Airbusom. "Počujeme, ako kapitán hovorí kopilotovi, aby prevzal riadenie a potom počujeme zvuk stoličky a dverí, takže predpokladáme, že išiel na toaletu alebo niečo podobné. Počujeme niekoľko výkrikov o vpustenie do kokpitu," opísal Robin. Podľa jeho slov sa kopilot identifikoval, no ďalej s vežou nekomunikoval.
16:57 - K tragédii a k novým informáciám sa vyjadrila vo štvrtok podvečer nemecká kancelárka Angela Merkelová: "Dnes dostala tragédia nečakaný rozmer. Kopilot podľa francúzskych úradov spôsobil pád lietadla úmyselne. Je to zločin na obetiach aj na pozostalých." Rodiny ubezpečila, že Nemecko sa bude podieľať na vyšetrovaní, na ktorého konci bude objasnenie nešťastia.
Kancelárka vyjadrila znepokojenie nad tragédiou.
Foto: TASR
16:40 - Johannesburg Rossbach žil dva domy od Andreasa Lubitza a podľa jeho slov ho nepoznal osobne, no vídaval ho, keď behával okolo susedstva. "Bol veľmi zdvorilý. Vždy povedal dobrý deň a dovidenia. Nič mi na ňom nepripadalo nenormálne," povedal 23-ročný muž podľa Telegraph.co.uk.
16:32 - Spolužiaci kopilota uviedli, že Lubitz prerušil na 6 mesiacov výcvik pilota v roku 2009, pretože trpel syndrómom vyhorenia, napísal to na Twitter korešpondent nemeckého magazínu Der Spiegel Matthias Gebauer. Gebauer sa údajne rozprával s príbuznými a s priateľmi, ktorí mu povedali, že druhý pilot z nešťastia trpel v tom čase depresiami.
schoolmates of co-pilot who crashed #4U9525 tell german reporters he took 6-months break from flight training in 2009 due to burnout-syndrom
— Matthias Gebauer (@gebauerspon) 26. Březen 2015
"Spolužiaci kopilota, ktorý havaroval s lietadlom 4U9525 povedali nemeckým reportérom, že si dal polročnú pauzu počas trénovania za pilota v roku 2009 pre syndróm vyhorenia."
16:26 - Príbuzní obetí po dlhej ceste konečne dorazili na miesto tragédie, píše agentúra Reuters.
16:14 - Tragická nehoda už mení pravidlá letectva v Európe, aspoň v prípade nízkonákladovej spoločnosti Norwegian Air Shuttle. Tá uviedla, že odteraz budú musieť byť v kokpite vždy dvaja členovia posádky, a teda keď si musí odbehnúť jeden z pilotov, nahradí ho niekto z kabíny, píše o tom BBC. Medzitým polícia údajne vkročila do domu Andreasa Lubitza.
Dusseldorf: Polícia zatarasila ulicu, na ktorej mal mať Lubitz apartmán.
Foto: TASR
15:42 - Facebooková stránka Andreasa Lubitza bola úplne vymazaná v priebehu posledných dvoch dní. Na jeho profile zostala len fotografia muža sediaceho neďaleko mosta Golden Gate v Kalifornii. Šéf Lufthansy nepotvrdil, či je na fotografii naozaj kopilot, ktorý lietadlo Germanwings pohnal k zemi.
15:35 - Pozostalí po obetiach sa musia zmieriť s tým, že kým neprebehne 100-percentná identifikácia obetí letu, pozostatky svojich blízkych nedostanú, uviedol to francúzsky prokurátor. Identifikácia obetí bude podľa neho trvať týždne.
15:06 - Tlačová konferencia Germanwings sa skončila.
15:04 - Vedenie Germanwings nepotvrdilo, že na fotografii, ktorá koluje médiami, je naozaj Andreas Lubitz. Spohr uviedol, že s pozostalými po obetiach sa stretol včera (v stredu). Reagovali podľa jeho slov rôzne, niektorí prejavili hnev, iní boli v šoku. Nevedeli však vtedy, že ich blízkych zabil kopilot.
15:00 - Posádka podľa Spohra nemá školenie na prácu v kokpite a nemôže ani z kabíny vyslať núdzový signál, na to by potrebovala licenciu pilota a jeho skúsenosti. To, že bolo lietadlo 24-ročné nehralo rolu.
14:58 - Opäť novinári nastolili otázku, či Lubitz spáchal samovraždu. Spohr odpovedal rázne, že podľa neho, keď človek zabije seba a 149 ďalších ľudí, nejde o samovraždu. Napriek tomu sa vylučuje terorizmus, ktorý zatiaľ nič nenaznačuje.
14:56 - Spohr uviedol, že pozostalí dostanú od Lufthansy finančnú kompenzáciu. Zopakoval, že naďalej má vedenie spoločnosti úplnú dôveru v ostatných pilotov.
14:52 - Ak sa vyskytnú hocijaké pochybnosti o spôsobilosti pilota alebo kopilota, musí zopakovať podľa pravidiel Lufthansy testy. Preto je podľa Spohra vylúčené, že by licenciu kopilota dostal človek s naštrbenou psychikou, či inými problémami.
14:48 - Kapitán mohol podľa Spohra opustiť kokpit na krátku dobu, keď nebolo v kokpite veľa práce, hlavný pilot teda neurobil nič zlé. Dodal, že kopilot mal všetky potrebné licencie na vedenie tohto typu lietadla.
Šéf Lufthansy uviedol, že Lubitz prešiel všetkými testami.
Foto: TASR
14:47 - Lufthansa ani európske aerolinky nemajú normu, podľa ktorej mala kapitána v čase neprítomnosti nahradiť letuška. Podľa Spohra takéto pravidlá nemá ani jedna európska letecká spoločnosť, obvyklé je to skôr v zámorí.
14:46 - Napriek nehode predseda predstavenstva Lufthansy uviedol, že letecká doprava zostáva aj naďalej najbezpečnejšou na svete. Terorizmus zatiaľ vylúčil aj Spohr.
14:43 - Novinári sa Spohra spýtali, prečo prerušil Lubitz výcvik na niekoľko mesiacov a potom sa vrátil. Odpovedal, že dôvody nepozná ale že nejde o nič neobvyklé, testy musel aj tak prejsť znova. Na otázku, či nemal s prerušením výcviku súvis Lubitzov psychický stav, Spohr neodpovedal, nakoľko mu to nedovoľuje zákon.
14:39 - Spohr vyjadril veľké poľutovanie nad tragédiou, ktorá sa stala práve ich spoločnosti. Napriek tomu vyjadril dôveru vo všetkých zamestnancov Lufthansy, a teda aj Germanwings. Zdôraznil, že takýto prípad sa môže stať akejkoľvek spoločnosti, bezpečnostné previerky na to nie sú dostatočné.
14:35 - Kopilot prešiel všetkými potrebnými testami, jeho výkony boli bezproblémové a ako druhý pilot začal pracovať v roku 2013. Výcvik začal v roku 2008, medzi tým, než začal pracovať pre Germanwings mal niekoľko prestávok, po ktorých vždy absolvoval potrebné testy.
14:30 - Tlačová konferencia spoločnosti Germanwings za začala. Hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Carsten Spohr.
NAŽIVO: Tlačová konferencia Germanwings.
###{EMBED_YOUTUBE:BFwedk4dBCc}###14:30 - Totožnosť skúseného kapitána lietadla ešte nezverejnili. Išlo o pilota s desaťročnými skúsenosťami a viac ako 6-tisíc hodinami odlietanými v kokpite. Pred Germanwings pracoval pre materskú spoločnosť Lufthansa.
14:25 - Vedenie spoločnosti Germanwings vydalo k zverejneným skutočnostiam stanovisko na Twitteri. Informovala, že ďalšia tlačová konferencia sa uskutoční o 14:30 hod.
We are shaken by the upsetting statements of the French authorities. 1/3
— Germanwings (@germanwings) 26. Březen 2015
"Sme otrasení znepokojujúcimi vyhláseniami francúzskych úradov."
14:20 - Aký bol človek 28-ročný Andreas Lubitz sa dočítate v našom článku.
13:35 - Tlačová konferencia v Marseille sa skončila. Robin uviedol, že by čin Lubitza samovraždou nenazval. Samovrahovia si zväčša zoberú život o samote, nepotrebujú k tomu ďalších 149 ľudí.
13:33 - Známy Lubitza z leteckého klubu ho opísal ako "tichého, no priateľského mladého muža". Dodal, že mal niečo pred tridsiatkou a keď ho videl posledný raz (minulú jeseň) nespozoroval na ňom žiadnu zmenu či znaky depresie.
Dom Andreasa Lubitza: Kopilot žil v nemeckom meste Montabaur.
Foto: SITA
13:30 - Podľa vyšetrovania a zvukov z nahrávky je zrejmé, že predtým, ako lietadlo skončilo definitívne v horách do niečoho narazilo. Pilot nevyslal žiadnu žiadosť o pomoc ani signál Mayday.
13:21 - Robin uviedol, že nevie, aká bola reakcia rodiny kopilota na to, čo vykonal. Podľa jeho slov sa príbuzní posádky zdržujú inde.
13:16 - Dôvod, prečo kopilot urobil takýto vražedný krok nie je známy. Nič nenaznačovalo jeho motív.
13:15 - Prokurátor naďalej trvá na tom, že pravdepodobne o teroristický čin nešlo, nič tomu podľa jeho slov nenaznačuje. Dodal, že pátranie po telách pokračuje a bude pokračovať minimálne do konca budúceho týždňa.
13:11 - Robin informoval, že pozostalí po obetiach sú informovaní o zisteniach vyšetrovateľov z prvej ruky. Pýtali sa aj na to, či bolo pasažierov počuť kričať. "Myslím, že pasažieri si uvedomili, čo sa vlastne deje až v poslednej chvíli, na zázname sú počuť výkriky len v posledných momentoch," povedal.
13:10 - Kapitán kokpit lietadla opustil, pretože potreboval ísť na toaletu. Naspäť sa už podľa záznamníka nedostal.
13:02 - Na tlačovej konferencii padlo meno kopilota. Volal sa Andreas Lubitz. Novinári sa opakovane Robina opýtali, či nezaznamenali zo zvukového záznamu paniku alebo strach z jeho strany. "Nezaznamenali sme žiadny znak paniky. Dýchal normálne ako každý človek, preto si myslíme, že bol živý. Aspoň tak to znie z nahrávky," objasnil. Dodal, že lietadlo bolo pohnané k zemi "dobrovoľne a úmyselne".
Andreas Lubitz pohnal lietadlo k zemi úmyselne.
Foto: Twitter
12:59 - Podľa prokurátora sa kopilot neozval celých 10 minút pred pádom lietadla a zahájenie klesania lietadla bolo "dobrovoľné". Obaja piloti boli údajne nemeckého pôvodu, Robin vylúčil, že by bol kopilot na zozname teroristov.
12:55 - Robin na tlačovej konferencii odhaľuje posledné minúty letu potom, čo pilot oznámil cestujúcim, že čoskoro pristanú v Dusseldorfe. Podľa jeho slov už potom počuť len ako kopilot vymkol kapitána z kokpitu. Ten spoza dverí prosí kolegu, aby ho vpustil dovnútra. "Kapitán potom klopal na dvere a prosí kopilota, aby ich otvoril. Od toho neprichádza žiadna odozva," odhalil dramatický moment Robin. Dodal, že kopilot bol určite v tomto momente živý.
12:53 - Vyšetrovatelia poznajú, čo sa dialo v kokpite posledných 30 minút pred samotným pádom lietadla. Podľa prokurátora Bricea Robina prvých 20 minút nahrávky znejú neutrálne a pokojne, piloti sa rozprávali normálnym tónom.
12:46 - Vo francúzskom Marseille sa koná tlačová beseda. Hlavný vyšetrovateľ potvrdil, že sa stále nenašla čierna skrinka z lietadla. Doplnil, že sa podarilo identifikovať niektoré obete pomocou DNA testov.
Pozostalí po obetiach prileteli do Marseille.
Foto: TASR
12:42 - Kopilot menom Andreas bol členom leteckej organizácie LSC Westerwald, ktorá na svojej webovej stránke zverejnila poctu svojmu členovi v podobe čiernej stuhy. "Začal lietať na vetroňoch a prepracoval sa až na pilota Airbusu 320. Splnil sa mu sen," píše sa na internete.
12:26 - V prípade, že sú informácie o hádke pilotov a dobíjaní sa do kokpitu pravdivé, ide o veľmi znepokojujúci jav, vyjadril sa tak letecký expert Les Abend pre CNN. "Keď je toto všetko pravda a pilot bol z kokpitu vymknutý úmyselne, je to veľmi desivé," povedal.
12:22 - Nemeckí vyšetrovatelia potvrdili, že v kokpite sedel v čase nehody len jeden z dvoch pilotov. Či išlo o kapitána alebo druhého pilota zatiaľ nevedia.
12:13 - Najnovšie informácie o zozname cestujúcich hovoria, že pochádzali celkom zo 16 krajín, predtým bolo uvádzaných 18 rozličných národností pasažierov a posádky. Najviac bolo na palube Nemcov a Španielov, dovedna až 122 zo 150 ľudí na palube. Nová správa agentúry DPA hovorí o 72 Nemcoch, 50 Španieloch, troch pasažieroch z Británie, USA, Kazachstanu a Argentíny, dvoch z Austrálie, Kolumbie, Mexika, Japonska, Iránu a Venezuely a po jednom pasažierovi z Holandska, Dánska, Belgicka a Izraela.Informácia pochádza od spoločnosti Germanwings, preto sa odlišuje od pôvodne zverejnenej. Môže sa ešte zmeniť, pasažieri mohli mať napríklad dvojaké občianstvo.
12:01 - Na letisku v nemeckom Dusseldorfe nastalo ticho. Cestujúci aj zamestnanci si tak uctili pamiatku 150 obetí letu spoločnosti Germanwings. Mnoho z pracovníkov poznali osobne mŕtve letušky, pilotov a ostatnú posádku.
Cestujúci v Dusseldorfe si uctili pamiatku obetí tichom.
Foto: SITA
11:49 - Podľa Mirror.co.uk ani 12 hodín po špekuláciách o vymknutí sa jedného pilota z kokpitu, nemôže spoločnosť tieto informácie potvrdiť ani vyvrátiť. Podľa slov jej zástupcov podobnú informáciu priamo od vyšetrovateľov neprijali a nebudú podporovať žiadne špekulácie. Vyskytli sa však domnienky, že pilot, ktorý v kokpite zostal, vymkol svojho kolegu naschvál a zadal bezpečnostný kód zvnútra.
11:44 - Na juh Francúzska už doleteli vládne špeciály s pozostalými po obetiach, priamo na miesto nešťastia sa ale nedostanú z bezpečnostných dôvodov. Miesto, kde zomreli ich blízki, si prišlo pozrieť asi 50 trúchliacich z Nemecka, pričom im na palube asistoval psychológ a lekári. Ďalšie lietadlo by malo priviezť aj príbuzných zosnulej posádky lietadla.
11:29 - Na palube lietadla mali sedieť dvaja letci. Podľa ich slov sa medzi dvomi pilotmi odohrala hádka. Jeden sa snažil dobíjať do kokpitu, druhý ho tam nechcel pustiť. Do vyšetrovania sa zapojil aj Interpol, čím sa mení na kriminálne.
10:34 - Leteckí experti z Francúzska uviedli pre agentúru AFP, že ak sú informácie o vymknutí sa pilota z kabíny pravdivé, najpravdepodobnejšou príčinou pádu lietadla je nevoľnosť pilota alebo samovražedné úmysly, pričom nevoľnosť sa javí ako menej pravdepodobná možnosť.
10:20 - Materská spoločnosť Germanwings Lufthansa čelí kríze. Doposiaľ bojovala s búriacim sa personálom, ktorý niekoľkokrát štrajkoval, teraz ale nastane riešenie oveľa závažnejšieho problému. Zatiaľ sa síce neukázalo, že príčinou tragédie bola technická porucha, je to ale najpravdepodobnejšia verzia. Šéf Lufthansy mal na pláne vznik novej divízie Eurowings, ktorá mala byť nízkonákladovou leteckou spoločnosťou. Šetrenie sa ale môže preukázať na bezpečnosti, čo môže ambíciu zmariť.
10:16 - Z nemeckého Dusseldorfu už odletelo lietadlo s príbuznými obetí letu spoločnosti Germanwings.
10:10 - Nemecký minister vnútra takisto varoval pred špekuláciami, ktoré priniesol americký denník The New York Times, podľa ktorého hlasový záznamník jasne ukazuje, že jeden z pilotov sa vybuchol z kokpitu a nemohol sa dostať naspäť dnu.
10:05 - Na mieste nešťastia sa mierne zlepšilo počasie. V stredu tam prevládala hustá hmla, vo štvrtok je síce zamračené, no neprší, čo predstavuje lepšie podmienky pátracej akcie, píše iDnes.cz.
9:59 - Druhý pilot havarovaného lietadla spoločnosti Germanwings bol u nej zamestnaný od septembra 2013. Až do nešťastia mal nalietaných 630 hodín, uviedol dnes hovorca Lufthansy, materskej spoločnosti Germanwings. Kapitán lietadla, ako spoločnosť uviedla už skôr, bol skúsený pilot, ktorý mal za sebou viac ako šesťtisíc letových hodín.
9:34 - Zverejnili identitu dvoch Američaniek na palube stroja Germanwings. Išlo o Yvonne Selke a jej dcéru Emily, ktoré pochádzajú z Nokeswillu v americkej Virginii. Emily bola podľa CNN študentkou univerzity, pracovala vo Washingtone D.C. ako manažérka pre automobilovú spoločnosť, jej matka bola konzultantkou. Spravodajská stanica uviedla, že je v kontakte s Richardom Selkem, otcom a manželom zosnulých žien. Rodina vydá v priebehu dneška oficiálne vyhlásenie. VIAC O OBETIACH TU.
Emily zahynula v lietadla spolu s mamou Yvonne.
Foto: TASR
9:21 - Rodiny, blízki a priatelia 150 obetí leteckej tragédie dnes navštívia miesto havária vo francúzskych Alpách. Doposiaľ sú informácie o národnostiach mŕtvych nasledovné: 72 Nemcov, 51 Španielov, 3 Briti, ostatnými pasažiermi boli obyvatelia Austrálie, Spojených štátov, Argentíny, Iránu, Venezuely, Holandska, Kolumbie, Mexika, Japonska, Dánska a Izraela. Pozostalí po obetiach vycestujú z Dusseldorfu a z Barcelony do francúzskeho Marseille, odkiaľ poputujú ďalej spoločne.
9:04 - Vyšetrovatelia musia podľa leteckého experta spravodajskej stanice CNN počítať s možnosťou, že nehoda bola následkom samovražednej misie. Vyšetrovatelia už predtým uviedli, že teroristický útok nevylučujú, no "je veľmi nepravdepodobný".
8:53 - Podľa hovorkyne Lufthansy pomocný pilot havarovaného lietadla pracoval pre spoločnosť od septembra 2013 a mal nalietaných 630 hodín.
8:25 - Podľa policajných informácií našli záchranné zložky v stredu neskoro večer prvé telo. Pozostatky odniesli z miesta tragédie, potvrdil policajný hovorca.
8:06 - Letecký expert Gerald Wissel na základe doterajších informácií o lete 4U9525 usudzuje, že príčinou nešťastia bola s najväčšou pravdepodobnosťou technická porucha.
8:02 - Na letisku v Hamburgu spoločnosť Germanwings zverila údržbu kvôli obmedzovaniu nákladov firme Bostonair. Podľa Germanwings poslednú rutinnú kontrolu na lietadle starom 24 rokov vykonali v Düsseldorfe technici Lufthansy. Podľa leteckého experta Geralda Wissla ale nie je isté, či to tak bolo aj v prípade pravidelnej dôkladnej kontroly, ktorá bola vykonaná naposledy v roku 2013.
6:48 - Príbuzní a priatelia obetí havárie poletia dnes ráno so spoločnosťou Lufthansa do Južného Francúzska. Lietadlo štartuje 8:40 z Düsseldorfu. Z Marseille by mali byť na miesto havárie prevezení tak blízko ako sa len dá. „Každá katastrofa je výzva,“ uviedla Marion Menzelová, koordinátorka Červeného kríža pre krízové situácie. Miesto tragédie je veľmi ťažko dostupné, čo je pre príbuzných ešte ťažšie.
6:37 - Druhá čierna skrinka sa stále nenašla. "Stále nie je potvrdená totožnosť všetkých cestujúcich," uviedol minister zahraničných vecí Frank-Walter Steinmeier pre nemecký denník Bild.
6:25 - V Porýnsko-Vestfásku je na 10:53 vyhlásená minúta ticha, keďže najmenej štyri obete tragédie pochádzali z okresu Westerwald. Je to čas, kedy lietadlo zmizlo z radaru.
6:17 - "Nemáme žiadne informácie, ktoré by mohli potvrdiť správu The New York Times," povedal hovorca Lufthansy pre agentúru DPA. Spoločnosť Germanwings, ktorá vlastnila havarované lietadlo, patrí firme Lufthansa.
6:13 - Záchranári v priebehu stredy našli prvé pozostatky obetí a teraz v ťažko prístupnej oblasti francúzskych Álp pokračujú so zabezpečovaním miesta havárie a hľadaním druhej čiernej skrinky s technickými údajmi o lete.
6:10 - Od teroristických útokov v septembri 2001 je z bezpečnostných dôvodov nemožné otvárať dvere pilotnej kabíny zvonku.
Polícia ani vládni predstavitelia síce žiadnu možnú príčinu tragédie nevylúčili, za najmenej pravdepodobný ale označili prípadný teroristický útok. Ako málo pravdepodobné vidia úrady aj explóziu či náhly pokles tlaku v kabíne.
6:07 - "Ten človek vonku ľahko klope na dvere, ale nikto sa neozýva," opísal denníku The New York Times záznamy nemenovaný člen vyšetrovacieho tímu. "A potom udrie na dvere silnejšie, ale stále žiadna odpoveď. Až do konca nikto nezareagoval." Podľa vyšetrovateľa je na zázname počuť, že sa márne pokúša vyraziť dvere.
Či kabínu opustil kapitán alebo druhý pilot, nebol zdroj podľa agentúry AFP schopný špecifikovať. Spoločnosť Lufthansa, ktorej Germanwings patrí, podľa agentúry Reuters o správe amerického denníka vie, jej hovorca však vyhlásil, že ju úrady doteraz nepotvrdili a že nebude o možných príčinách nehody špekulovať.
6:02 - Jeden z pilotov nemeckého airbusu vraj pred nehodou opustil kabínu a už sa mu nepodarilo dostať späť, lebo nikto neotváral dvere. Uviedol to denník The New York Times s odvolaním sa na analýzu záznamov z čiernej skrinky.
Za život ďakujú len hre osudu
O tragickom lete spoločnosti Germanwings sa hovorí, že prežili len tí, ktorí neleteli. Viacerí ľudia môžu teda ďakovať len hre osudu za to, že sa im na poslednú chvíľu podarilo vymeniť si letenky alebo že do lietadla nenastúpili pre rôzne iné dôvody.
Druhýkrát sa narodila napríklad mladá nemecká reportérka rozhlasovej stanice Radio Neandertal Ann-Kristin Götzová. V Barcelone bola s priateľom na výlete. Dvojica pôvodne chcela využiť ranný let, ale nakoniec sa rozhodla až pre ten večerný.
„Bolo to doslova niečo viac ako zásah anjela strážneho,“ hovorí Götzová.
Poriadne si vydýchli aj futbalisti švédskeho klubu Dalkurd FF z Borlänge. Na poslednú chvíľu sa rozhodli zmeniť si letový plán, pretože inak by museli po pristátí v Düsseldorfe dlho čakať na prípoj do Štokholmu. Rozdelili sa teda a využili radšej tri iné lety - jeden cez Mníchov a dva cez Zürich. Neskôr sa dozvedeli, že cestujúci, s ktorými pred pár hodinami stáli v rade na check -in, sú mŕtvi.
Nádcha i tehotenstvo
Šťastie či skôr úsudok jeho manželky uľahčili rozhodovanie medzi letmi aj Manuelovi Blascovi. Mal letieť z Barcelony už v pondelok, no keďže dostal nádchu a teploty, chcel si cestu preložiť na utorok.
„Moja žena ma presvedčila, aby som to nemenil takto narýchlo. Ale aj tak som sa pristavil pri informáciách na letisku, či sa to nedá zmeniť. Povedali mi však, že to bude stáť veľa, tak som sa radšej držal originálneho plánu.“
Brazílsky podnikateľ Rafael Rebello si zase svoju pracovnú cestu preložil na neskôr: „Nemecký klient, s ktorým som sa mal stretnúť, mi dovolil, aby som schôdzku posunul, už som sa mu poďakoval za záchranu života.“
Ešte šokujúcejší je príbeh Marty Carceller, ktorá tiež unikla smrti doslova len o vlások.
Do lietadla jej nedovolili nastúpiť pre vysoké štádium tehotenstva. Jej manžel však odcestoval bez nej a je jednou zo 150 obetí. Manželia majú tri deti vo veku tri, päť a sedem rokov. Štvrté dieťa, ktoré je na ceste, zachránilo svojej matke život.