Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Predražených pár kilometrov

Reklama

Slovinsko to so zavedením nezmyselne dlhej a značne predraženej diaľničnej známky myslí naozaj vážne. A tak máte od 1. júla iba dve možnosti. Buď si na cestu k moru zakúpite polročnú nálepku, alebo sa malej alpskej krajinke pre istotu vyhnete.

Vraj to zlepší plynulosť cestnej premávky najmä v letných mesiacoch. Na stanovištiach, kde sa doteraz predávalo mýto, sa podľa Slovincov tvorili kolóny. A tie sa vďaka nálepkám na čelných sklách vraj zázračne stratia. Možno to tak bude, lebo komu to trasa k moru čo len trochu dovolí, nasmeruje svoje auto mimo Slovinska.

Kde platí známka

Na stránke národnej diaľničnej spoločnosti DARS, ktorá sa stará o všetky najdôležitejšie cestné ťahy v krajine, sa nedávno objavila mapa, na ktorej sú zakreslené všetky platené úseky. Ide o diaľnice v smere na hlavné mesto Ľubľana, ktoré však cestou k Jadranskému moru využijete iba minimálne. Je tak iba na vás, či si tento rok priplatíte 1 000 korún za známku, alebo si nájdete inú trasu.

Aj mimo diaľnice

Diaľničná nálepka sa vzťahuje na používanie cesty A5, ktorá smeruje od maďarských hraníc, potrebujete ju na ceste E59, ktorá vás navedie z rakúskych hraníc, no po pár kilometrov sa zmení na diaľnicu E57 a pokračuje do hlavného mesta. A vy sa s predraženou známkou poveziete na chorvátske hranice cestou, ktorá nie je diaľnica, no je rovnako platená! Známku bude treba aj na ceste E61 z horského strediska Kranjska Gora a ešte aj E70, ktorá spája Ľubľanu s prímorským letoviskom Koper.
Ak cestujete do Chorvátska viac ako raz za rok, tak je pre vás polročná známka v podstate výhodná. Ak však nie, dobre zvážte, ktorá z alternatív je pre vás lepšia.

a.) AK bývate na západe Slovenska a chcete cestovať na polostrov Istria, vyberte sa pokojne cez Taliansko. Cesta cez Rakúsko vedie po zmodernizovaných diaľniciach, ktoré majú na mnohých úsekoch tri prúdy v každom smere. Prejdete okolo miest Klagenfurt, Villach a tunelmi sa dostanete do Talianska. Tam pokračujte cestou A23 na Udine a následne A4 na Terst. Opticky to vyzerá ako poriadna obchádzka, no ak pôjdete do mesta Umag alebo Poreč, je to len o 150 kilometrov viac ako cez Slovinsko. Tam by ste však museli cestovať cez úsek Maribor – Ľubľana a ten je momentálne na troch miestach rozkopaný.
Je len na vás, ktorú možnosť si zvolíte. Poplatky za diaľnice v Rakúsku a Taliansku vás po ceste tam a naspäť vyjdú asi na 750 korún. Aj pri dodržaní predpisov a s dvomi prestávkami na pumpách sme túto trasu Bratislava – Umag s použitím talianskej diaľnice absolvovali za rovných šesť hodín.
Pozor si dajte iba po prejazde na územie Slovinska, ktorému sa celkom nevyhnete. Za hraničným priechodom však odbočte rovno k moru na mesto Koper a po ceste číslo 111 pokračujte až do Chorvátska. V takomto prípade si môžete navyše spraviť krátku prestávku v nádhernom mestečku Piran.

b.) SMERUJETE viac na juh? Tak je pre vás, samozrejme, najvýhodnejšia cesta cez slovinský Maribor. Ibaže na trase od priechodu Sentijl až po chorvátske hranice budete potrebovať polročnú známku za tisíc korún. A to aj napriek tomu, že diaľnica je iba po Maribor. Nálepka je totiž povinná aj na ceste prvej triedy E59, kadiaľ vedie hlavný ťah dovolenkárov zo strednej Európy.
Ak však tesne pred vstupom do Slovinska odbočíte ešte z rakúskej diaľnice na cestu číslo 67, ktorá sa následne na slovinskej strane zmení na cestu číslo 437, nemusíte nič platiť. Držte si následne smer na Ptuj a po ceste druhej triedy číslo 3, 229 a 228 sa po asi 60 kilometroch dostanete na málo frekventovaný priechod Zavrč. No a cez mestečko Varaždin to máte na chorvátsku diaľnicu E65 necelých 35 kilometrov.

c.) PRI ceste zo stredného alebo východného Slovenska to máte oveľa jednoduchšie. Najkratšia cesta k moru pre vás vedie cez Maďarsko, kde je to tiež opäť o čosi lepšie. Diaľnica M7 však ešte nie je úplne dokončená, a tak sa od Balatonu po hranice za mestečkom Letenye poveziete stále aj po dosluhujúcej starej ceste číslo 68. Nedokončený úsek však má necelých 30 kilometrov, a tak to určite prežijete bez väčšieho zdržania.
No a v Chorvátsku je to iba na vás, či pôjdete až na Makarsku, alebo len po Istriu. Ak si vyberiete obľúbený polostrov Istria, počítajte však aj s rozkopaným úsekom cesty medzi Záhrebom a prístavom Rijeka. Tam bude diaľnica v oboch smeroch najskôr na budúce leto.

Vyberáme pre vás niečo PLUS