Reklama

Záchranári dostali viac ako 10 tisíc tabletov za 5 miliónov eur. Podľa niektorých mrznú

Reklama

Ministerstvo zdravotníctva ešte pod vedením Zuzany Dolinkovej zadovážilo z európskych peňazí pre záchranárov tablety, tlačiarne a príslušenstvo, ktoré mali zrýchliť výmenu informácií, procesy riadenia a koordináciu pri zásahoch a celkovo znížiť administratívu v papierovej podobe.

Viac ako 10-tisíc tabletov v hodnote 5,6 miliónov eur bolo určených pre všetkých 320 záchraniek. Mali fungovať tak, že záchranár po zhodnotení stavu pacienta vyberie najbližšie zariadenie, a dá informáciu, že tam pôjde. Zdravotnícke zariadenie dostane informáciu presne s časom, za koľko môžu záchrannú zdravotnú službu s pacientom očakávať. 

„Sú tam malé písmená, nevidíme na to dobre, nejde si to zväčšiť ako na klasických tabletoch, je to pre nás nepoužiteľné,“ upozornil mesačník Medicína záchranár pod podmienkou zachovania anonymity. Tablety majú byť podľa neho príliš ťažké a náročné na manipuláciu, chýbať má prepojenie na Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI). „Celý tablet slúži len na mechanické vyplnenie záznamu, nie je žiadnym prínosom, v podstate tablet používame len na vyplnenie tabuľky,“ dodal záchranár. Navyše tablety podľa neho prácu spomaľujú. „Výjazd mi trvá 5-10 minút, s tabletom sa natiahne aj na hodinu, pretože musím nahodiť všetky údaje a tým, že mrzne, dlho to trvá. Hodinu tak nie som k dispozícii, lebo musím vypĺňať informácie do tabletu. Nemôžeme takto ohrozovať pacienta,“ dodal. 

Redakcia Medicíny oslovila záchranky s otázkou, či tablety využívajú a aký je ich doterajší prínos pri práci. Štátne záchranky sa ku konkrétnym problémom ich zamestnancov s tabletmi nevyjadrili. Košická štátna záchranka uviedla, že elektronickú zdravotnú dokumentáciu, teda Záznam o zhodnotení zdravotného stavu osoby v aplikácii Electronic Health Record začali využívať v roku 2023. „V tom čase sme začali používať tablety ako jediný poskytovateľ prednemocničnej neodkladnej zdravotnej starostlivosti v SR,“ uviedol zástupca riaditeľa košických záchranárov a hlavný zdravotnícky záchranár Štefan Kertés. Košická záchranka prevádzkuje 57 staníc záchrannej zdravotnej služby v Košickom, Prešovskom a Žilinskom kraji.  V praxi však nastanú aj situácie, kedy tablety využívať nevedia. Podľa Š. Kertésa sa tak môže stať v prípade technickej poruchy tabletu, alebo inej nepredvídateľnej okolnosti, najmä cez víkendy a v noci, kedy záchranári nemajú k dispozícii rezervné tablety.  

Spoločnosť Rescue štátne tablety nevyužíva. Systém prevádzkuje stanice záchraniek od začiatku roka 2020. „Tablety, ktoré zabezpečilo ministerstvo zdravotníctva v súčasnosti nevyužívame z dôvodu, že neexistuje prepojenie na dlhodobo používaný softvér, napriek tomu, že pri odovzdávaní tabletov zo strany pracovníkov operačného strediska bolo prisľúbené, že odovzdávané tablety budú kompatibilné s používaným a odskúšaným softvérom. Dva tablety sú zatiaľ uložené v sklade. Ak by boli kompatibilné s používaným softvérom, začali by sme ich používať,“ uviedol riaditeľ spoločnosti Ľubomír Šimko. „Ministerstvo eviduje len individuálne problémy niektorých záchranárov s autentifikáciou do systému e-Health, no nejde sa o systémový problém. ,“ reagoval komunikačný odbor ministerstva zdravotníctva.  

Operačné stredisko tvrdí, že na základe projektu Digitalizácie a automatizácie procesov v záchrannej zdravotnej službe prevádzkuje informačný systém pre elektronický záznam zhodnotenia zdravotného stavu osoby. Aplikačným komponentom systému je mobilná aplikácia, v ktorej zdravotnícky pracovník  zaznamenáva zistené údaje počas zdravotníckeho zásahu. „Ide o elektronickú verziu zdravotnej dokumentácie.  Aplikácia je prevádzkovaná na mobilných zodolnených tabletoch vrátane potrebného príslušenstva a zdravotníckemu pracovníkovi umožňuje prostredníctvom funkčného integračného rozhrania na systém e-Health, prístup k údajom o pacientovi zapísaných v elektronickej zdravotnej knižke. Prístup k týmto údajom je podmienený autentifikáciou zdravotníckeho pracovníka do systému e-Health, ktorá je možná iba s použitím  elektronickej ID karty systému e-Health. Systém operačného strediska je vo veci prístupu k pacientskym dátam iba sprostredkovateľom v podobe vytvoreného integračného rozhrania,“ uviedla hovorkyňa operačného strediska Petra Klimešová.