Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Zamestnanci železníc sa búria: Pre vlaky zadarmo máme nižšie platy!

Prišli o peniaze:  Železničiari ich stratili  pre bezplatnú prepravu.

Zdroj: archív

Reklama

Viac ako tretina Slovákov síce ušetrí na bezplatnom cestovaní vlakom, ale niektorí zamestnanci železníc, naopak, poriadne prerobia. Nový nápad sa im nepáči najmä preto, že majú nižšie platy a viac roboty.

Odkedy vláda zaviedla cestovanie zadarmo najmä pre študentov a dôchodcov, zvýšil sa počet pasažierov vo vlakoch. „Viac ľudí cestuje bezplatne, vlaky vypravujeme plnšie. Je hlúposť, čo povedali v médiách, že sú obsadené na 25 percent, je to oveľa vyššie číslo. Ľudia sa presúvajú hore-dole stále,“ povedal jeden z vlakvedúcich.

Skontrolovať teda musia vo vlakoch viac ľudí, no za menej peňazí. „My nie sme už motivovaní. Pri každom predanom lístku máme z neho desať percent k výplate navyše. Napríklad predám lístok za 15 eur a 1,50 mi pridajú na výplate. Komu by sa páčilo, keby prišiel mesačne o sto až dvesto eur?“ tvrdí pracovník železnice.

Keď si obsluha vlakov odráta diéty alebo peniaze za lístky, majú podľa zamestnancov železníc len minimálnu mzdu. A to sa im nepáči. Navyše všetci musia prejsť náročnými psychotestmi a zdravotnou prehliadkou.

„Ohodnotení sú výplatou, kde majú vysoko nadštandardné podmienky v rámci kolektívnej zmluvy a toto je jedna odrobinka z výplaty, ktorá mala viesť k tomu, aby sa vo vlakoch eliminoval únik tržieb. Systém však prestavíme tak, aby bola všeobecná spokojnosť,“ vysvetlila hovorkyňa železníc Jana Morháčová.

Čítajte viac:

Vlakvedúci si aj tak myslia, že kompetentní nevedia, čo sa skutočne na železniciach deje. „Možno by pomohlo, ak by sme išli do štrajku,“ povedali rozhorčene.

Železnice vrátia cestovné

Cestujúci z meškajúcich vlakov môžu dostať späť časť peňazí za lístky. „Ide o jednorazové odškodnenie nad rámec platných pravidiel odškodňovania,“ priblížila hovorkyňa železníc Jana Morháčová. Všetci pasažieri, ktorí strpeli v piatok 14. novembra viac ako hodinové meškanie, dostanú späť štvrtinu z ceny lístka.

Tí, ktorí v oneskorených vlakoch strávili 2 a viac hodiny, môžu žiadať až polovicu. Problém zasiahol všetky IC vlaky v daný deň na trati Bratislava – Žilina – Košice, päť z nich meškalo viac ako hodinu. „Najvyššie meškanie sa prejavilo u večerného IC Šarišan, ktorý prišiel do Prešova a Humenného s 2,5-hodinovým oneskorením,“ vyčíslila hovorkyňa.

Čechom zaplatíme státisíce

● Na bezplatnom cestovaní u nás zarábajú České dráhy. Slovenský prepravca si od nich prenajal desiatky vozňov a dieselových lokomotív. Patria k najstarším, ktoré majú České dráhy k dispozícii.

● Denne stojí prenájom jedného vozňa 150 eur, za každý rušeň zaplatíme Čechom 240 eur. Každý deň tak slovenské železnice zaplatia 7 200 eur za bezplatnú prepravu pre študentov a dôchodcov! Zmluva začala plynúť 14. novembra a skončí sa posledným dňom roka. Spolu to je 48 dní, za ktoré zaplatíme českej strane 345 600 eur.

● České dráhy poslali na Slovensko vagóny z radu B a Bdt. Sú to jedny z najstarších vozňov, ktoré západný sused vlastní. Známe sú najmä vďaka koženkovému čalúneniu.

● Na prenájom reagovali včera aj České dráhy. „Nejde o najstaršie vozne. V prípade vozňov typu Bdt ide skôr o mladšie vozne z prelomu 80. a 90. rokov. Pri type B ide o vozne stredného veku. Používame aj staršie vozne zo 70. rokov,“ konštatoval hovorca Českých dráh Peter Šťáhlavský. Rovnaké vozne vypravujú České dráhy podľa neho aj u nich doma.

Vyberáme pre vás niečo PLUS