Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Vlaky pravidelne meškávajú, dôvodmi však zostanete riadne zaskočení!

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Cestujúci sa obávajú o bezpečnosť v staniciach, problémom sú títo spoluobčania!
    Reklama

    Vlaky meškávajú z rôznych dôvodov, sú však aj také, ktoré dopravca nevie ovplyvniť. V čom spočíva príčina meškaní, zisťovali sme za vás.

    Železničná infraštruktúra je zastaraná a zlá, čo pripustil aj minister dopravy Andrej Doležal v reakcii na nedávne vykoľajenie vlaku Pendolino v Žiline. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uvádza, že len 19 % zo všetkých meškaní spôsobujú oni, pričom vo väčšine prípadov za to môže pokazený rušeň, respektíve vagón. Približne rovnaký počet meškaní je aj na strane správcu infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

    Čo však spôsobuje zvyšný počet meškaní a koho je to vina? Analýza za rok 2022 ukazuje, že väčšina meškaní (61%) je spôsobená nehodami, respektíve tzv. zvláštnymi vplyvmi ( napr. sledmi vlakov), to znamená, že vlaky musia čakať pre nepriepustnosť trate na iný vlak. Viac ako polovica tratí na Slovensku je 1-koľajných a možné križovanie a predbiehanie vlakov je možné len vo vybraných staniciach.

    Zdroj: ZSSK

    štatistika meškaní vlakov

    Toto sa týka aj trate Bratislava – Komárno, ale aj trate Vrútky – Banská Bystrica. Naviac keď príde súprava do Zvolena má len 36 minút na to, aby sa otočila a išla naspäť a tomu treba prispôsobiť prípadne čakanie na prípoj. Môže sa teda veľmi ľahko stať, že vlak ide zmeškaný už zo stanice z ktorej vychádza práve pre obrat súpravy. Ak je meškanie príliš vysoké, vlak na trať nepustia a môžu ho úplne odrieknuť.

    V januári 2023 ZSSK vypravila celkovo až 51 697 vlakov, z toho 5 916 ( 9%) prišlo do cieľovej stanice zmeškaných, zvyšné vlaky prišli načas. Zmeškané vlaky sa rátajú keď prídu do cieľovej stanice s meškaním viac ako 5 minút. Ako ZSSK ďalej uvádza priemerné meškanie zmeškaných vlakov bolo 15,5 minúty. Problém však nastáva keď vlak odrieknu. Pri vlakoch rôznych kategórií, pri ktorých sme zisťovali dôvod meškania bola príčina odrieknutia porucha hnacieho koľajového vozidla (HKV), čiže rušňa.

    V dôsledku nedostatku prevádzkyschopných HKV bolo cca za 2 mesiace odrieknutých 273 vlakov“, uvádza hovorca ZSSK. Na deň to priemerne vychádza na 4-5 vlakov. „Za 74 dní bolo na trati Kúty – Bratislava odrieknutých 22 vlakov, z toho 18 z dôvodu poruchy HKV, spresňuje hovorca ZSSK Kováč. ZSSK cestujúcim ponúkne náhradu v podobe iného vlaku, náhradnej autobusovej dopravy (NAD) a v mimoriadnych prípadoch aj taxi. 19 % meškaní spôsobených ZSSK by sa dalo eliminovať, je však otázne, či má ZSSK dostatok prevádzky schopných rušňov.

    Vyberáme pre vás niečo PLUS