Valovičová OTVORENE o EXPO Dubaj: PRAVDA o Sulíkovom ŠKANDÁLE a ŠOKUJÚCE SLOVÁ o Geissovcoch!
20. 11. 2021, 7:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 6:50)
Supermoderné vodíkové auto, vesmírne vozidlo, špičkový letecký simulátor, ale aj obrovský úspech bryndzových halušiek. Aj o tom je slovenský pavilón na medzinárodnej výstave EXPO Dubaj. O našom úspechu v zahraničí, ale aj o nečakanom záujme známej milionárskej rodiny Geissovcov (zo seriálu Geissenovci) či dubajského korunného princa o Slovensko sa porozprávala exkluzívne pre denník Plus JEDEN DEŇ generálna komisárka našej expozície Miroslava Valovičová.
Zdroj: Jakub Kotian
Zdroj: EMIL VAŠKO
Zdroj: Jakub Kotian
Galéria k článku
V článku sa dočítate
- O čom je vlastne výstava EXPO Dubaj?
- Koľko bude stáť slovenské unikátne superšportové auto na vodík?
- Skutočne ho chceli kúpiť Geissovci?
- Kedy prídu Geissovci na Slovensko?
- Ako zahraničným návštevníkom chutili bryndzové halušky?
- Poletí do vesmíru slovenský robot?

O čom vlastne je medzinárodná výstava EXPO Dubaj? S čím všetkým sa tu môžeme stretnúť?
Dalo by sa povedať, že pod jednou strechou sa na pol roka stretáva celý svet. EXPO ponúka priestor pre medzinárodný dialóg o riešení globálnych problémov a vytváraní lepšej budúcnosti pre všetkých. Zároveň majú jednotlivé štáty príležitosť ukázať potenciál či krásy svojej krajiny a posilniť hospodárske vzťahy. Výstava sa opakuje každých päť rokov.
Na Slovensku azda najviac zaujali informácie o vodíkovom superšportovom aute MH2. V čom je iné než klasické elektromobily na batérie?
Za technológiou auta stojí Technická univerzita v Košiciach, ktorá vyvinula vlastné vodíkové nízkotlakové metalhydridové nádrže, ktoré sú skutočne výnimočné. Vodíková technológia Hydrogen Concept Car MH2 využíva vodík uskladnený v nízkotlakových nádržiach, ktorý sa spaľuje v palivovom článku a poháňa štyri elektromotory. V zásade je vodíkový pohon rovnako elektropohonom, no jeho výhodou je lepší dojazd, aj rýchlosť dobíjania resp. dopĺňania.
Zdroj: PETRA SARTORIS
Prvý slovenský vodíkový automobil
Ďalšou výhodou je, že vedľajším produktom pri vodíku je voda (para). Naše vodíkové nádrže sú zároveň mimoriadne bezpečné. Vodík je v nich pod tlakom iba jeden kilopascal, pričom bežne sa skladuje pod tlakom viac ako 70 kilopascalov.
Ocitne sa MH2 aj na komerčnom trhu a ak áno, kedy a koľko bude auto stáť?
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE
Ocitne sa MH2 aj na komerčnom trhu a ak áno, kedy a koľko bude auto stáť?
Auto by sa malo na trhu ocitnúť do dvoch rokov. Už počas prvého mesiaca výstavy nás kontaktovalo niekoľko záujemcov, takže podobný koncept má evidentne zmysel. Cena automobilu by sa mala šplhať k 400 000 eurám. Auto bude dosahovať rýchlosť asi 250 kilometrov za hodinu so zrýchlením z 0 na 100 km/h pod štyri sekundy.

Takže superšport je výhradne určený najprestížnejšej klientele.
Presne tak. Predsa len je to vodíkové auto a táto technológia zrejme potrebuje ešte jednu dekádu, kým sa dostane do rúk bežného zákazníka.
Mnohé automobilky však od tejto technológie upúšťajú. Výroba vodíka elektrolýzou je podľa kritikov energeticky náročná a jeho distribúcia zložitá. Masové využitie by si žiadalo výstavbu rozsiahlej infraštruktúry, ktorá dnes prakticky neexistuje. Nie sú to teda vyhodené peniaze?
Ak by sme si to mysleli, dali by sme od toho ruky preč. Zďaleka nie sme jedinou krajinou, ktorá ide týmto smerom. K vodíku sa hlásia napríklad aj Spojené arabské emiráty. My sme národnú vodíkovú stratégiu prijali ako jedna z prvých krajín EÚ, spolu napríklad s Nemeckom. Samotná EÚ prijala vlastnú európsku vodíkovú stratégiu, ktorá pre nás bola inšpiráciou. Iste, je to hudba budúcnosti a rozumieme, že vodík je iba jednou z alternatív.
Zdroj: Jakub Kotian
Na snímke slovenský autobus na vodíkový pohon vystavený pred Bránou mobility na Svetovej výstave Expo Dubaj 2020 v Dubaji v piatok 15. októbra. FOTO TASR - Jakub Kotian
Nikto predsa netvrdí, že všetko ostatné dávame bokom. Uznávam aj to, že vodík je momentálne využiteľnejší v priemysle či v hromadnej doprave. Preto okrem luxusného superšportu určeného pre vybranú klientelu prezentujeme napríklad prvý slovenský vodíkový autobus. Okrem iného hovoríme aj o možnosti vodíkového vlaku či využití vodíka v priemysle.
Vodíkové auto zaujalo aj známy milionársky pár Geissovcov. Naozaj mali záujem o jeho kúpu, ako sa povrávalo v médiách?
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE
Vodíkové auto zaujalo aj známy milionársky pár Geissovcov. Naozaj mali záujem o jeho kúpu, ako sa povrávalo v médiách?
Mali reálny záujem a pýtali sa, koľko stojí, s tým, že nič podobné v garáži nemajú. Neboli však zďaleka jediní. Záujem prejavil aj dubajský korunný princ či premiér Spojených arabských emirátov šejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum. Geissovci sa zaujímali o technické parametre a rýchlosť, očaril ich aj výnimočný superšportový dizajn. Mimochodom, za tým stojí úspešný Slovák – šéfdizajner Branislav Maukš, ktorý bol i za dizajnami áut dielne Ferrari.
Zdroj: archív
Robert Geissen si prezerá prvé slovenské vodíkové auto
Zaujali nemeckých milionárov aj iné "atrakcie" slovenského pavilónu? Medializovaná bola informácia, že pán Sulík na mieste varil bryndzové halušky, ktoré vraj vyskúšali. Ako im chutili?
Robert Geiss si dal až tri porcie, takže by som povedala, že mu chutili... Carmen je alergická na mlieko, a tak siahla po iných slovenských špecialitách. Pôvodne si u nás plánovali dať len niečo malé, keďže mali rezerváciu v michelinskej reštaurácii, no po ochutnávke tú rezerváciu zrušili a ostali u nás. Bolo zrejmé, že v slovenskej reštaurácii im naozaj chutilo, keďže ju v priebehu dvoch dní navštívili až trikrát. Rovnako chutilo aj Petrovi Saganovi, ktorý sa u nás tak dobre najedol, že na druhý deň vyhral cyklistické preteky Giro d´Italia Criterium v Dubaji (úsmev).
Reštauráciu však niektorí kritizovali pre minimum slovenských produktov. Chýbali naše vína, pivo či minerálne vody. Prečo? Nakoniec o pitnej vode sa hovorí, ako o zlate budúcnosti. Nie je trochu absurdné, že sme na výstave medzinárodného významu neboli schopní poukázať na toto bohatstvo?
Čo sa týka minerálnych vôd, piva či vín v reštaurácii, tu sme narazili na veľký problém nielen my, ale aj iné krajiny. V Emirátoch existujú len dve licencované spoločnosti, cez ktoré musia slovenskí výrobcovia zalistovať svoje produkty. Získať licencie však trvá 9 až 18 mesiacov, a napriek tomu, že sme našim výrobcom dlhé mesiace pomáhali s týmto procesom, bohužiaľ sa im to vybaviť nepodarilo. To je domáca úloha výrobcu, nie ministerstva. Stojí to čas a peniaze. Nie každý výrobca je ochotný obrniť sa trpezlivosťou a investovať do procesu nemalé peniaze.
Zdroj: fb Richard Sulík
Halušky na EXPO výstave v Dubaji v slovenskej reštaurácii varil Sulík osobne.
Treba si zároveň uvedomiť, že EXPO sa koná v moslimskej krajine, ktorá dovoz aj konzumáciu alkoholu prísne reguluje. Ale napríklad agentúra SLOVAKIA TRAVEL má v rámci prezentácie prírodných krás Slovenska pripravený tematický blok, v ktorom bude v našom pavilóne na EXPO Dubaj prezentovať aj našu veľkú silu v termálnych liečivých prameňoch a v pitných minerálnych vodách. Bude to odprezentované v rámci tematického bloku, ktorý sa venuje zdraviu a wellness. Spôsob prezentácie bohatstva a krás Slovenska, aký zvolila Slovakia Travel, je veľmi atraktívny a púta pozornosť návštevníkov, teda potenciálnych turistov. Mimochodom, minerálne vody sú pripravené na prevoz a Slovakia Travel zabezpečí ich odprezentovanie v slovenskom pavilóne v danom tematickom bloku, kam budú pozvaní aj odborníci z medicínskeho kúpeľníctva.
Na EXPO Dubaj sme sa prezentovali leteckým simulátorom, ktorý si vyskúšali aj Geissovci. V čom je výnimočný?
Mimoriadne uveriteľnou virtuálnou realitou. V porovnaní s konkurenciou je omnoho realistickejší a kvalitnejší. Pochádza z dielne trenčianskej spoločnosti Virtual reality media, ktorá vyrába simulátory pre civilné i vojenské letectvo. Má znamenité úspechy najmä v zámorí a niekoľko desiatok simulátorov dodávala pre americkú vládu. Presne o tom je EXPO Dubaj. Máme tam firmy, ktoré sú a budú úspešné v globálnej zahraničnej konkurencii, majú veľký inovačný potenciál a sú slovenské. Simulátor zaujal i Carmen Geissovú, ktorá si vyskúšala let v simulovanom kokpite helikoptéry, čo si zjavne užívala, až kým nehavarovala. Veľmi sa jej páčilo aj naše ultra ľahké lietadlo Viper.
Zdroj: PETRA SARTORIS
Ultra ľahké lietadlo Viper - EXPO Dubaj 2020
Veľkým lákadlom nášho pavilónu bol vesmírny Androver od RoboTech vision. Je to vozidlo podobné roveru Curiosity, ktorý jazdí po Marse?
Presne tak, ide o autonómneho výskumného robota, ktorý je používaný pre výskumné misie. Používa ho napríklad šéfka simulovanej misie NASA, slovenská vedkyňa Michaela Musilová. Jej simulovaná misia sa odohráva na Havaji, ktorého vulkanický povrch je podobný povrchu Marsu. Týmto robotom sa zaškoľujú aj budúci astronauti, ktorí by mali vycestovať na misiu na Mesiac či neskôr možno aj na Mars.
Takže slovenský robot by sa o pár rokov mohol preháňať po povrchu Mesiaca či Marsu?
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE
Takže slovenský robot by sa o pár rokov mohol preháňať po povrchu Mesiaca či Marsu?
To netvrdím a nerada by som hovorila za NASA. Náš robot je využívaný na simulovanú misiu, a či bude vo finále použitý aj pri tej reálnej, nechajme na vesmírnu agentúru. Naša expozícia je však na rozdiel od mnohých iných veľmi interaktívna, sprostredkúva reálne zážitky a návštevníci si môžu technológie vyskúšať takpovediac na vlastnej koži. Zrejme aj preto máme v Dubaji taký úspech.
Zdroj: PETRA SARTORIS
Slovenská vedkyňa Michaela Musilová a vesmírny Androver od RoboTech vision
V čom je náš pavilón odlišný?
V mnohých zahraničných pavilónoch ide skôr o digitálnu prezentáciu, no my sme technológie priniesli priamo na „miesto činu“. Samozrejme, že sa nájdu aj iné interaktívne miesta. Napríklad pred pavilónom USA nájdete rovno vesmírnu raketu od Space X.
Slovenský pavilón je na takú malú krajinu pomerne rozsiahly. Koľko nás to celé stálo?
Na EXPO bolo zo slovenského rozpočtu vyčlenených 8 miliónov eur. A napriek tomu, že ide o jeden z najnižších rozpočtov, zaznamenali sme úspech a slovenská prezentácia je hodnotená veľmi pozitívne. Na porovnanie uvediem, že rakúsky rozpočet sa vyšplhal na 20 miliónov eur a maďarský rozpočet iba na pavilón bol až 50 miliónov eur.
Zdroj: EMIL VAŠKO
Komisárka pre EXPO Dubaj Miroslava Valovičová.
Napriek tomu 8 miliónov nie je v čase krízy zanedbateľná čiastka. Aké benefity okrem prestíže dokáže EXPO Slovensku ponúknuť? Je to reálna príležitosť pre biznis?
Samozrejme. Práve preto vyhlásil organizátor výstavy 11 tematických týždňov. Počas nich sa na EXPO odprezentujú naši slovenskí podnikatelia. Dohromady hovoríme asi o 120 spoločnostiach, ktoré sme vybrali ako najreprezentatívnejšie.
Slovenským spoločnostiam otvoríte brány pre vstup na zahraničný trh. To je skvelá príležitosť, no čo sa vráti domov na Slovensko? Aké sú benefity pre našu krajinu?
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE
Slovenským spoločnostiam otvoríte brány pre vstup na zahraničný trh. To je skvelá príležitosť, no čo sa vráti domov na Slovensko? Aké sú benefity pre našu krajinu?
Ako som už spomínala, pod jednou strechou sa stretne prakticky celý svet, a tak je tu obrovský priestor na vytváranie kontaktov a reálnych kontraktov viac-menej s kýmkoľvek. Výstava je predovšetkým o nadväzovaní vzťahov a my prirodzene očakávame aj ekonomické výsledky v podobe exportu, propagácie Slovenska a povedomí o Slovensku ako krajine s bohatými ľudskými zdrojmi.
EXPO Dubaj je zároveň jedinečnou príležitosťou pre SLOVAKIA TRAVEL odprezentovať Slovensko ako atraktívnu a modernú destináciu a pomôcť k nám vrátiť zahraničných turistov.
Zdroj: archív
Robert Geissen si prezerá prvé slovenské vodíkové auto
Rozumiem, máme za sebou približne mesiac. Čo sa teda podarilo dosiahnuť do dnešného dňa?
Čo sa týka účasti či medzinárodných návštev, dosiahli sme viac, než sme plánovali. Vedieme si i výstupy o tom, koľko reálnych podnikateľských stretnutí sa podarilo. Uvediem aj na prvé počutie úsmevný, avšak veľký úspech v cestovnom ruchu. Populárni milionári Geissovci vďaka návšteve nášho pavilónu o niekoľko mesiacov prídu na Slovensko nakrútiť jeden diel svojej šou. Takáto globálna reklama má pre Slovensko hodnotu rádovo v stotisícoch eur.
Nášmu pavilónu venovala mimoriadnu pozornosť aj hostiteľská krajina. Za ten krátky čas sme stihli privítať dubajského korunného princa, premiéra Spojených arabských emirátov šejka Mohammeda bin Rashid Al Maktouma, niekoľkokrát nás poctila návštevou ministerka medzinárodnej spolupráce Ree Al Hashimi. Čo sa týka ekonomickej spolupráce, boli sme pozvaní na ekonomicko-investičné fórum a padlo aj rozhodnutie o realizácii hospodárskeho výboru na Slovensku. Mali by sme sa stretnúť niekedy na jeseň budúceho roku. Výstava obchodné vzťahy Slovenska výrazne posilní.
Vieme už, ktoré miesta na Slovensku Geissovci navštívia?
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE
Vieme už, ktoré miesta na Slovensku Geissovci navštívia?
Určite Tatry, ale aj vybrané hrady, zámky a kúpele. V jarných mesiacoch budú u nás nakrúcať celý diel, takže prejdú Slovensko. Jediný inzerát, ktorý propaguje krajinu v medzinárodnej verzii New York Times, stojí desaťtisíce eur. Ministrovi Sulíkovi sa podarilo vybaviť 45-minútový reklamný spot o Slovensku, ktorý bude mať globálnu sledovanosť.
Zdroj: Jakub Kotian
Na snímke zľava ministerka medzinárodnej spolupráce Spojených arabských emirátov a generálna riaditeľka EXPO Dubaj 2020 Rím Hášimíová, minister hospodárstva SR Richard Sulík (SaS) a premiér SR Eduard Heger (OĽaNO) počas slávnostnej prezentácie slovenského pavilónu na Svetovej výstave Expo Dubaj 2020 v Dubaji v piatok 15. októbra. FOTO TASR - Jakub Kotian
Keď hovoríme o pánovi Sulíkovi, predmetom kritiky sa stal let jeho dcéry vo vládnom špeciáli. Kto a podľa čoho vyberá delegáciu na výstavu?
Táto delegácia bola vybraná v súvislosti s tematickým blokom o rozvoji miest, regiónov a vidieka. Všetko bolo v gestorstve ministerstva hospodárstva.
Koľko bolo účastníkov delegácie a čo všetko im počas návštevy hradilo ministerstvo?
Členov delegácie bolo približne 60, a ak sa pýtate, či im hradíme jedlo alebo ubytovanie, tak nie. To si hradia sami. Delegátom poskytujeme priestor na EXPO a samotnú platformu, kde môžu získať množstvo príležitostí, ktoré môžu pretaviť do hospodárskych výsledkov. To je to, do čoho sme investovali. Inak všetci účastníci delegácie sú účastní buď na odbornom programe, alebo na podnikateľskej misii.