Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Takto sa budú stavať diaľnice

D1 Žilina – Martin (30 km)
D1 Jablonov – Studenec 5,2 km
D1 Jánovce – Jablonov 18,54 km
D1 Hubová – Ivachnová 15,5 km
D1 Budimír – Bidovce 14,4 km
D1 Fričovce – Svinia 11,2 km
D1 Turany - Hubová 13,58 km
D1 Dubná Skala – Turany 16,45 km
D3 Čadca – Svrčinovec 5,75 km
R2 obchvat Žiaru nad Hronom 6,6 km
R1 B. Bystrica – Ružomberok 50 km
R7 Bratislava – Holice 31 km
R4 Prešov – Svidník počet km neznámy
R2 Zvolen – Kriváň 18,22 km
PRIORITY:
Vyznačené úseky
diaľnic a rýchlostných
ciest sa budú
stavať ako prvé.

Zdroj: Infografika: MAREK KOVÁČIK

Reklama

V budúcom roku by na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest malo ísť až trojnásobne viac financií ako v tomto roku. Odhad úplného prepojenia Bratislavy a Košíc sa však napriek tomu opäť posúva. Nový termín je rok 2016.

V súčasnosti je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti rozostavaných približne 40 kilometrov diaľničných a rýchlostných úsekov ciest. Rezort dopravy pod vedením Jána Figeľa si určil prioritné úseky, na ktoré sa zameria. Okrem úsekov na D1 ide aj o rýchlostné cesty – hlavne na strednom Slovensku. Obchvatu sa má dočkať Žiar nad Hronom a rýchlostná cesta má spojiť Ružomberok s Banskou Bystricou. Východniarov poteší plán vybudovať cestu medzi Prešovom a Svidníkom.

Na hlavnom ťahu chýba osem úsekov

Kľúčové prepojenie hlavného mesta s metropolou východu cez Žilinu by podľa nového vedenia ministerstva dopravy malo byť realitou v roku 2016. K úplnému prepojeniu Bratislavy a Košíc chýba zrealizovať osem úsekov. Všetky sú medzi prioritami nového ministra.

Stavať sa bude aj na severe

Medzi prioritami je aj úsek „kysuckej“ diaľnice – z Čadce do Svrčinovca. „Začať ho stavať môžeme reálne až v roku 2012, keďže nám v súčasnosti chýbajú potrebné podklady a prípravy,“ uviedol hovorca ministrara dopravy Martin Krajčovič. „Na ľahších úsekoch na východe a strede Slovenska budeme pokračovať hneď, ako to bude možné, najneskôr na budúci rok. To je súčasne odkaz pre východ, že diaľnice sa už nestavajú len od západu,“ povedal Figeľ k tomu, na ktoré regióny sa jeho ministerstvo sústredí.

Štát dá viac

Príspevok zo štátneho rozpočtu na výstavbu diaľnic stúpne v roku 2011 zo 182 na viac ako 410 miliónov eur a k peniazom z eurofondov pribudnú nevyčerpané zdroje z roku 2010. „Bývalé vedenie ministerstva nevedelo vyčerpať z eurofondov 400 miliónov eur, tieto peniaze sa presunú na budúci rok,“ tvrdí Krajčovič. Celkovo by tak na budovanie ciest malo ísť 1,35 miliardy eur v porovnaní so 763 miliónmi, ktoré sa reálne preinvestovali v aktuálnom roku. Napriek tomu si nikto netrúfne odhadnúť, koľko kilometrov ciest v budúcom roku naozaj pribudne.

Koľko kilometrov ciest je dnes v prevádzke

diaľnice 384 kilometrov
rýchlostné cesty približne 200 kilometrov
cesty prvej triedy 3 275 kilometrov

Vyberáme pre vás niečo PLUS