Takto sa budú stavať diaľnice
25. 9. 2010, 10:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 22:54)

Zdroj: Infografika: MAREK KOVÁČIK
V budúcom roku by na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest malo ísť až trojnásobne viac financií ako v tomto roku. Odhad úplného prepojenia Bratislavy a Košíc sa však napriek tomu opäť posúva. Nový termín je rok 2016.
V súčasnosti je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti rozostavaných približne 40 kilometrov diaľničných a rýchlostných úsekov ciest. Rezort dopravy pod vedením Jána Figeľa si určil prioritné úseky, na ktoré sa zameria. Okrem úsekov na D1 ide aj o rýchlostné cesty – hlavne na strednom Slovensku. Obchvatu sa má dočkať Žiar nad Hronom a rýchlostná cesta má spojiť Ružomberok s Banskou Bystricou. Východniarov poteší plán vybudovať cestu medzi Prešovom a Svidníkom.
Na hlavnom ťahu chýba osem úsekov
Kľúčové prepojenie hlavného mesta s metropolou východu cez Žilinu by podľa nového vedenia ministerstva dopravy malo byť realitou v roku 2016. K úplnému prepojeniu Bratislavy a Košíc chýba zrealizovať osem úsekov. Všetky sú medzi prioritami nového ministra.
Stavať sa bude aj na severe
Medzi prioritami je aj úsek „kysuckej“ diaľnice – z Čadce do Svrčinovca. „Začať ho stavať môžeme reálne až v roku 2012, keďže nám v súčasnosti chýbajú potrebné podklady a prípravy,“ uviedol hovorca ministrara dopravy Martin Krajčovič. „Na ľahších úsekoch na východe a strede Slovenska budeme pokračovať hneď, ako to bude možné, najneskôr na budúci rok. To je súčasne odkaz pre východ, že diaľnice sa už nestavajú len od západu,“ povedal Figeľ k tomu, na ktoré regióny sa jeho ministerstvo sústredí.
Štát dá viac
Príspevok zo štátneho rozpočtu na výstavbu diaľnic stúpne v roku 2011 zo 182 na viac ako 410 miliónov eur a k peniazom z eurofondov pribudnú nevyčerpané zdroje z roku 2010. „Bývalé vedenie ministerstva nevedelo vyčerpať z eurofondov 400 miliónov eur, tieto peniaze sa presunú na budúci rok,“ tvrdí Krajčovič. Celkovo by tak na budovanie ciest malo ísť 1,35 miliardy eur v porovnaní so 763 miliónmi, ktoré sa reálne preinvestovali v aktuálnom roku. Napriek tomu si nikto netrúfne odhadnúť, koľko kilometrov ciest v budúcom roku naozaj pribudne.
Koľko kilometrov ciest je dnes v prevádzke
diaľnice 384 kilometrov
rýchlostné cesty približne 200 kilometrov
cesty prvej triedy 3 275 kilometrov