ŠIKOVNOSŤ slovenských DETÍ je NEUVERITEĽNÁ: Pozrite čo DOKÁZALI v škole počas vyučovania
21. 5. 2021, 10:14 (aktualizované: 16. 7. 2024, 1:33)

Zdroj: ZŠ Jarmočná, Ždaňa
Pandémia prinútila deti vymeniť školské lavice za počítače a webkamery. Technológie boli po dlhý čas ich jediným spojením so vzdelaním. Napriek tomu až tretina základných škôl na 2. stupni počas pandémie úplne vypustila z výučby informatiku a ďalšia tretina zredukovala počet vyučovaných hodín

Zdroj: ZŠ Jarmočná, Ždaňa

Zdroj: focus

Zdroj: ZŠ Jarmočná, Ždaňa
Galéria k článku
Tieto dáta ukazuje to prieskum medzi učiteľmi vyučujúcimi informatiku na 2. stupni ZŠ, ktorý zrealizovala agentúra Focus. Ešte pred druhou vlnou pandémie v podobnom prieskume pritom väčšina riaditeľov škôl a zástupcov radila informatiku na štvrté miesto v poradí dôležitosti predmetov pre budúcnosť detí (hneď za cudzie jazyky, slovenský jazyk a matematiku). Dnes je situácia iná, informatika sa na 2. stupni ZŠ v posledných mesiacoch takmer nevyučovala.
V aktuálnom prieskume až 31% respondentov uviedlo, že výučba informatiky na ich škole počas dištančného vzdelávania úplne vypadla a 42% vyučovalo dištančnou formou, ale v menšom počte hodín ako tomu bolo pri prezenčnom vyučovaní. Až 68% z nich tak urobilo preto, že informatiku nepovažujú za kľúčový predmet a ďalších 18% považuje za dostatočné pre rozvoj digitálnych zručností samotné online vzdelávanie iných predmetov.
Pred 7 mesiacmi pritom odštartoval program ENTER, ktorého ambíciou je rozvíjať digitálne zručnosti detí a učiteľov pomocou miniatúrneho programovateľného počítača micro:bit. Po pol roku projektu až 90% učiteľov v prieskume Focus uviedlo, že o micro:bite počuli a zároveň sa stal tretím najpoužívanejším nástrojom pre výučbu informatiky.
„Micro:bit je výborný v tom, že nám umožňuje prepojenie programovania s reálnym hardvérom. Deti tak vidia reálny dopad toho, čo dokáže urobiť kúsok kódu. Zároveň sa dá využiť aj pre medzipredmetové vzdelávanie, čo tu doteraz nebolo. Vďaka micro:bit simulátoru Make code s ním mohli aj počas dištančného vzdelávania pracovať aj tí, ktorí ho doma nemali fyzicky,“ vysvetľuje Katarína Brinziková, učiteľka informatiky na ZŠ Ždaňa a „starostka“ micro:bitového digitálneho mestečka..