Prekvapivý výsledok prieskumu: Mnohí Slováci NETUŠIA, čo je ezdravie, v čom tkvie problém?
5. 5. 2025, 16:34

Zdroj: shutterstock
Digitalizácia zdravotníctva patrí medzi výzvy, ktorým čelí slovenský zdravotný systém. Hoci elektronické služby, ako napríklad e-recepty, sú v praxi čiastočne dostupné, mnohí pacienti stále narážajú na ich obmedzenú funkcionalitu a nízku prepojenosť jednotlivých systémov.
Podľa zistení z prieskumu agentúry MNFORCE pre Asociáciu na ochranu práv pacientov (AOPP) je povedomie o ezdraví síce rozšírené, no konkrétne poznatky o jeho fungovaní a výhodách sú stále slabé.
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že až 53 % Slovákov pozná pojem ezdravie, ale nevie presne, čo zahŕňa.
Elektronické služby majú podľa odborníkov vysoký potenciál zjednodušiť komunikáciu medzi pacientmi a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, zároveň prispievajú k úspore nákladov a efektívnejšiemu využívaniu verejných zdrojov. Napriek tomu ich aktívne využíva len približne tretina populácie, pričom až 11 % respondentov o ezdraví nikdy nepočulo. „Elektronické služby by mohli výrazne pomôcť pacientom aj systému. Dnes však často narážajú na komplikovanú funkcionalitu, slabú informovanosť alebo technické obmedzenia,“ uviedla Elena Marušáková, prezidentka AOPP.
Zdroj: anc
Moje ezdravie
Konkrétnym príkladom, kde ezdravie čiastočne funguje, je elektronický recept. Až 85 % respondentov deklarovalo, že ho už v minulosti využili. Napriek tomu takmer 45 % opýtaných uviedlo, že boli kvôli predpisu nútení navštíviť lekára osobne. Táto situácia podľa Marušákovej súvisí so zmenami legislatívy v oblasti národného zdravotníckeho systému, ktoré začiatkom roka znemožnili vystavovanie e-receptov pre niektoré skupiny liekov. V praxi to znamená, že pacienti s horším zdravotným stavom museli cestovať nielen pre liek, ale aj pre papierový recept.
Ďalším problémom, ktorý pacienti zažívajú, je prenos výsledkov medzi lekármi. Približne 52 % respondentov priznalo, že museli osobne zabezpečiť doručenie výsledkov vyšetrení, ako sú CT alebo MR snímky, k inému odborníkovi. Tento spôsob predstavuje časovú aj logistickú záťaž, ktorá by sa mohla eliminovať širším využívaním služby eLab. Obavy pacientov pritom nie sú zanedbateľné – 42 % z nich vyjadrilo strach, že oneskorený prenos informácií by mohol negatívne ovplyvniť ich zdravotný stav. Naopak, 37 % túto obavu nezdieľa.
Zdroj: MATEJ KALINA
Gynekológ Miroslav Klein poukázal na nefunkčnosť systému "ezdravie".
Výsledky prieskumu zároveň potvrdzujú, že verejnosť vníma elektronizáciu zdravotníctva ako potrebný krok. Až 93 % opýtaných sa zhodlo, že digitálne služby by mali byť v zdravotnom systéme využívané vo väčšej miere. „Súčasný stav, keď pacient často figuruje ako sprostredkovateľ medzi dvoma neprepojenými systémami, je v priamom rozpore s cieľmi elektronizácie – zabezpečiť pohodlie, bezpečnosť a efektívnosť,“ upozorňuje Marušáková.
Asociácia na ochranu práv pacientov preto vyzýva Ministerstvo zdravotníctva, Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) a zdravotné poisťovne na urýchlené zavádzanie elektronických služieb, vrátane podpory ich využívania zo strany lekárov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Podľa AOPP je modernizácia ezdravia nevyhnutná na zlepšenie dostupnosti a kvality zdravotnej starostlivosti na Slovensku.