Porotkyňa Eurovízie Katka Hasprová: Niektorí sú vo výhode
7. 3. 2009, 13:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 23:09)

Zažila Eurovíziu na vlastnej koži. Speváčka Katarína Hasprová (36) dnes sedí v jej porote a na škandály v súťaži má vlastný názor. Porozprávala nám, čo si myslí o rozhodnutí Desmodu, o jednotlivých pesničkách, podvodoch a intrigách v zákulisí, ale aj o peniazoch a čo čaká víťaza v Moskve.
Slovenskou Eurovíziou bijú hromy-blesky. Ako sa zatiaľ cítite?
– Teším sa, že som v porote. Nemáme medzi sebou nejaké sváry, ale je pravda, že čím bližšie k finále, tým viac škandálov sa vynára.
Ako vnímate odstúpenie Desmodu zo súťaže?
– Priznám sa, že ma to veľmi zosmutnilo. Bola som sklamaná, pretože sa mi ich pesnička páčila.
Je podľa vás spravodlivé, keď niekomu odposluchy dovolili a iným, ako napríklad Samovi Tomečkovi, nie?
– V porote sme ani nevedeli, že sa tam takéto prípady riešia. Určite by nebolo spravodlivé, ak by niekomu odposluch zakázali a niekomu povolili. Bolo by vhodné, aby o tom súťažiacich informovali. S tým, že kto chce, tak si vlastný odposluch dá a kto nechce, ho nepoužije. Malo sa to však riešiť predtým, a nie až teraz, keď vznikol problém.
Považujete odstúpenie Desmodu za podvod na fanúšikoch, ktorí im posielali esemesky?
– Určite je to sklamanie pre všetkých ich fanúšikov a pre ľudí, ktorí im poslali hlas. Keď už sa dali na súťaženie, kde sa vopred nedá kalkulovať, ako to dopadne, tak potom nemali cúvnuť. Hlavne by si mali stáť za svojou pesničkou a zachovať sa profesionálne. Mne osobne je to veľmi ľúto, pretože by mali vo finále veľké šance.
Sklamal tým podľa vás Desmod svojich priaznivcov?
– Počula som, že vraj cítili, že sa vytvára nejaký protifanklub. Ak to urobili kvôli tomu a kvôli tlaku médií, tak si myslím, že to nebol celkom vhodný ťah. Teraz stratili aj hlasy fanúšikov a dali za pravdu tým, ktorí do nich rýpali. Viem, že ľudia a médiá vedia ublížiť a dať človeka aj psychicky dolu, ale v pozícii, v ktorej sú, ich to nemuselo ovplyvňovať.
Počuli ste o tom, že za ich koncom v súťaži bol kšeft a radšej uprednostnili zákazky za peniaze ako neistý postup do Moskvy?
– Toto som nepočula.
A keby to tak bolo?
– Samozrejme, že je ich osobná vec, či dajú prednosť dobre zaplatenému kšeftu, alebo síce prestížnej eurovíznej záležitosti, ale takej, ktorá je neistá. Je to na svedomí človeka a jeho prioritách. Keby som sa ja dostala do finálového kola, tak by som išla radšej spievať finále, aj keď s rizikom a menším zárobkom.
Beriete argument Desmodu, že svojím odstúpením chceli dať šancu Petrovi Cmorikovi?
– Viem to pochopiť. Napadlo mi to ako prvé, keď mi oznámili, že Desmod odstúpil. Pokojne to mohli urobiť aj zo solidarity k Peťovi Cmorikovi ako svojmu kolegovi.
Prečo by to Desmod a Kuly robili, keď predtým sám priznal, že chce Eurovíziou zviditeľniť najmä Luciu Novákovú, s ktorou spieval dueto?
– No, to je pravda, to neviem... Neviem, či sa s Luckou dohodli, že odstúpia, alebo jej to iba oznámili. Možno, že aj jej je ľúto, že si nemôže vo finále zaspievať. Čo je pravý dôvod, vedia len oni sami. Rozhodne je to škoda.
Ďalším škandálom, ktorý vyšiel na povrch, bolo vyšachovanie Peciho Uherčíka zo súťaže. Nie je toho trošku priveľa?
– Môže to pôsobiť ako načasovanie škandálov, aby malo finále väčšiu sledovanosť. Je to však náhoda. O Pecim som sa dozvedela v poslednom semifinálovom kole. Počula som, že poslal pesničku a potom mu ju zo súťaže vyradili. Ale či je to pravda, neviem. Túto otázku položte niekomu kompetentnému, pretože my – porota, tam nie sme tí hlavní. (smiech)
Teraz už môžete zhodnotiť úroveň piesní v tohtoročnej Eurovízii. Spokojná alebo sklamaná?
– Pozitívne hodnotím, ako bola spravená celá šou – scéna, svetlá, réžia... Chcela by som zvýrazniť výkon Pyca. Spoznala som ho bližšie, sledujem, ako pracuje a aký je človek. Právom je jeden z najlepších moderátorov a je mi sympatický aj ľudsky. Úroveň jednotlivých pesničiek je rôzna. Mohlo sa prihlásiť aj viac známych, ostrieľaných spevákov. Akoby sa báli ísť súťažiť. Do budúcnosti by bolo fajn, aby si interpreti a kapely dali viac záležať na výbere a prezentovaní skladby.
Rádiá začali hrať skladby niektorých súťažiacich. Nezvýhodňuje ich to pred finále pred tými, ktorých nehrajú?
– Ideálne by bolo, keby rádiá rotovali buď všetky finálové skladby, alebo by sa až do finálového kola nemala hrať ani jedna. A po súťaži nech si hrá rádio, čo chce. Je pravda, že tí, ktorých počas súťaženia nehrajú v rádiách, sú znevýhodnení a nedostanú sa poslucháčom do uší. Ale reálne sa to nedá ovplyvniť, lebo každé rádio si robí vlastnú dramaturgiu.
Nie je šestnásť kapiel a spevákov v slovenskom finále veľa?
– Súhlasím. Je ich zbytočne veľa. Aj napätie súperenia je potom menšie.
Koľkí z nich nemajú na to, aby išli do Moskvy?
– Rozhodne tam sú takí, ktorí by absolútne šancu nemali. Ale máme aj pekné skladby.
Eurovíziu ste zažili na vlastnej koži. Čo by mala mať pesnička, aký by mal byť spevák, ktorý chce úspešne reprezentovať v Moskve?
– Nie je na to recept a ani ja nie som mudrc, ktorý to vie. Jednoducho to človek cíti. Tá pesnička vás chytí, je melodická, dobre zapamätateľná, celé vystúpenie má energiu, spevák a kapela majú úroveň. A keď sa všetky tieto zložky spoja, po skončení si zrazu poviete – waw, dobréé, cítim pohyb emócií!
Môžete prezradiť, kto a na základe čoho vyberal semifinalistov?
– Túto otázku som položila aj ja pred prvým súťažiacim kolom. Povedali mi, že o tom rozhodovalo viac ľudí na základe bodovania, aké robíme my – porota. Konkrétne mená sú zainteresovaným aj tak známe.
Porota, ktorej ste členkou, je pomerne početná. Veľa priestoru na názor teda nedostávate.
– Ľudia mi hovoria často: Prečo sa ako porota tak málo zapájate? STV poňala Eurosong inak ako SuperStar a nechcú, aby sme divákov ovplyvňovali. Nehovorím, že sme z toho mali robiť nejakú dehonestujúcu šou a zhadzovať ľudí. Ale okomentovať priebeh kola a občas sa vyjadriť k nejakému súťažiacemu by bolo rozhodne pre divákov zaujímavé.
Stretli ste sa s nekalými ťahmi alebo lobovaním v zákulisí?
– Nie, skôr si chceme niektoré veci vyjasniť. Boli otázky, prečo sú na internete zavesené pesničky v angličtine alebo či sú všetky spevy naživo. Podarilo sa nám získať aspoň prísľub, aby bolo zajtrajšie finálové kolo so živými vokálmi, aby všetky hlasy išli z javiska „live“.
Chcete tým povedať, že niekto spieval na plejbek?
– Niektoré sprievodné vokály išli z plejbeku a v niektorých prípadoch sa nám zdalo, že spev bol podporený ešte plejbekovým hlasom. Inak spievali naživo.
Ako to bolo počas vášho účinkovania na Eurovízii v roku 1998?
– Všetci účinkujúci sme už vopred pocítili, že Dana International, ktorá vtedy vyhrala, bude víťazkou. Mala okolo seba ohromnú PR, stále sa okolo nej točili novinári. Keď vyhlasovali výsledky, bola už prezlečená do druhých šiat. Nakoniec sa pravda ukázala – išlo o podvod. Vokalistka, ktorá stála naboku, mala hlavný vokál a spievala viac ako Dana International. Neviem, či jej napokon víťazstvo vzali.
Čo čaká víťaza slovenského kola v Moskve?
– Určite bude musieť absolvovať ešte jedno predfinálové kolo. Potom sa dostane do hlavného kola, ktoré má najväčšiu sledovanosť. Prajem si, aby sa mu to podarilo a aby zviditeľnil aj Slovensko. Tiež mu prajem, aby mu Slovenská televízia poskytla lepšie podmienky, aké sme mali vtedy my. Aby s ním išiel štáb, ktorý o tom natočí dokument, novinári, skrátka, aby to bola výprava na úrovni.
Bude mať víťaz šancu nadviazať v Moskve nejaké kontakty? Otvorí mu to dvere do sveta hudby?
– Nenahovárajme si naivne, že urobí závratnú kariéru napr. v Anglicku alebo vo Francúzsku. Šance tam však sú. Nemusí vôbec vyhrať, ani byť v prvej desiatke, ale keď bude pieseň výrazná a niekomu sa zapáči, uspeje. Môžu ho vydať napríklad na CD, ako sa to stalo mne. Jedno nemecké vydavateľstvo ma dalo na výberovku. Môže ísť spievať do zahraničia ako hosť, kam ho pozve fanklub Eurovízie. Ja som tak bola v Bazileji. Urobí rozhovory do zahraničných rádií. Ak sa im pesnička zapáči, dramaturg ju tam potom bude púšťať. Má to zmysel.
Čaká víťaza nejaká finančná odmena?
– Myslím, že nie. V našej dobe sme ich nedostali.
Kto bude podľa vás reprezentovať Slovensko?
– Naozaj netuším. Ale jeden tip mi vypadol, a to bol Desmod. Predpokladám, že ľudia dajú na vysoké priečky dueto Kamila Mikulčíka a Nely Pociskovej, určite Martinu Šindlerovú a možno aj Tomáša Bezdedu.