Pilot Tomáš Tahotný: Na čom šetria nízkonákladovky?
26. 3. 2015, 9:00

Zdroj: Archív
Po tragédii Airbusu A320, ktorý patril nízkonákladovej nemeckej spoločnosti Germanwings, sa vynorilo množstvo otáznikov týkajúcich sa bezpečnosti. Na čom všetkom takéto aerolinky šetria, keď dokážu predávať veľmi lacné letenky? Odpoveď sme hľadali nielen v týchto spoločnostiach, ale aj u pilotov.
K nízkonákladovým – lowcostovým leteckým spoločnostiam, patria aj charterové lety, ktorými lietame na letnú dovolenku. Cenovo sú výhodné, na rozdiel od bežných komerčných liniek sú však menej komfortné a lietajú najmä na kratšie vzdialenosti. Ako dokážu fungovať pri nízkych cenách?
Bezpečnosť je na prvom mieste
Aj keď máte podozrenie, že piloti týchto lietadiel majú menej nalietané alebo sú vyšťavení, lebo aerolinky chcú ušetriť na výcviku i platoch pre posádku, pilot Tomáš Tahotný to vyvracia.
„Nízkonákladové aerolinky šetria na úplne iných miestach. Napríklad Ryanair to rieši tak, že lieta na okrajové letiská, kde nie sú veľké poplatky,“ vysvetlil. Ako doplnil, ušetria i na tom, že neposkytujú výhody v podobe bezplatného občerstvenia v lietadle – ak sa chcete najesť či napiť, musíte si to doplatiť.
Priplácate si aj za rezerváciu sedadla a poriadne hlboko siahnete do vrecka pri nadváhe batožiny. V mnohých prípadoch si môžete vziať iba príručnú batožinu na palubu.
Sadáme si do starých mašín?
Je známe, že Airbus A320, ktorý sa v utorok zrútil nad francúzskymi Alpami, mal 24 rokov. Znamená to, že nízkonákladovky lietajú na starých strojoch? Podľa Tomáša Tahotného to tak rozhodne nie je.
„Lowcostové spoločnosti sú viac či menej nové, ich lietadlá sú staré v priemere päť rokov. Navyše sú pravidelne udržiavané a kontrolované, rovnako ako je to vo veľkých leteckých spoločnostiach. Lieta sa najmä Airbusmi a Boeingmi.“
Krízu rieši kapitán
Aj piloti „lacných“ letov musia spĺňať výcvik podľa smerníc. „Ak by aj mal pilot menej nalietaných hodín, v posádke je vždy skúsený kapitán. V náročnejších situáciách, napríklad, keď sa letia takzvané priblíženia v zlom počasí, to vždy letí kapitán, nikdy nie prvý dôstojník,“ zdôraznil Tomáš Tahotný.
Aerolinky: Pasažierom berieme iba pohodlie
V nízkonákladových aerolinkách, ktorými Slováci často lietajú, sme zisťovali, na čom šetria, koľko hodín majú ich piloti nalietaných a aký je vek ich lietadiel.
PR manažérka spoločnosti easyJet Katie Francis tvrdí, že náklady im pomáhajú výrazne znižovať moderné lietadlá s menšou spotrebou paliva. Čo sa týka skúseností ich pilotov, vraj patria medzi elitu. „Majú veľmi dobrú reputáciu. Okrem povinného výcviku totiž absolvujú aj tréningy s ‚pridanou hodnotou‘,“ vyjadrila sa Francis. Lietajú na Airbusoch, priemerný vek strojov je 6 rokov.
„Sme spoločnosťou s pravidelnými komerčnými letmi, ktorá však obmedzuje isté služby. Pasažier nedostáva občerstvenie či noviny a iné výhody, vďaka čomu môžeme ponúkať oveľa lacnejšie letenky,“ informovala Tamara Mshvenieradze z mediálneho odboru Wizzair.
„Ale v princípe nie všetci pasažieri si želajú tieto služby, takže nenútime všetkých, aby si ich zaplatili v cene lístka,“ doplnila. Ubezpečila, že ich piloti sú rovnako skúsení ako v iných európskych aerolíniách, postupujú podľa smerníc. Lietajú na Airbusoch, ktorých priemerný vek je 3,8 roka.
Aj írska nízkonákladovka Ryanair veľa ušetrí na pohodlí cestujúcich. Ak chcete napríklad občerstvenie, musíte si ho zaplatiť – tak ako aj rezerváciu sedadla i každý komfort navyše. Náklady si výrazne znižujú pristávaním na okrajové letiská. Piloti sú skúsení, musia mať odlietaných 3 500 leteckých hodín, pritom najmenej 2 000 hodín musia nalietať s početnou posádkou v stroji nad 30 ton. Lietajú Boeingmi. Vlani v marci bol priemerný vek ich lietadiel 5,5 roka.